Startsida / Inlägg

Se F1 GRATIS – unik satsning inför Formel 1 på Nürburgring

av Anna Andersson

Brukar du ha svårt att se F1 eftersom du inte har någon betalkanal? I helgen är det inte det minsta krångligt. Formel 1 på Nürburgring, Eifel GP, sänds gratis på F1:s egen kanal på Youtube. Länken har du här.

För första gången sänds hela tävlingshelgen gratis på nätet, den sänds i sju europeiska länder, bland annat i Sverige och Norge. Kommentatorerna talar tyska, nederländska och franska. De nordiska tittarna kan se det med engelsk grafik.

Formel 1 på Nürburgring
Se F1 gratis på YouTube (Formula 1)

För att vara extra tydlig med vad som gäller  får du en guide och helgens tider – notera att loppet körs redan klockan 14.10. Inte en timme senare som är brukligt när sporten tävlar i Europa.

Så i helgen missar  du varken comebacken på Nürburgring eller Mick Schumachers debut.

Tiderna för Formel 1 på Nürburgring

Fredag:
Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00
Lördag:
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag
Race kl 14.10

Formel 1 på Nürburgring

Kort fakta om det klassiska banan
Varvlängd: 5,148 km
Tävlingsdistans: 60 varv
Kurvor: 9 höger, 6 vänster.

Avstånd till första kurvan: ca 500 m.
Kurvor under 100 km/tim: 3
Kurvor över 250 km/tim: 3
Längsta passage med full gas: ca 10,5 sek.
Vinnande strategi 2013: 3 depåstopp. De flesta valde dock två depåstopp.

Formel 1 på Nürburgring
Hamilton hade pole 2013, under hans första säsong med Mercedes (TT)

Seger från högsta startposition: Johnny Herbert, 1999, startplats 14.

Första segrare: 1951: Alberto Ascari, Ferrari, från pole position.

Segrar från pole psoition; 15

Resultat och statistik

Kvalet 2013 – topp 8:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Red Bull
3. Mark Webber, Red Bull
4. Kimi Räikkönen, Lotus
5. Romain Grosjean, Lotus
6. Daniel Ricciardo, Toro Rosso
7. Felipe Massa, Ferrari
8. Fernando Alonso, Ferrari

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:14.960 (Michael Schumacher, Ferrari, 2001)
2013: 1:29.398 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2011: 1:30.079 (Mark Webber, Red Bull)
2009: 1:32.230 (Mark Webber, Red Bull)
2007: 1:31.450 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2006: 1:29.819 (Fernando Alonso, Renault)

Flest poles:

Jim Clark (4)
Jacky Ickx (3)
Alberto Ascari (3)
Juan Manuel Fangio (3)
Michael Schumacher (3)
Mark Webber (2)
Jackie Stewart (2)
Kimi Räikkönen (2)

Resultat 2013 – topp 8:

1. Sebastian Vettel, Red Bull
2. Kimi Räikkönen, Lotus
3. Romain Grosjean, Lotus
4. Fernando Alonso, Ferrari
5. Lewis Hamilton, Mercedes
6. Jenson Button, McLaren
7. Mark Webber, Red Bull
8. Sergio Perez, McLaren

Snabbaste varvet i racet:

Absolut: 1:18.354 (Juan-Pablo Montoya, Williams, 2001)
2013: 1:33.468 (Fernando Alonso, Ferrari)
2011: 1:34.302 (Lewis Hamilton, McLaren)
2009: 1:33.365 (Fernando Alonso, Renault)
2007: 1:32.853 (Felipe Massa, Ferrari)
2006: 1:32.099 (Michael Schumacher, Ferrari)

Senaste fem vinnarna:

2013 Sebastian Vettel Red Bull
2011 Lewis Hamilton McLaren
2009 Mark Webber Red Bull
2007 Fernando Alonso McLaren
2006 Michael Schumacher Ferrari
Flest segrar i Tysklands GP:

Michael Schumacher (5)
Juan Manuel Fangio (3)
Jackie Stewart (3)
Alberto Ascari (2)
Jacques Villeneuve (2)
Jacky Ickx (2)
Fernando Alonso (2)
John Surtees (2)
Jim Clark (1)
Lewis Hamilton (1)

Inför helgen väntas kalla och blöta förhållanden. Mer om väderprognosen, och däcken hittar du här.

Scumi 2.0 och Vettel laddade på hemmaplan

Inför helgen snackas det annars mycket om Mick Schumachers debut, under fredagens första träning.

– Jag är självklart förväntansfull och den första träningen det är första gången jag kör med alla förare på banan och att dessutom få göra det på hemmaplan är något speciellt, säger Mick Schumacher till tyska RTL.

Formel 1 på Nürburgring
Vettel självkritisk (TT)

– Det är klart att jag har respekt inför detta. Det är första gången jag kör inför alla, teamchefer, VD:ar och alla team. Därför ska jag försöka att göra det jag kan, jag ska koncentrera mig på det och göra mitt allra bästa.

Det pratas även om Sebastian Vettel inför loppet, han vann senast Formel 1 körde på Nürburgring.

– När jag tittar tillbaka på min tid med Ferrari tror jag inte att jag kommer att ångra något, säger han till podden Beyond the grid.

– Även om det stämmer att jag misslyckades eftersom jag inte nådde upp till mina mål att vinna VM med Ferrari. Detv ar mitt mål och jag misslyckades.

Han är självkritisk:

– Om jag är hård och rättvis mot mig själv så har jag misslyckats. Finns det orsaker till det? Ja, men jag accepterar de inte som ursäkter. Allt som har hänt har tagit ig tiull den nivå  där jag befinner mig i dag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB