Startsida / Inlägg

Italien GP i Formel 1 2019 – guide och uppsnack

av Anna Andersson

F1 kommer till en motorbana. Till Italien GP i Formel 1 2019 och den här gången finns det en viss oro bland teamen.

Italien GP i Formel 1 2019
Första segern kom på Spa, nu väntar hemmaplan för Ferrari och Charles Leclerc (TT)

Anledningen är de motorproblem som Mercedes och Ferrari drabbades av i Belgien, hos Mercedes var det så väl Sergio Perez som Robert Kubica som fick parkera med trasiga motorer inför loppet, hos Ferrari var det Antonio Giovanazzi. Tanken är att fabriksteamen ska köra de uppdaterade motorerna den här helgen.

Men vågar de göra det eller är riskerna för stora?

Har de löst problemen?

– Jag tror att vi har det starkaste paketet sett till alla banor, men på banor med långa raksträckor så saknar vi farten.Kanske har vi lite för stort luftmotstånd, beklagar sig Toto Wolff för ORF.

– Jag förstår nu hur Red Bull måste ha känt sig 2014 och 2015.

Wolff hoppas på magi

Han önskar att teamet hittar en magisk lösning de kommande dagarna.

– Vi måste nå en dramatisk förbättring av toppfarten, men jag vet inte om det är möjligt.

Red Bull/Honda meddelar att även Max Verstappen får en ny motor i  helgen och då kommer han att bestraffas. Därmed kan det bli en omkörningsfest på söndag.

– Det är ingen stor grej, säger Verstappen enligt motorsporttotal.

– Man kanske inte kan nå topp fyra när man startar längst bak på Monza, men allt annat är möjligt.

Mercedes analys – vill dra nytta av Ferrari

Innan vi kikar på guiden till Italien GP i Formel 1 2019 vill jag tipsa om detta. Mercedes analys efter Belgien GP där Andrew Shovlin bland annat pratar om varför Lewis Hamilton väntade med sitt depåstopp i Belgien och varför det troligen kommer att se lika kaotiskt ut i kvalet som det gjorde i Belgien

– Det vore bra om Ferrari, som är snabba på raksträckorna kunde gå ut först när kvalet ska avgöras. Om vi kunde komma efter dem och få fördelen av att ligga i luftdraget, säger tävlingsingenjören.

Du hör och ser hela hans analys här

Guide till Italien GP i Formel 1 2019

Autodromo Nazionale di Monza
Lopp: 14 av 21
Längd: 5,793 km.
Varv: 53.
Avstånd till första kurvan: 380 m.
Loppet totalt: 306,720km.
Däckslitage: Långt.
Bromsslitage: Medium.
Kurvor: 7 höger, 4 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 1
Kurvor över 250 km/tim: 1
Maxfart utan DRS: 340 km/tim.
Genomsnittsfart: 237 km/timmen
Antal växlingar per varv: 46
Förarnas däckval. Det hittar du här.
Vinnande strategi 2018: 1 depåstopp (den strategin valde också majoriteten av förarna)
VM-debut: 1950, Nino Farina, Alfa Romeo, vann. 68 GP-lopp har avgjorts på Monza.
Omkörningar: 2016: 68 (27 med DRS)
2017: 60 (18 med DRS)
Antal segrar från pole position: 24
Seger från lägsta startposition: Peter Gethin, BRM, 1971. Startplats 11.
Det var för övrigt ett mycket klassiskt lopp. Det skiljde bara 0,6 sekunder mellan de fem första bilarna och det var åtta ledare i det loppet.

Tiderna inför helgen hittar du här:

Statistik inför Italien GP i Formel 1 2019

Italiens GP i Formel 1 2019
Föraren med flest pole positions på Monza (TT)

Topp 8 i kvalet 2018
1. Kimi Räikkönen, Ferrari
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Romain Grosjean, Haas F1
7. Carlos Sainz, Renault
8. Esteban Ocon, Force India (Racing Point)

Tid för pole position

Absolut: 1:19.119 (Kimi Räikkönen, Ferrari, 2018)
2018: 1:19.119 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2017: 1:35.554 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:21.135 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:23.397 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:24.109 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Förarna med flest pole position:

Lewis Hamilton  (6)
Juan Manuel Fangio  (5)
Ayrton Senna  (5)
John Surtees  (3)
Juan Pablo Montoya  (3)
Sebastian Vettel  (3)
Jim Clark  (3)
Michael Schumacher  (3)

Topp 8 i racet  2018

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Kimi Räikkönen, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Esteban Ocon, Force India (Racing Point)
7. Sergio Perez, Force India (Racing Point)
8. Carlos Sainz, Renault

Snabbaste varvet i racet:

Absolut: 1:21.046 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
2018: 1:22.497 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:23.361 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2016: 1:25.340 (Fernando Alonso, McLaren)
2015: 1:26.672 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:28.004 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Senaste fem vinnarna:

2018  Lewis Hamilton  Mercedes
2017  Lewis Hamilton  Mercedes
2016  Nico Rosberg  Mercedes
2015  Lewis Hamilton  Mercedes
2014  Lewis Hamilton  Mercedes

Förarna med flest segrar

Lewis Hamilton  (5)
Michael Schumacher  (5)
Ronnie Peterson  (3)
Sebastian Vettel  (3)
Alain Prost  (3)
Juan Manuel Fangio  (3)
Rubens Barrichello  (3)
Stirling Moss  (3)
Nelson Piquet  (3)
Fernando Alonso  (2)

 

Tack för att du läste ända hit. I morgon återkommer jag med en väderprognos och det senaste snacket. Väl mött.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB