Startsida / Inlägg

F1 2020 – Ferrari skruvar ned förväntnignarna

av Anna Andersson

Årets första F1-test är avslutat och Ferrari räknar inte med att det blir några segrar under de inledande racen av F1 2020.

Anledningen?

Mercedes är för bra.

F1 2020
Är Mercedes för bra, i år igen? (TT)

– Jag är inte lika optimistisk som inför förra säsongen. De andra är snabbare än vad vi är, säger Ferraris teamchef Mattia Binotto efter de tre första testdagarna.

– Om vi är oroliga? Självklart är vi det. Vi är inte så snabba som vi vill vara. Men det är en lång säsong och det finns mycket tid för oss att jaga ikapp.

Redan efter den första dagens tester till F1 2020 sa Mercedes teamchef Toto Wolff att han såg Red Bull som den tuffaste konkurrenten. När Mattia Binotto fick frågan om Ferrari kan slå Mercedes svarade han:

– Under säsongen ja, men kan Ferrari slå dem redan i premiären? Kanske inte.

Då ska vi också komma i håg att Ferrari dominerade testerna för ett år sedan och både F1-fans och de själva såg sig som favoriter inför säsongspremiären. Väl i Australien hade Mercedes gjort en rejäl uppdatering och vann. Igen.

– Vi har sett att Mercedes och Red Bull är väldigt snabba, säger 50-årige Binotto.

– Men jag tror att vi kommer att se den sanna bilden först nästa vecka eller i Australien. Jag tycker att vi har potential, det viktigaste kommer att vara att vi kan utveckla vårt paket åt rätt håll.

DAS i F1 2020 – sedan förbjuds Mercedes innovation?

Mercedes gjorde en betydligt bättre första testvecka i år än i fjol. Teamet körde flest varv, 494 mot Red Bulls 471 och Alfa Romeos 424. Ferrari hade motorproblem under fredagen och bara kom upp i 354  totalt på tre dagar.

Dessutom är Mercedes bil snabb. Valtteri Bottas körde på 1:15.732 med de mjukaste däcken C5, vilket är veckans snabbaste tid. Hans kollega Lewis Hamilton var 0,910 långsammare på däcket med namnet C3 och 0,784 sekunder med samma däckstyp, C5.

F1 2020
Esteban Ocon har lämnat Mercedes för Renault (TT)

Trea i reslutatlistan var Renaults Esteban Ocon, 1,370 sekunder efter Mercedes snabbaste tid. Det som framförallt imponerar är Mercedes tider på longgrunsen. De kör sina stinter som en klocka och det verkar inte vara några problem med tillförlitligheten.

Snacka om en fin present till Mercedes teknikchef James Allison som fyller 52 år i dag.

För övrigt pratade vi om DAS, Mercedes nya system, i gårdagens blogg. Nu verkar det som om det blir en innovation för enbart ett år. Enligt uppgifter till motorsporttotal kikar FIA på att förbjuda systemet (i alla fall i den nuvarande formen) 2021.

Snabba nyheter

I samband med att de tre första testet har avslutats så lägger jag också in ett par korta nyheter. Saker att ta med sig in i framtiden.

Pirelli testar ett nytt specialdäck inför comebacken på Zandvoort i Nederländerna. Det handlar om ett framdäck som testas av samtliga team under det  andra testet i Barcelona. Däcket bär namnet C2.

F1 2020
Slipper han motorstraff i F1 2020? (TT)

Max Verstappen är väldigt nöjd med motortillverkaren Honda. Han påpekar att Red Bull inte ska behöva dra på sig några motorbestraffningar i år. För övrigt bryr varken han eller Red Bull sig om några tider. teamet påtalar att de arbetar efter sitt schema och struntar i vad de andra gör.

Williams hade problem med motorn och en motorväxel kostade mycket tid under fredagen, även Kevin Magnussen hade problem. Det var skador på ett hjul som orsakade hans avåkning och det är ingenting som dansken kan lastas för.

FIA har skjutit Kinas GP 2020 på framtiden, men ingen kan än så länge säga om och när det ska köras.

 

Vill du ha koll på den tredje dagens tider?

Här är de:

Placering, förare, team, tid, däck och antal varv

1 Bottas Mercedes 1:15.732 C5 65
2 Hamilton Mercedes + 0.784 C5 73
3 Ocon Renault + 1.370 C4 76
4 Stroll Racing Point + 1.606 C4 116
5 Kvyat AlphaTauri + 1.695 C4 62
6 Giovinazzi Alfa Romeo + 1.737 C5 152
7 Ricciardo Renault + 1.842 C4 93
8 Verstappen Red Bull + 1.904 C2 86
9 Gasly AlphaTauri + 2.051 59
10 Albon Red Bull + 2.422 C2 83
11 Sainz McLaren + 2.542 C2 76
12 Grosjean Haas + 2.648 C3 48
13 Vettel Ferrari + 2.652 C3 100
14 Norris McLaren + 2.722 C3 49
15 Latifi Williams + 3.272 C3 72
16 Magnussen Haas + 3.977 C2 4
  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB