Startsida / Inlägg

Förare till F1 2021 – team för team

av Anna Andersson

Gårdagen var en höjdare för alla som suktar efter F1-nyheter. Vi fick klarhet i flera förare till F1 2021. Carlos Sainz klar för Ferrari, i ett tvåårskontrakt. Daniel Ricciardo klar för McLaren. Däremot är det inte känt hur långt det kontraktet är. Även Lando Norris bekräftades av McLaren. Allt det skrev jag om i går.

Det gör att vi under gårdagen fick ett stort antal vinnare – och två stora förlorare.

Vinnare och förlorare i kampen om förarna till F1 2021

Förare till F1 2021
Carlos Sainz (TT)

Vinnarna är Carlos Sainz, som nu gått från Toro Rosso via Renault, McLaren och vidare till Ferrari. Killen är bara 25 år. Han tog sin första pallplats i höstas och från och med 2021 bildar han och Charles Leclerc det yngsta förarparet hos Ferrari på 53 år.

Även Daniel Ricciardo är en vinnare. Från Red Bull där han inte hittade sin plats intill Max Verstappen, via ett tyngre år hos Renault och nu till McLaren.

Tio år efter F1-debuten med HRT kör han med McLaren -Mercedes. Det kan bli ett riktigt kliv uppå efter snedsteget Renault.

Ferrari är den tredje vinnaren. Med Carlos Sainz får de en kompetent förare, som inte kostar allt för mycket pengar. En förare som troligen kan fostras in i ett team där Charles Leclerc kommer att ha överhanden.  Riskerna för stjärnsmällar är inte alls lika stora som med Vettel/Leclerc.

Förlorarna då?

Förare till F1 2021
Vettel i BMWs garage 2006. Då var han sexa när han fick chansen på fredagsträningen. (TT)

Sebastian Vettel. Var ska 32-årige Vettel ta vägen? Mittfältsteam som Aston Martin där han får bygga upp allt från början? Knappast. Renault? Inte troligt eftersom han inte känns intresserad av att börja om från början. Han vill vinna VM, inte lägga ner flera år på att skapa en bil som kanske har potential att göra det.

Som det ser ut nu kommer han att behöva sluta om nu inte Mercedes gör någonting oväntat. Som om Lewis Hamilton klantar till sina  löneförhandlingar och kräver för mycket pengar, eller om Valtteri Bottas inte når upp till den nivå som Mercedes behöver av en andraförare. Eller om nu Hamilton som får vara med och bestämma vem som ska vara hans teamkollega vill ha Vettel isom kollega.

Å andra sidan, varför skulle Mercedes pumpa in pengar i yngre förare som Esteban Ocon och Georg Russel om de väljer att plocka in gamla världsmästare på 30 plus? Är det inte tänkt att de unga förarna så småningom ska köra för fabriksteamet? Ocon är visserligen släppt till Renault, men tanken med deras förarprogram måste väl ändå vara att  det ska leda till nya mästare i en silverpil?

Nästa förlorare är Renault.

Efter ett år vill Daniel Ricciardo lämna teamet. Det är ett tydligt tecken och stallchef Cyril Abiteboul valde att inte ens tacka Ricciardo i gårdagens pressmeddelande. Det säger allt.

Vad ska Renault göra nu? Är det läge för Fernando Alonso att göra comeback? Nico Hülkenberg eller ska man se sig om efter en förare från årets grid? Det blir en spännande historia att följa.

Förare  till F1 2021  team för team

Det känns lite märkligt att prata om förare till F1 2021 när vi inte kört en meter  under 2020, men samtidigt är det förarkarusellen som är mest spännande just nu. Därför passar jag på att göra en kort genomgång av teamen för 2021 – även om inget av stallen har skrivit på något concordeavtal än och förbundit sig till mästerskapet.

Mercedes: Lewis Hamiltons kontrakt går ut. Det gör Valtteri Bottas också.

Ferrari: Charles Leclerc kontrakt till 2024. Carlos Sainz till 2022.

Red Bull: Max Verstappen har kontrakt till 2023. Alex Albons kontrakt går ut, men han tillhör Red Bulls förarafamilj.

McLaren: Daniel Ricciardo har ett kontrakt 2021, det har även Lando Norris.

Renault: Esteban Ocon har kontrakt 2021.

Alpha Tauri: Varken Daniil Kvyatt eller Pierre Gasly har kontrakt, men kommer från Red Bulls egna led.

Aston Martin: Lance Stroll sitter säkert så länge pappa äger teamet,  Sergio Perez  har kontrakt till 2022.

Förare till F1 2021
Nya förare till Alfa Romeo 2021? (AP)

Alfa Romeo: Kimi Räikkönens kontrakt går ut efter 2020, Antonio Giovanazzi tillhör Ferraris förarakademi. Den tillhör även Mick Schumacher som kör Formel 2 i år.

Haas: Kontrakten för Romain Grosjean och Kevin Magnussen går ut efter 2020.

Williams: Georg Russel har kontrakt över 2021, det har inte NIcholas Lafiti som debuterar i år.

Nästa steg mot en premiär

Hur nära är vi nu en F1-premiär? I går, torsdag, skickade Red Bull in sina papper till myndigheterna för att få ett godkännande så att säsongen kan starta på Spielberg med träningar den 3 juli ( samma dag som Sebastian Vettel fyller 33 år). Det handlar om två loppp, den 5 oich 12 juli, utan åskådare.

Förare till F1 2021
Dubbla segrar på Red Bull Ring för Verstappen (TT)

– Konceptet med alla säkerhetsåtgärder är färdigt och skickades in i morse, bekräftar Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko för APA i går, den 14 maj.

– Det ska innehålla allt det som regeringen kräver. Vi har tagit hänsyn till alla kända krav och väntar nu på svar.

Vad som händer därefter är fortfarande osäkert. Av de uppgifter som sipprar ut diskuterar F1 med flera olika arrangörer. I och med att Stobritannien tillåter sportevenemang från och med den 1 junioch Silverstone meddelar nu att de ska arrangera två race i år, båda utan publik. Som det ser ut nu handlar det om tävlingar den 26 juli och 2 augusti.

Det pratas också om Imola, Hockenheim och Algarve. Däremot finns det andra banor som vi knappast får se några race på i år.

Svårt pussel till 2020

Australien, Monaco och Frankrike GP är redan inställda och det ser inte bra ut för Nederländerna, Kanada och Singapore heller. De två sist nämnda är stadsbanor, det tar  månader att bygga upp banorna och det gör det svårt att skjuta på evenemangen. När det gäller Zandvoort i Nederländerna är de nationella restrektionerna fortfarande hårda och det är ur ett ekonomiskt perspektiv svårt att genomföra en premiär inför tomma läktare.

Belgien har fått klartecken av regeringen att genomföra ett race infölr tomma läktare, det beskedet kom i dag. Som ni förstår är det ett stort pussel kvar att lägga.

När det gäller IndyCar fick vi besked om att det blir ett race på Felix Rosenqvists favoritbana. St Petersburg i Florida. Där skulle premiären har genomförts, nu blir det en säsongsfinal där istället. Alla planerade datum hittar du här.

Snabba nyheter

Vi avslutar med ett par kortare nyheter.

Simon Roberts lämnar McLaren för att bli VD hos Williams F1.

Otmar Szafnauer, teamchef hos Racing Point är orolig för att flera team, famförallt fabriksteam, kommer att lämna F1 efter coronakrisen.

Lewis Hamilton har funderat på att ta ett sabbatsår från F1, ekonomiskt är han tryggad. Han är den rikaste idrottsstjärnan i Storbritannien.

Nico Hülkenberg bekräftar att han har haft anbud från motorsporten, men han säger inte vad det rör sig om.

Budgetgränsen ska sjunka under de kommande fem åren, hur ska teamen rösta om.

Haas måste bygga ytterligare 20 procent av bilen själva från och med 2022. Detta på grund av regeländringen.

Trevlig helg!

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB