Singapore Grand Prix – Mercedes i topp
avLewis Hamilton dominerar inför Singapore Grand Prix. Han har den snabbaste tiden efter fredagens träningar, 0,184 före Max Verstappen, Red Bull och hela 0,818 före Sebastian Vettel.
Redan inför helgen sa tipset Mercedes, vilket du kan läsa mer om det i racingpanelen, och efter fredagens träningar så känns valet givet.
– Mercedes är favoriter, Lewis är alltid snabb här, säger Red Bulls teamchef Christian Horner.
– Men vi har en bil som kan konkurrera och hoppas att vi kan utmana dem. 2018 var vi nära och jag hoppas att det går ännu bättre i år. Max är i bra form och han hade två bra träningar, även om detta bara är starten på en lång helg.
Ferrari hade som väntat problem med de många kurvorna och för Mercedes andra förare Valtteri Bottas blev det en kyss i muren under det första passet. Under det andra var det Red Bulls Alex Albon som körde av.
Resultat träning 2 inför Singapore Grand Prix
1) L. Hamilton, Mercedes, 1:38.773
2) M. Verstappen, Red Bull, 1:38.957
3) S. Vettel, Ferrari, 1:39.591
4) V. Bottas, Mercedes, 1:39.894
5) A. Albon, Red Bull, 1:39.943
6) C. Leclerc, Ferrari, 1:40.018
7) C. Sainz, McLaren, 1:40.145
8) N. Hülkenberg, Renault, 1:40.324
9) L. Norris, McLaren, 1:40.361
10) P. Gasly, Toro Rosso, 1:40.637
11) D. Kvyat, Toro Rosso
12) D. Ricciardo, Renault
13) S. Perez, Racing Point,
14) A. Giovinazzi, Alfa Romeo
15) L. Stroll, Racing Point,
16) K. Räikkönen, Alfa Romeo
17) R. Grosjean, Haas F1
18) G. Russell, Williams
19) K. Magnussen, Haas F1
20) R. Kubica, Williams
Tidsstraff istället för gridstraff?
F1 funderar över om man ska lägga extra vikt i bilen för att använda sig av bestraffningar i startuppställningen.
– Det vore fel väg att gå, säger Carlos Sainz.
– Det finns ingen anledning eftersom Renault och Honda redan nu har mindre prestanda än Ferrari och ett sådant straff ger dig ytterligare 20 kg att släpa runt.
Renault kommer med ett annat förslag, ett tidsstraff.
– Vi föreslår ett tidsstraff som man lägger på antingen vid depåstoppet eller efter loppet, säger Renaults teamchef Cyril Abiteboul.Han får medhåll av McLarens Zak Brown:
– Ett tidsstraff vore enkelt att förstå. Det blandar inte upp griden och du avtjänar straffet när du går i depå, säger han.
Det blir spännande att se vad den diskussionen tar vägen framöver.
Nej tack, McLaren
Nico Hülkenberg hade ett erbjudande från McLaren inför 2020. De ville gärna ha honom i deras satsning på IndyCar, i SMP där Marcus Ericsson just nu kör.
Men tysken har tackat nej. Enligt Zak Brown ville Hulken inte köra på ovalbanor.
– Rent generellt är ovaler ingenting som lockar mig. Jag har väldigt stor respekt för det och det är inte min grej, säger Hülkenberg när han möter media i Singapore och då faller alternativet Indycar bort.
Nico, som nu är 32 år, berättar även att han gärna skulle köra för Red Bull och att han har ringt Dr Helmut Marko vid flera tillfällen redan. Frågan är om tjat är rätt metod?
Snabba nyheter
Vi kan berätta att…
….Robert Kubica slutar köra F1 efter säsongen, men han är nöjd med det han har presterat i år.
– Att komma tillbaka till F1 är den största framgången i mitt liv, säger han.
Vad han gör nästa år är inte klart, men det pratas om DTM och om det blir verklighet får vi se honom i Sverige.
…Scandinavian Raceway i Anderstorp arrangerar DTM nästa år. Missa inte det.
…Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson kör säsongsfinal i helgen, mer om IndyCar läser du här.
…Singapore Grand Prix är i gång och guiden inför helgens F1-lopp finns här.
…Mercedes måste betala 5000 Euro i böter. Bränslet i Lewis Hamiltons bil var 1,7 grader för kallt.