Startsida / Inlägg

Hamilton om katastrofen inför Turkiets GP i F1

av Anna Andersson
Turkiets GP i F1
Hamilton är inte nöjd (TT)

De två första tränignarna inför är genomförda. Enligt Lewis Hamilton var det en ”liten katastrof”.

Den nya asfalten fungerade inte alls.

– Ärligt talat var det en liten katastrof, sa Hamilton efteråt.

Han ansåg att det var bortkastade pengar att asfaltera om banan.

– Kanske borde de ha gjort rent istället, säger han.

Han anser också att de hårda däcken inte gick att använda, faktum är att Pirelli nominerat de tre hårdaste däckblandningarna, men när man gjorde det visste man inte att banan skulle ha ny asfalt till Turkiets GP i F1

– De hårda däcken är värdelösa, medium fungerar väl och de mjuka är något bättre, säger Hamilton som anser att man skulle ha använt de tre mjukaste gummiblandnignarna istället.

– Jag ändrade ingenting på bilen i dag,  när däcken inte fungerar vet man inte var problemen med balansen ligger. Det kan ju vara så att det bara är däcken som är problemet.

Verstappen snabb inför Turkiets GP i F1

Max Verstappen var snabbast i sin Red Bull under den andra träningen, före Ferraris Charles Leclerc och därefter Mercedes bilar med Valtteri Bottas före Hamilton.

– Det kan inte bli värre än det var i samband med starten av den första träningen, säger Verstappen som menar att bilarna låg mil efter de tider de bör kunna köra och hävdade att det var som att köra på is.

– Det är samma för alla så det är bara att annpassa dig, men kanske ska vi ha dubbdäck här. Det hade varit intressant….

Det känns som om det inte finns någon anledning att läsa någonting ur fredagens pass eftersom förhållandena inte är representativa. Vi får helt enkelt se vad det betyder under kvalet. Vi kan i alla fall notera att Ferrari verkar snabbare när Mattia BInotto är kvar i Italien;-)

Helgens väderprognos och annan statistik hittar du här. Pirellis tankar och alla tider finns här.

För övrigt fick Mercedes årets första motorbestraffning. Georg Russel har dragit på sig ett straff i startuppställningen eftersom han har bytt motor och startar längst bak.

Esteban Ocon har ett nytt chassi, det ger dock inget straff.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori, Patric Hamsch
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB