Startsida / Inlägg

Storbritannien GP i F1 2019, däckval, tider och uppsnack

av Anna Andersson

Välkomna till en klassiker, Storbritannien GP i F1 2019.
Här, på den gamla flygbasen i Silverstone, har Formel 1 körts sedan 1950 och det var här som historiens första F1-lopp avgjordes för snart 70 år sedan. Men det kan vara så att det är sista gången som F1 körs på Silverstone den här helgen. Storbritannien GP har inget nytt avtal med ägarna.

Lewis Hamilton när han vann på hemmaplan  2016 (TT)

Bakgrunden är att det fanns ett avtal till 2026, men arrangören sa upp det eftersom det var för tufft ekonomiskt. Sedan har man försökt att hitta en ny lösning, men utan att lyckas.
– Jag blir besviken om vi  inte har något nytt kontrakt innan det är dags för raceet, säger Silvertsones chef Stuart Pringle till Autocar.

– Om 130 000 kommer till Storbritannien GP i F1 2019 och inte vet om det blir ett race nästa år eller inte.

Tiderna under Storbritanniens GP i F1 2019

Fredag:
Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00

Lördag:
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00

Söndag
Race kl 15.10

Förarnas däckval inför Storbritannien GP i F1 2019

Pirelli har valt de tre hårdaste gummiblandningarna till helgens deltävling på Silverstone, C1 (Hard), C2 (Medium) och C3 (Soft) och de snabba kurvorna kan ställa problem för däcken.
Det kan även det faktum att det är nyasfalterat.
– Det skedde nyligen och därför blir det intressant att se hur det påverkar tävlingen. De kan göra banan snabbare, säger Pirellis Mario Isola
Ferrari har återigen valt en aggressivare satsning än Mercedes, men det är Renault som satsar hårdast med tio set av den mjukaste gumminblandningen.

Snabba nyheter inför Storbritannien GP i F1 2019

Det snackas om att…
…Toto Wolff ersätter Chase Carey 2021. Själv säger Mercedes chef:
– Det är väl någon som har en agenda och målet är väl att skapa lite oro.
….Fernando Alonso. Hans management har hört sig för om det finns möjligheter för honom att köra för Red Bull, men Helmut Marko är tydlig med vad som gäller:
– Alonso är ett stort no-go för Honda.
Med tanke på att Alonso under tiden hos McLaren-Honda hävdade att han hade en ”Gp2-motor” är det ingen större överraskning….

…att Williams redan arbetar med nästa års bil och det är en vidareutveckling av årets bil.
– Reglerna är stabila och därför blir det en evolution av årets bil på många sätt, säger tävlingsingenjör Dave Robson enligt motorsporttotal.com.
– Vårt jobb är nu att lära oss så mycket som möjligt så att vi kan ta med oss det till nästa år.

Vem blir Max Verstapens kollega? (TT)

…Pierre Gasly har det tufft hos Red Bull.
– Han har inte nått upp till förväntningarna, förklarar Helmut Marko och pressen på den unge fransosen ökar. I Österrike för två veckor sedan så varvade Max Verstappen sin teamkollega.
En förklaring kan vara att han har en tävlingsingenjör som är ny i F1, men det hjälper inte.
– Nu måste även Gasly leverera. Han letar hela tiden efter fel på bilen, på chassit. Men vi har kollat på det och där är ingenting, säger Marko.
– För honom gick det fel redan från början, med de två krascherna i Barcelona. Då blev han osäker, sedan körde han bra i Bahrain, men då bröt han med ett tekniskt fel som vi var skuld till. I Monte Carlo körde han bra och när han har fri bana kör han på bra tider, men helheten stämmer inte.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB