Startsida / Inlägg

Guide och snacket inför Österrike GP i Formel 1 2019

av Anna Andersson

Varför är Sebastian Vettel så långsam? Den frågan ställer sig tysk media inför Österrike GP i Formel 1 2019.

Med nya soft var han något snabbare än Hamilton som hade slitna hårda däck och analyserna avlöser varandra, men ingen verkar kunna svara på frågan.

Samtidigt så är Lewis Hamilton ärlig och berättar om att han är överraskad över den dominans som Mercedes har visat upp.

– Starten på den här säsongen har varit helt galen, säger Lewis Hamilton enligt motorsporttotal.

– Jag tyckte att vi hade gjort ett bra jobb under vintern, men sedan kom vi till testerna och det var en katastrof.

Österrikes GP i Formel 1 2019
VM-ledaren överraskad över dominansen (TT)

Han berättar att han fick frågan från ingenjörerna om hur bilen är och han hade svårt att hitta någonting positivt med årets bil.

– Då är det fruktansvärt svårt att veta vad det är som måste förändras.

Mercedes 2019 – en katastrof

Ändå hittade han, kollegan Valtteri Bottas och teamet rätt väg att gå, balansen blev bättre och de förstod vad bilen behövde för att utvecklas.

– Som tur var hittade vi rätt och det hjälpte oss att släppa loss bilens potential, förklarar Hamilton.

Att det lyckades är det väl knappast någon tvivel om. Mercedes har vunnit samtliga lopp i år, och alla utom två har teamet vunnit dubbelt.

Väderprognos

Det var varmt i Frankrike förra veckan och det kommer att vara lika varmt under Österrike GP i Formel 1 2019. Fredagen bjuder på sol och 25 grader, möjligen växlande molninghet under den första träningen.

Under lördagen väntar växlande molninghet och 23 grader och under söndag ska det vli riktigt vramt. Upp till 27 grader, men sol  och ingen nederbörd.

Helgens tider och förarnas däckval hittar du här

Guide inför Österrike GP i Formel 1 2019

Bana:  Spielberg – Red Bull Ring
Längd: 4326 m (71 varv)
Bandebut: 2014 ( efter en ombyggnad)
Kurvor: 9 (2 vänster, 7 höger)
Avstånd till första kurvan: 323 m
Kurvor över 250 km/timmen: 2 (T4, T7)
Kurvor under 100 km/timmen: 2 (T2, T3)

Valda däck: C2, C3, C4
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Högt
Bromszoner: 6 ( 3 hårda)
Högsta fart (utan DRS): 310 km/timmen
Lägsta fart: 67 km/timmen.
Vinnande strategi 2018: 1 depåstopp ( den mest valda strategin)
Depåstopp 2018: Totalt 23
Segrar från pole position: 2
Säkerhetsbilen har varit på banan totalt fyra gånger under två av de fyra race som avgjorts här.
Vinst från högsta startposition: Max Verstappen från startplats 4 2018.
Första segrare år 2014: Nico Rosberg, Mercedes ( Felipe Massa hade pole position)

 

Statistik inför Österrike GP i Formel 1 2019

Kvalet till Österrike GP 2018

Österrike GP i Formel 1 2019
Seger på hemmaplan 2018, hur går det för Red Bull och Max Verstappen 2019? (AP)

1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Romain Grosjean, Haas F1
6. Sebastian Vettel, Ferrari
7. Daniel Ricciardo, Red Bull
8. Kevin Magnussen, Haas F1

Snabbaste varvet i kvalet

Absolut: 1:3.130 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2018)
2018: 1:3.130 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:4.251 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:7.922 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:8.455 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:8.759 (Felipe Massa, Williams)

Förare med flest pole positions:

Lewis Hamilton  (2)
Valtteri Bottas  (2)
Felipe Massa  (1)

Resultat Österrike GP 2018:

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Kimi Räikkönen, Ferrari
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Romain Grosjean, Haas F1
5. Kevin Magnussen, Haas F1
6. Esteban Ocon, Force India
7. Sergio Perez, Force India
8. Fernando Alonso, McLaren

Snabbaste varvet i racet:

Snabbaste varvet i Österrike 2018 – då med en Ferrari (TT)

Absolut: 1:6.957 (Kimi Räikkönen, Ferrari, 2018)
2018: 1:6.957 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2017: 1:7.411 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:8.411 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:11.235 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:12.142 (Sergio Perez, Force India

Senaste fem vinnarna:

2018  Max Verstappen  Red Bull
2017  Valtteri Bottas  Mercedes
2016  Lewis Hamilton  Mercedes
2015  Nico Rosberg  Mercedes
2014  Nico Rosberg  Mercedes

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB