Startsida / Inlägg

F1 2020 – toppar och floppar året som gick

av Anna Andersson

2020. Vad gav det oss?
Här snackar vi F1 2020 och jag tycker faktiskt att den gångna säsongen gav oss oerhört mycket, framförallt i form av kunskaper, insikter och även överraskningar.
Därför tänkte jag försöka mig på att göra en kort sammanfattning av året, men välkomnar också er att fortsätta diskussionen i kommentarerna.
Min sammanfattning blir i punktform, du kan givetvis själv välja hur du vill göra din.

Årets mästare i F1 2020

F1 2020
Mästare för sjunde gången (TT)

Sir Lewis Hamilton
Efter årets prestation adlas Lewis Hamilton av drottning Elizabeth. Han blir den tredje världsmästaren i Formel 1 som får utmärkelsen efter Jack Brabham (1978) och Jackie Stewart (2001). Även Stirling Moss har adlats, men han vann aldrig VM.

Britten är en av tidernas största racerförare och han har absolut något extra. Han förbättrar hela tiden sina svagheter, lägger en stor vikt vid att vara sin egen raceingenjör och tar sina egna beslut. Av någon anledning är han alltid betydligt bättre under kvalet än alla andra träningspass. Nu har han sju titlar, men inget kontrakt för 2021. Varför?
Det är den stora frågan just nu.

Årets sorti

Familjen Williams
Att teamet hade ekonomiska problem visste vi, men att familjen skulle sälja det klassiska teamet och lämna F1 bakom sig. Det var en tist och oväntat uttåg.

Årets överraskning

Pierre Gasly
En seger – med Alpha Tauri. Det var ett riktigt högt odds på den!

Årets käftsmäll

Honda
Årets mest tillförlitliga motor. En bil som kan vinna race, en förare som kan vinna VM. Ändå lämnar Honda mästerskapet efter 2021. För Red Bull är Hondas sorti en käftsmäll.

Årets dominanter

Mercedes
Pole position i 15 av 17 lopp, Hamilton tog tio och Bottas tog fem. Det är brutalt överlägset.

Årets vinnare

F1 2020
Sergio Perez efter sin första seger i F1 (TT)

Sergio Perez
Han var på väg att lämna F1, petad av Racing Point till förmån för av Sebastian Vettel 2021. Men segern i hans 190:e lopp gav honom en drömchans till 2021. Han har nu ett kontrakt med ett team som har kapacitet att vinna VM och hans uppgift blir att sno poäng av Mercedes, hjälpa Max Verstappen och se till att Red Bull tar tillbaka konstruktörs-VM.

Årets frågetecken

Valtteri Bottas
Återigen inleder han säsongen starkt med en seger, men sedan dalar han. En andraplats i säsongens andra lopp, en tredjeplats i det tredje och sedan en nolla i Storbritannien och där någonstans säkrade Lewis Hamilton titeln. Bottas har ett år till med Mercedes och han är egentligen en perfekt kollega till Hamilton för han tar de poäng som krävs för teamet – utan att hota mästaren. Men vad händer den dagen Hamilton inte är kvar? Bottas känns inte som den självklare ledaren.

Årets utropstecken

George Russel
Hamilton drabbades av COVID-19 och Russel fick chansen. Han tog den. Han kvalade fantastiskt bra, han kunde ha vunnit racet om Mercedes inte hade klantat sig i depån och framförallt så utklassade han Valtteri Bottas. Det var precis de svar som Mercedes ville ha för framtiden.

Årets teambyte

Vettel, Sainz, Ricciardo
Redan innan F1 hade kört en meter var silly season ett faktum. Sebastian Vettel fick besked om att han skulle lämna Ferrari, Carlos Sainz skrev på för Ferrari utan att han sett bilen köra en meter under en tävlingshelg och Daniel Ricciardo bestämde sig för att lämna Renault efter bara en säsong. Nästa år tävlar han för McLaren. Tre förare från Red Bull skapade enorma svallvågor på transfermarknaden och det blir oerhört spännande att se vad det ger oss nästa år.

Årets nykomling

Mick Schumacher
Han kommer till F1 2021. Mick Schumachers gjorde en fin säsong i Formel 2, vilket ger honom chansen hos Haas nästa år. Det amerikanska teamet som levt i stort sett utan sponsorer har fått ta in pengar för att överleva i F1, dels med hjälps av Nikita Mazepins rika pappa och dels via motortillverkaren Ferrari.

Årets tack

Formel 1
F1 2020 lyckades faktiskt leverera en säsong och inte vilken säsong som helst utan en kalender som bjöd på nygamla banor, oväntade vinnare och mycket bra racing. Den nerv som saknades i kampen om mästartiteln fanns definitivt i kampen om plats tre i märkes-VM.

Det är i alla fall mitt F1 år 2020. Nu får vi vänta och se vad 2021 ger oss.

F1-bloggens framtid är fortfarande osäker, vi letar efter en sponsor för att överleva och se till att bloggen får vara med och fira sin 12:e födelsedag år 2021.
Alla förslag är välkomna. Ni hittar mig här, eller på mejl.

Snabba nyheter

Lite nyheter får ni självklart också, det är ju trots allt årets näst sista dag. Bland annat kan jag rapportera om att fredagsträningarna 2021 blir kortare än vad de har varit tidigare. Tiden minskas från 90 till 60 minuter, vilket gör att den totala träningstiden under en GP-helg minskas från fyra till tre timmar.
I och med att torsdagen, som varit mediadag, försvinner får pressen då möjligheten att höra förarnas åsikter under fredagen.
En annan förändring är ju att Formel 2 och Formel 3 kör med tre race per helg, men att de inte tävlar samtidigt med F1 vid varje tävlingstillfälle, däremot tillkommer W-series i programmet under en tävlingshelg.

Red Bulls Helmut Marko har i ett längre samtal med motorsporttotal klargjort att det var Sergio Perez seger i F1 2020 som också gjorde att han får chansen hos dem nästa år. Hans kunskaper kring Mercedes motorer vägde tyngre än de tre lopp som Nico Hülkenberg bar med sig från 2020.
– Han körde senast för Renault, förklarar Marko valet för den tyska motorsajten.
– Han körde tre lopp med en motor från Mercedes och han kan knappast ha tagit med sig någon kunskap eftersom han var koncentrerad på att lära sig bilen, ställa in den och samla data.

Marko påtalar också att Daniil Kvyat inte har någon plats hos Red Bull framöver och därmed lär ryssens äventyr i F1 vara över för gott. Samtidigt kan vi itne vara för säkra, om det blir några COVID-problem för teamet under nästa år kan det mesta natuligtvis förändras.
Funderar du över vilka förare som kör var 2021?
Du hittar listan här på förare och team här.

I veckan skrev jag också en artikel om Mick Schumachers väg till F1. Du hittar den här om du har Plus.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori, Patric Hamsch
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB