Startsida / Inlägg

Nyheter och regler i Formel 1 2021

av Anna Andersson

Det är racevecka, men vi börjar att prata om nya regler i Formel 1 2021.
Formel 1 startar nu sin 72:a säsong. Den skulle ha startat med radikala regeländringar, men på grund av pandemin sköts de på framtiden och kommer att genomföras 2022. Därför kommer årets bilar att se ut ungefär som fjolårets. Red Bull har exempelvis sagt att man behåller 60 procent av fjolårets bil.

Nya regler i Formel 1 2021

regler för Formel 1 2021
Kan Red Bull utmana ( Red Bull)

Kalendern består av fler lopp än någonsin, 23, i dagsläget. Saudiarabien kommer att debutera som F1-arrangör och Zandvoort i Nederländerna ska göra comeback. (Du hittar kalendern här). Det har gjorts förändringar på golvet för att minska downforce och däckslitaget. Enligt beräkningar ska bilarna tappa ungefär tio procent downforce jämfört med 2020, men fråghan är om det blir så. Pirellis motorsportchef Mario Isola tror att förlusten betydligt mindre.
– Teamen har gjort modifieringar och det kanske handlar om fyra eller fem procent, säger han.

Hämta in förlusten

Frågan är väl när teamen hämtat tillbaka den tidsförlusten, det finns de som tror att det går snabbt:
– Det är ingen större skillnad, utvecklingen går fort. Vi är nästan där vi slutade i fjol. Inom ett par race är vi tillbaka, körnigen kändes ungefär som i fjol, säger AlphaTauris Pierre Gasly.
I grunden handlar det om att bilarna hela tiden blir snabbare, men däcktillverkaren Pirelli vill spara pengar och inte utveckla några nya däck. Därför måste farten bromsas in.
– För en ingenjör med aerodynamik som specialitet så är det väldigt stora förändringar som har skett i år. Det är i en form vandalism eftersom de trycker tillbaka bilens prestanda med ett och ett halvt år, anser Mercedes teknikchef James Allison.
En annan förändring är att bilarna blir även tre kilo tyngre när minstavikten höjs till 749 kg och vikten för motorn höjs till minst 150 kg.

Dags för budgettak

En annan nygammal regel för Formel 1 2021 är att DAS, det system som Mercedes införde förra året, har förbjudits igen. Det har även skett ett förtydligande för att teamen inte ska kunna göra en Racing Point – det vill säga ställa upp med en nästintill identisk kopia av en konkurrent. Bland annat påminns teamen nu att den information som man samlar under tester eller andra event bara får vara sådan som samtliga team har tillgång till.

Under året införs även ett budgettak, men det kommer att ha en större påverkan på framtida bilar eftersom årets bil utvecklades redan i fjol. I år får teamen använda sig av 145 miljoner Euro. 2022 är det 140 miljoner euro och mellan 2023 och 2025 handlar det om 135 miljoner Euro. Detta gäller för 21 VM-lopp, blir det fler, eller färre räknas en miljon euro på eller så dras samma summa av. Detta gäller för team som konstruerar hela bilen. De som köper in delar får en ett minskat budgettak lite beroende på hur många de delar de köper, men å andra sidan sparar de utvecklingskostnaderna.
En annan förändring märker du av redan på fredag. Träningarna under den första dagen har kortats ned. Under fredagen minskar träningstiden från 90 till 60 minuter per pass.

Nya förare

regler för Formel 1 2021
Mick Schumacher (Haas)

Vid sidan av nya regler i Formel 1 2021 så är det också en del som har hänt på förarfronten. Haas har exempelvis två nya förare Mick Schumacher och Nikita Mazepin, från Ryssland, men tävlande under neutral flagg. Fernando Alonso gör comebacke i Alpine, som är det nya namnet på Renault.

Daniel Ricciardo har lämnat Renault för McLaren och Carlos Sainz har klivit in intill Charles Leclerc hos Ferrari. Sebastian Vettel har lämnat Ferrari för Aston Martin, som är det nya namnet på Racing Point, och han ersätter Sergio Perez.

Mexikanen som vann sitt första F1-lopp 2020 har klivit över till Red Bull där han ersätter Alex Albon intill Max Verstappen. Albon kör numera DTM.

En ännu bättre överblick över förare för 2021 har ni här.

Det har också skett ett par förändringar när det gäller motorerna. McLaren kör numera med en motor från Mercedes, samtidigt som Red Bull och AlphaTauri kör sitt sista år tillsammans med Honda. Red Bull tar därefter över motorn eftersom reglementet fryses fram till 2025.

Nu har vi pratat om regler i Formel 1 2021, i förra inlägget gick jag igenom testerna ordentligt och jag tycker att det är lika bra att gå in på vad som egentligen händer den kommande helgen.

Här är veckans viktiga tider:

Fredag:
Träning 1 kl 12.30
Träning 2 kl 16.30
Lördag:
Träning 3 kl 13.00
Kval kl 16.00
Söndag Premiär kl 17.00.

För övrigt var jag uppe med tuppen i fredags och pratade F1 och Drive to Survive i SVT, 35 minuter in i sändningen. Det hittar ni här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB