Startsida / Inlägg

Protest mot Racing Point

av Anna Andersson

Har Racing Point fått delar av Mercedes?

Det hävdar Renault som har lagt in en protest mot Racing Point och det är den stora frågan inför Ungern GP.

Protest mot Racing Point
En rosa kopia (TT)

– Vi tror att de har fått teckningar och delar som sedan har använts till att bygga årets bil. Vi tror inte att det är okej, säger Renaults Marcin Budowski till Sky.

– I dag är bromsaxlarna en viktig del av bilens aerodynamik, dessutom hjälper de till att kontrollera däckens temperatur och temperaturen på däcken är en mycket viktig del av F1 i dag. Bromsaxlarna är vikigare än en framvinge eller diffusor.

Han förklarar att den protest som Renault lämnat in mot Racing Point framförallt handlar om detta och att det nu är upp till FIA att kika på det.

– Om FIA anser att det handlar om en del från ett annat team så förväntar jag mig att man går igenom resten av bilen också, säger Budowski.

Racing Point menar att man byggt sin bil efter de fotografier som man har tagit på fjolårets Mercedes. Jag skrev om deras rosa kopia efter att ha pratat med teamet och du kan läsa det här. Nu får vi vänta på vad FIA säger efter sin undersökning.

Protest mot Racing Point

Annars är det inte så mycket att rapportera efter fredagens träningar. Regnet ställde till endel problem och när det var torrt var Mercedes Lewis Hamilton och Valtteri Bottas en halv sekund före sina konkurrenter. Hamilton var till och med 1,2 sekunder snabbare än vad han själv var på samma bana för ett år sedan.

Det med däcken C2, den näst hårdaste gummiblandningen som Pirelli erbjuder och den hårdaste gummiblandningen som står till teamens förfogande.

– Det var en fantastisk träning och vi lyckades gå igenom allt det som vi hade planerat, sa Hamilton efteråt.

Han kan mycket väl ta sin åttonde seger i Ungern på söndag.

Missnöje hos Red Bull

Hos Red Bull var varken Max Verstappen eller Alex Albon speciellt nöjd med balansen i bilen och inte med regnet under den andra träningen heller. Verstappen var 1,4 sekunder från täten under det första passet, när det var torrt.

– Jag trivs inte i bilen, men vi får kika på det övernatten och göra vissa förändringar, säger han.

När det gäller Ferrari så var domen efter den första dagen att känslan var bättre än i Österrike. Trots att man inte hade några uppdateringar att tala om.

– Morgonen kändes bättre än väntat, sa Leclerc efter det första passet som var det enda passet då det var torrt.

McLarens förare har inlett säsongen bra, men ramlade tillbaka till verkligheten i Ungern. De var efter Racing Point och Renualt och pratar om en katastrof och en chock. Vi får se vad kvalet erbjuder. Start i morgon klockan 15.00.

Vill du ha koll på väderprognos och däck. Det hittar du här.

Fakta och statistik hittar du här.

För övrigt har F1 tagit ungefär 5000 coronatester, två av dem har varit positiva. De personerna som testade positivt var inte med under tävlingarna i Österrike.

Är du mer intresserad av IndyCar? Då är det här du ska klicka.

Eller här, där du läser mitt senaste snack med Felix Rosenqvist efter segern förra veckan och inför racet i Iowa.

– Nu behöver jag inte längre göra så galna grejer, säger han bland annat.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB