Startsida / Inlägg

Sprintkval i Formel 1 – så går det till

av Anna Andersson

Sprintkval i Formel 1 är ett faktum. Nu är det klart och det är aktuellt redan 2021.  Det hela kommer att starta med en 60 minuter lång träning på fredagen. Där teamen väljer två set däck.

Därefter blir det ett kval till lördagens sprintkval. Detta sker enligt det vanliga formatet och teamen har fem set mjuka däck.

Under lördagen blir det ytterligare ett träningspass på 60 minuter, där teamen väljer ett set däck.

Sprintkval i Formel 1
Fpr Max jubla efter årets nyhet? (TT)

Den nya versionen av sprintkval i Formel 1 kommer att vara 100 km långt och teamen får två fria set däck.

På söndagen blir det en vanlig tävlinsgdistans med två fria däckval. Teamen har också tre set av regndäck och fyra set intermediates till förfogande under helgen. Om det regnar under sprintkvalet kan teamen byta de använda däcken mot regndäck eller intermediates.

– Jag ser verkligen fram emot att få se detta nya format, säger FIA:s president Jean Todt i den kommentar.

De tävlingshelger som är aktuella  för detta redan i år är Storbritannien, Italien och Brasilien. Det pratas om  att segraren får tre poäng, tvåan två och trean en,  men jag har inte sett att det är bekräftat. Det har kanske ni?

I veckan är det annars dags för race igen. För Portugals GP på Portimao. Även IndyCar tävlar igen och denna gång är det två race på en och samma oval. I Texas.

Sprintkval i Formel 1 och dubbla ovaler

Marcus Ericsson var bäst av svenskarna i St Petersburg den gågna helgen där han körde upp sig till plats sju och han har också en plats bland topp tio i mäterskapet.

– Jag tycker att det var en väldigt stark helg i St Pete där vi verkligen var med i matchen inför kvalet,där vi var femma på träningen. Men tyvärr gick vi lite fel med inställningarna som gjorde bilen var lite svårkörd så vi missade med minsta möjliga marginal. Det var en felräkning, men vi vet vad vi gjorde för fel och  får  lära oss från det, säger Marcus.

– Till racedagen gick vil tillbaka med de ändringarna och bilen kändes bra igen. Fick så klart jobba  lite hårdare från 16:e startruta. Tycker jag visade racet igenom att jag hade farten för att vara med  där framme. Jag gjorde många bra omkörningar, körde upp mig fint genom fältet och var snabbast på banan under rätt så många stunder. Ett bra race och en bra comeback efter misslyckande i kvalet så det är jag  väldigt  nöjd med.

Kul Linus!

Felix Rosenqvist körde också upp sig, men slutade på  plats 12 och är 18:e man i mästerskapet.

– Det var ett OK race, men inget speciellt, säger Felix Rosenqvist.

– Vi hade inte fart för mer den här helgen och jag tycker ändå att jag fick ut det mesta ur bilen i racet. Vi startade för långt bak och på en stadsbana som den här är det svårt att köra om. Det var ändå positivt att få göra en hel racedistans, gå igenom alla de momenten med teamet, och få komma igång med säsongen på riktigt.

Colton Herta, Andretti, vann loppet efter bra körninng, men mästerskapet leds av Alex Palou, Ganassi, före Will Power, Penske och Scott Dixon, även han Ganassi. Det skiljer två poäng mellan plats ett och tre.

Roligare för ett svenskt öga var Linus  Lundqvists insats i IndyLights. Han tog en pallplats i race  två och ligger tvåa i mästerskapet. Tre poäng efter David Malukas.

Mer om Linus förhoppningar läser du här.

 

Håll koll på bloggen i veckan för det blir uppladdning inför både F1 och IndyCar

  • Tjänstgörande sportredaktör: Olle Stefansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB