Felix och Marcus inför årets premiär för Indy Car 2020
avRaceweek. Det är premiär för Indy Car 2020.
Efter nio månaders frånvaro av amerikansk racing känns det nästan overkligt att ens skriva de orden.
Tävlingen avgörs på Texas Motor Speedway, en av årets tuffaste ovaler. Vi kan kalla det för en centrifug. Det är dags för två timmars körning i torktummlaren i Texas.
– Det är en enorm utmaning i vanliga fall, men detta upplägg gör det inte enklare, säger Marcus Ericsson när vi pratar om det.
Alla svenska racingfans vet vad han menar. Texas Motor Speedway kan vara en livsfarlig utmaning. Det var där Kenny Bräck var en hårsmån från döden, när han kraschade illa i IRL hösten 2003.
Endagsevent när det är premiär för Indy Car 2020
Han är ny i Chip Ganassi Racing, men inte nog med det. Det har skett andra förändringar också, sådant som påverkar samtliga förare. Årets bil har utrustats med en aeroscreen som väger ungefär 30 kg och förändrar balansen i bilen. Påverkar den nya vindrutan hur bilen rör sig på banan? Hur kommer den att påverka sikten? Träning och kval avgörs i dagsljus, men det blir mörkerkörning när det är dags för race.
Kommer bränsleåtgången påverkas och hur mycket? Vad betyder det faktum att man kör med däck från fjolåret och att det dessutom är en begränsning på att köra dem i 35 varv? Normalt är en stint i Texas 60 varv.
– Det är en bana som kräver jäkla massa överlag, men nu kommer flera andra parametrar in. Jag som förare måste också hålla balansen, attackera för att ta sig fram, men inte krascha under träning eller kval eftersom det inte finns tid att reparera bilen, säger Ericsson.
Bilen beter sig annorlunda
Svensken, som dessutom kör en bil som inte var med i fjolårets mästerskap, får ett stort handikapp. Han går ut allra först i kvalet, där förarna startar efter den position den bil de kör hade i mäsetrskapet 2019.
En annan sak värd att notera är att tävlingen är kortad från 248 till 200 varv, bilen får inte heller förändras från kval till race.
– Jag tror att hela helgen kommer att bestämmas av de första tio varven, då ska teamen och vi förare göra det jobbet som krävs för att ställa in bilen, säger Felix Rosenqvist.
– Normalt sett så har vi många tester i IndyCar, men den här gången är det ingenting. Vår kollega Scott Dixon gjorde ett eller två tester för att utvärdera aeroscreenen för IndyCar, det är väl den erfarenheten vi har nu. Bilen kommer att bete sig annorlunda så det är många detaljer som kommer att spela i den här helgen.
Fokus på loppet, inte på att vara frisk
Rosenqvist hade det kämpigt på ovalerna förra säsongen. I år är det en större andel race, procentuellt sett, som avgörs på ovaler och Felix har arbetat hårt för att förbättra sig.
– Det blir spännande att se hur långt jag har kommit och hur långt teamet har kommit. Har båda blivit bättre får det en spinn-off effekt. Nu krävs det att vi kan leverera. I årets mästerskap är det enormt viktigt eftersom flera lopp avgörs på ovaler.
•Med tanke på all den uppståndelse som är kring premiären för IndyCar 2020, med vilken fokus åker du dit?
– Den sportsliga. Det svåra är att man måste åka dit med rätt inställning, att det är inget ploj, det är ingenting som är annorlunda utan det är tävling. Det handlar om att ta poäng i mästerskapet, om att vinna. Inte om att ta sig igenom dagen utan att bli smittad. Det är väldigt lätt att fokusera fel.
Jag hade ett långt samtal med Felix Rosenqvist inför premiären, text och tv-intervju hittar du här.
Tider som gäller inär det är premiär för Indycar 2020
6 juni
Träning kl 19.40
Kval kl 23.00
7 juni:
Racestart ca kl 02.00
Sändningen ser du på Viaplay eller Viasat Motor
Vill du ha guiden till IndyCar 2020, med tider, datum och alla förare? Den finns här.