Startsida / Inlägg

Toscana GP i F1 – följ med ett varv på Mugello

av Anna Andersson

Toscana GP i F1. Nu är det dags för en premiär. F1 tävlar på Autodromo Internazionale del Mugello. För att förbereda oss lite så har jag valt ut två filmer som ni kan kika på, en från Ferrari och en från Mercedes. Det handlar om simulatorkörning.

Bottas har testat på Mugello (TT)

Banan har använts i F1-sammanhang vid ett tillfälle tidigare, år 2012 genomfördes ett F1-test här. Då fick förare som Sebastian Vettel, Romain Grosjean, Sergio Perez, Valtteri Bottas och Daniel Ricciardo möjligheten att lära känna banan, men som sagt det var åtta år sedan.

Banan innehåller totalt 15 kurvor, flera av dem tar förarna med full gas. Start och målrakan är 1,1 km lång, vilket gör den till en av de längsta under en F1-säsong. Dessutom går den uppför. Kurva ett är sedan den långsammaste delen på banan vilket gör att det påfrestande för bromsarna.

Förresten snackas det om att Mick Schumacher debuterar i F1 på fredag. Enligt RTL ska han köra första träningen för antingen Alfa Romeo eller Haas.

Schumacher, 21, är sedan 2019 en del av Ferraris förarakademi och denuterade ifjol i Formel 2. I år hade han en trög start, men har jobbat sig upp till pallen vid ett flertal tillfällen och i huvudloppet på Monza förra helgen körde han från plats sju i starten till säsongens första seger. Därmed är han nu tvåa i Formel 2, sex poäng från ledningen.

En annan spännande nyhet är att Sergio Perez lämnar Racing Point efter säsongen. Det bekräftar teamet. Öppnar det vägen för Sebastian Vettel?

Guide till Toscana GP – Autodromo Internazionale del Mugello.

Längd: 5245 m (59 varv vilket ger 309,455 km)
Antal kurvor: 6 vänster, 9 höger.
Däckval och tidsprogram hittar du här.
Någon statistik kan jag inte erbjuda eftersom F1 aldrig har kört på banan, men här kan du hänga med Giancarlo Fisichella som förklarar hur han som förare upplever ett varv på Mugello. Det sägs att det ska vara vissa fans på banan i helgen, men det är långtifrån så galet som det brukar.

Här kan du hänga med Esteban Gutierrez på ett varv på Mugello. Det handlar om simulatorkörning.

 

Omvänd startordning – verklighet 2021?

För övrigt har det överraskande resultatet i Italien GP fått Ross Brawn och de andra ”herrarna med makt att förändra någonting inom F1” att återigen fundera över omvänd startordning:
– När vi tidigare i år funderade över att förändra formatet var Monza en bana där vi funderade över att ha ett sprintrace med omvänd startordning, skriver han i sin kolumn hos Formula 1.com.
– Det konceptet kommer vi att arbeta igenom tillsammans med FIA de kommande månaderna, för att sedan diskutera det med teamen.
Han ansåg att det var oerhört intressant när racets favorit, i det här fallet Lewis Hamilton, flyttades bak i fältet.
– Vi tror att Italien GP visade hur spännande det blir när fältet mixas upp.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Kristoffer Elisson Snygg
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori, Patric Hamsch
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB