”Den största krisen som Formel 1 har upplevt”
avVad händer med Formel 1? Finns det en framtid för Formel 1?
Alfa Romeos stallchef Frederic Vasseur är väldigt oroad.
– Detta är den största krisen som Formel 1 har upplevt, säger han till Canal+.
– Det har aldrig funnits en kris som har skjutit upp säsongen i ett halvår och det kommer att påverka teamen ekonomiskt.
Han påminner om den ekonomiska krisen 2009 när tre tillverkare, Honda, BMW och Toyota , lämnade F1.
– Det skulle mycket väl kunna hända i år också.
– Ett par team kan lämna F1 när loppen ställs in och vi inte får vår andel av pengarna från TV-rättigheterna. Om vi inte reagerar nu och hittar en lösning kommer vi ha ännu svårare att överleva den här krisen.
Finns en framtid för Formel 1?
Alfa Romeos stallchef säger till ”Auto Hebdo” att han räknar med att intäkterna i år minskar med mellan 15 och 20 procent. Han är också lite oroad över F1:s plan tävla tre helger på raden i höst för att lyckas tränga in mellan 15 och 18 lopp. Lägg där till att han varnar för att en sådan strategi kan få kostnaderna att explodera.
– Då måste vi anställa nya medarbetare, säger han.
Vasseur påpekar att det blir svårt för teamen att producera nya delar när racen ligger så tätt.
– Det blir så att vi kanske inte ens använder allt vi producerar, men vi gör det i alla fall, utifall att vi skulle kunna behöva dem.
Han pratar om en osäker framtid:
– Den tid som ligger framför oss kommer att bli tuff. Det kommer att vara en tidräkning före COVID-19 och en efter, när man ser till våra prioriteringar.
”En fråga om vår existens”
Hans funderingar gör att jag kommer att tänka på Haas, ett privatägt team, det är Gene Haas som själv pumpar in pengar i teamet, 2019 var en katastrofalt dålig säsong resultatmässigt och när nu årets F1-säsong skjuts på framtiden så kostar det pengar. Kan ett sådant team överleva?
– Vi stängde den 19 mars, vi stängde alla våra kontor och fabriker. Jag tycker att det är att vi flyttat fram sommarlovet till mars och april. Det är ett sätt att vinna tid, säger teamchef Günther Steiner till auto, motor und sport.
– Vi som F1-stall kan inte planera någonting, för ingen vet vad som händer framöver. I torsdag förra veckan hade vi ett samtal med FIA där vi bestämde oss för att skjuta fram regeländringen till 2022. Nu jobbar vi på att vi ska kunna tävla så snart som möjligt.
– Problemet är att vi kan gå igenom tusen scenarion, men ingen vet när vi kan starta igen. Vi kan bara se till att vi ska ha den bästa möjliga bilen på banan, så snart vi har kontroll över viruset och att vi kan köra så många lopp som möjligt innan året är över. Dessutom måste vi säkerställa att vi hanterar vi ekonomi. Vi kommer att ha mindre pengar när årets säsong är över. Vi kommer inte heller att kunna köra alla lopp som vi hade planerat vilket får ekonomiska konsekvenser. Det gör att vi måste se till att alla team överlever till nästa säsong.
Han får frågan om det för Haas blir en fråga att överleva säsongen. Svaret är tydligt.
– Det är en fråga om vår existens. Samtidigt anser jag att man måste attackera varje problem med en positiv inställning. Ett problem ger oss också nya möjligheter. När vi arbetar tillsammans, alla tio team drar åt samma håll, kanske det är så att situationen resulterar i att det blir bättre för vår sport och för alla medarbetare.
Snack och nyheter
Även IndyCar har nu tagit beslutet att skjuta fram säsongen. Month of May blir inte vad den brukar. Jag pratade med Felix Rosenqvist om det sent i går och vad han tycker om det, och hela det nya schemat för IndyCar 2020 hittar du här.
Om du är intresserad av veckans snackisar inom Formel 1 så kan jag meddela att Bernie Ecclestone är övertygad om att Toto Wolffs dagar hos Mercedes är räknade. Den förre F1-gurun hävdar att Wolff kommer att göra Lawrence Stroll sällskap hos Aston Martin.
En annan nyhet från Haas är att stallet även 2020 satsar Haas på beprövad personal. Test- och utveckecklingsförare är Pietro Fittipaldi och Louis Deletraz stannar i teamet.
Den förre mästaren och kanadensaren Jac Villeneuve tror inte att det blir något GP-lopp i Kanada i mitten av juni. Det är väl knappast någon vågad gissning med tanke på att Kanada var ett av de första teamen som meddelade att de inte tänkte skicka någon trupp till ett OS sommaren 2020. Då lär man inte vilja ha in 2000 personer från F1-cirkusen och ytterligare en massa turister i Montreal i juni….
Däremot är Helmut Marko, Red Bull, positiv inför Österrikes GP i början av juli.
Men med tanke på hur den här säsongen har startat så är ingenting säkert.
Trevlig helg.
Håll er friska;-)