Startsida / Inlägg

Turkiet GP i F1 2020 – tider och däck inför comebacken

av Anna Andersson

Turkiet GP i F1 2020. Det handlar återigen om en comeback i Formel 1 och denna gång på en bana som debuterade i F1 2005 och som skapats av Hermann Tilke. Detta är dock ingen klassisk Tilkebana, jag vet att det är många av er som inte alls gillar hans design. Denna bana har en variation av snabba kurvor som är väldigt krävande för däcken. När den senaste GP-tävlingen kördes i Turkiet, 2011, behövde Sebasian Vettel göra fyra depåstopp innan han vann med sin Red Bull. Det var då det lopp med flest omkörningar sedan 1983.

I helgen kan också Lewis Hamilton vinna sin sjunde VM-titel. Alla förutsättningarna inför avgörandet får du i morgondagens blogg.

Turkiet GP i F1 2020
Årets VM-ledare Lewis Hamilton körde för McLaren när F1 tävlade i Turkiet 2010 (TT)

Turkiet GP i F1 2020 – tider:

Fredag 13.11 kl 09.00: Träning 1

Kl 13.00: Träning 2

Lördag 14.11 kl 10.00: Träning 3.

Kl 13.00 Kval.

Söndag 15.11

kl 11.10 Turkiet GP i F1 2020.

Däckvalen inför Turkiet GP

Det finns minst två kurvor som utmärker sig. Kurva 1, där start/målrakan går uppför innan den svänger av, något som påminner mycket om Eau Rougne på Spa. Sedan naturligtvis kurva 8, kurvan som aldrig tar slut. Den är oerhört krävande fär däcken, och den påminner lite om kurva tre i Sotji, en kurva som den faktiskt är förebild för.

Vi kan också notera att asfalten är nylagd, vilket gör att ingen vet exakt vad som väntar och eftersom det inte är några supportserier som kör i helgen så kommer det att vara väldigt smutsigt  och dåligt grepp på banan, framförallt under fredagen.

– Turkiet är ytterligare en ny bana i kalendern för 2020 och även om vi har varit här tidigare så måste vi se det som en ny bana eftersom vi inte har några erfarenheter av den nya asfalten, säger Pirellis Mario Isola.

–Vi föräntar oss att Turkiet blir en utmaning för däcken. Det är anledningen till att vi väljer de hårdare gummiblandningarna, precis som vi gjorde i Portugal.

Han anser att fredagens träningar kommer att få en mycket stor betydelse, både när det handlar om däckslitaget och om den krävande layouten på banan:

– Det går inte att prata om Istanbul Park utan att nämna kurva 8. Dn kommer förarna säkerligen att ta med gasen i botten vilket ökar trycket på däcken. Däckhanteringen kommer att vara avgörande, säger Isola.

 

När vi ändå pratar om banor, här är kalendern för 2021. F1 presenetrade den i går, sedan återstår naturligtvis att se hur pandemin utvecklas och om det går att tävla på fem världsdelar nästa år.

Du hittar kalendern här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB