Startsida / Inlägg

Bahrain GP i F1 2020 – tider och däckval

av Anna Andersson

Tre race kvar av F1 2020. Säsongen lever fortfarande och det finns massor av anledningar att följa den in i mål. Oavsett vad de som inte har förstått tjusningen med racing säger. Vi startar med Bahrain GP i F1 2020.

Från Turkiet till Bahrain en helt annan tyup av bana (TT)

Vad sägs om Ferraris uppvaknande?
Om kampen om fjärdeplatsen i VM ?
Om avgörandet i F2 som kommer att påverka F1 nästa år?
Nu startar vi med en så kallad doubbleheader, två race på samma arena – men det handlar om olika banor på samma arena så det lär knappast bli två identiska tävlingshelger.

Tider för Bahrain GP i F1 2020

Fredag 27.11
Träning 1 kl 12.00-13.30
Träning 2 kl 16.00-17.30
Lördag:
träning 3 kl 12.00-13.00
Kval kl 15.00-16.00
Söndag 29.11 – Bahrain GP start kl 15.10.

Däckvalen inför Bahrain GP i F1 2020

Årets däck är ett steg mjukare än förra året, då behövde de flesta förarna två depåstopp så förarna valde bort C1 eftersom de ansåg att den gummiblandningen var för hård. I år hoppas Pirelli på att alla de tre däckvalen ska användas.
– Det ger större möjligheter att variera strategin, säger Pirellis Mario Isola.
Den första tävlingshelgen på Sakhir använder den traditionella F1-banan, tävlingen avgörs på eftermiddag/kväll.
Notera att teamen kommer att ha två set av typ C3 för 2021 vid sidan av de vanliga däckalternativen under fredagen.

Ferraris satsning mot 2021

Under den senaste F1-helgen i Turkiet korades Lewis Hamilton till världsmästare för sjunde gången, men vi fick också två Ferraris i mål på plats tre och fyra. Även om den helgen var allt annat än normal och det var oerhört svåra förutsättningar så visar det att Ferrari är på väg.

Det handlar om små steg framåt och även om denna bana har betydligt fler rakor och inte alls lär passa den röda bilen lika bra så känns det som om hösten har handlat om att teamet arbetar framåt.

Mattia Binotto har varit positiv och Ferrari satsar naturligtvis stort inför 2021. Nu har de möjlighet att göra förändringarna på bilen, efter årsskiftet är aerodynamiken reglerad på ett helt annat sätt. Nu kan teamet också göra förändringar på motorn, inte för att använda den i år med tanke på de begränsningar som finns i anatlet motorer som får användas men för att vara redo inför nästa år då. Därför har den här hösten varit viktig.

Vettel vann i Bahrain 2017 (TT)

– Vi har tappat motorprestanda jämfört med i fjol, erkänner Sebastian Vettel i tyska die Zeit.
– När det gäller designen tog vi bara ett litet steg framåt. Med andra ord, och nu blir det lite komplicerat, vi hade en bil som var väldigt effektiv förra året. Den skapade mycket downforce men inte så mycket luftmotstånd. I år har vi ännu mer downforce på bilen och det har gett oss betydligt mer luftmotstånd.
Han erkänner at han är besviken över att man tappat kontakten med toppteamen.

Ferrari är sexa i konstruktörsmästerskapet, men bara 24 poäng efter Racing Point som är trea och det är tre lopp kvar. Det är inte omöjligt att avancera.

Perez, Leclerc eller Ricciardo?

Jag kan inte heller låta bli att kika på plats fyra i förar-VM. Det skiljer fyra poäng mellan Perez på plats fyra, Leclerc på plats fem och Ricciardo på plats sex. Perez har missat två lopp i år, han har inte heller någon förarplats för 2021.
Ryktena kring Red Bull var oerhört heta ett tag, men tycks ha svalnat. Är det så att han bara ligger lågt för att se om Albon får gå, antingen i år eller nästa år mitt under säsongen?
Ricciardo avslutar sitt samarbete med Renault efter årets säsong. Han går till McLaren och de har en häftig vinter framför sig med ett byte av motorleverantör, trots att reglementet kvarstår. Det var inte riktigt så det var tänkt….

Tar Schuamcher titeln?

Jag kan inte heller låta bli att nämna Formel 2. Där Mick Schumacher leder mästerskapet när det är fyra lopp kvar och har de poäng som krävs för en superlicens. Det har däremot inte Yuki Tsunoda som väntas ta en plats hos AlphaTauri. Han behöver vara femma i mästerskapet (om jag har räknat rätt) för att klara den licensen och nu är han trea. Inte heller Nikita Masepin har de poäng som krävs för att få den viktiga superlicensen och han förväntas ta en plats intill Mick Schumacher hos Haas. Det gör att även han är pressad att leverera.
Många av er undrar varför teamen inte bekräftar dem än. Superlicennsen kan vara en anledning till det, en annan är troligen juniortestet i Abu Dhabi, där får bara förare som inte har kontrakt för 2021 köra.

I morgon kommer guiden till helgen.

Vi hörs då.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB