Portugals GP 2021 – Hamilton gjorde allt rätt
avLewis Hamilton vann Portugals GP 2021, hans andra seger under säsongen. Själva segern i sig var inte överraskande eftersom Mercedes dominerade i Portugal senast F1 var på plats, men det var återigen vat det ett riktigt bra race av britten som såg till att spela sina kort rätt.
– Det var ett tufft race, både fysiskt och mentalt. Svårt att hålla i hop allt, sa Hamilton.
– Det är så jämnt att varje poäng kommer att räknas i år och jag älskar den fajten.
Även om Verstappen körde om honom i samband med omstarten på det sjunde varvet så kom britten tillbaka. Nyckeln till segern var omkörningen av Max Verstappen, Red Bull, på det elfte varvet när Hamilton hade klart bättre fart ur den sista kurvan, medan Verstappen inte hade tillgång till mer DRS.
– Det är ju som en lam anka på rakan. Otroligt, gnällde Verstappen över radion.
På det 20 varvet körde Hamilton om kollega Valtteri Bottas, som hade pole positon, och på det 37 varvet efter sitt depåstopp tappade finländaren även andraplatsen till Verstappen. Red Bulls förare drog fördel av att han hade varmare däck efter sin undercut.
Detta var ritkigt tufft för Bottas, som varje år kommer full med självförtroende till säsongsstarten men redan nu tycks ha förlorat hoppet. Det har gått tre race den här säsongen.
Värt att notera från Portugal GP 2021
Lewis, Max och Valtteri har stått på samma prispall vid 15 tillfällen. Det är mer än någon annan trio i Formel 1.
Verstappen körde det snabbaste varvet, men han var utanför banan och fick inte behållaa poängen. Den tillföll istället Valtteri Bottas. De kan bli dyrt i slutet av året.
Alfa Romeos båda förare kolliderade. Kimi Räikkönen tog det på sig.
– Tyvärr var det mitt fel. Jag missbedömde situationen, säger 41-åringen
Replays show Raikkonen clipped the back of team mate Giovinazzi coming down the main straight, causing the loss of his front wing #PortugueseGP ?? #F1 pic.twitter.com/XbasxEuGYe
— Formula 1 (@F1) May 2, 2021
Lando Norris, McLaren gjorde återigen ett bra race. Det gav honom plats fem. Kollega Daniel Ricciardo var bara nia. Än så länge har Norris sin mer erfarne kollega i ett bra grepp, men räkna med att Ricciardo kommer igen.
Fernando Alonso körde in på plats åtta och var nöjd.
– Det var bra, riktigt kul att kämpa med en McLaren och en Ferrari, säger han till Sky.
För Ferrari var det ett race som förstördes av mediumdäcken. Förarna var eniga.
– Jag hade massiva problem med medium, sa Charles Leclerc och Carlos Sainz fyllde i:
– När jag bytte till medium kände jag direkt att de inte skulle hålla.
Formel 1 drar nu vidare till Spanien och Barcelona. Där väntar en bana som är fantastiskt bra att testa på, men värdelös att köra om på. Mer om det senare i veckan.
Det viktigaste just nu är att inte misströsta, visst leder Hamilton VM men det är långtifrån klart. Det kan mycket väl bli en helt annan story redan på söndag.
IndyCar i Texas
Det såg så bra ut för svenskarna i Texas natten till söndga. Felix Rosenqvist låg på plats två och Marcus Ericsson på plats sexa när 47 varv återstod. Båda svenskarna hade fina möjligheter till sina bästa resultat på en ovalbana, kanske till och med två pallplatser om allt hade studsat rätt.
Nu gjorde det inte det.
Återigen en miss av Ericssons gäng i depån, höger bakhjul lossnade och räknar vi med den olyckliga förändringen av inställningarna som teamet gjorde inför kvalet i St Pete är det tredje depåmissen på lika många race.
Det är uruselt! Jag blir arg bara jag tänker på det och jag förstår om många av er som satt vakna under natten också blev det. Med rätta!
Inte nog med att han sinkade sina egna chanser. Rosenqvist som själv gjorde en miss i depån hamnade precis bakom Ericsson och tvingades ut i gräset och tappade många placeringar.
– Tyvärr låste jag upp lite i min depåbox och mitt vänstra bakhjul ville inte gå på riktigt, förklarar han i ett pressmeddelande.
Racet vanns av Scott Dixon, hans 51 seger och han har nu också vunnit minst ett race under 19 säsonger i IndyCar. Rosenqvist slutade på plats 13 och Ericsson på plats 19. Båda var riktigt besvikna.
Depåtrassel – igen
Det andra loppet, natten till måndga inleddes med en rejäl startkrasch, där återigen aeroscreenen spelade en viktig roll för att samtliga förare klarade sig utann skador. Felix Rosenqvist kämpade sig upp i fältet och hade häng på täten, men återigen drababdes han av problem vid depåstoppet. Denna gång var det höger bakhjul som lossnade på väg ut ur depån.
– Bilen var otroligt snabb i helgen, summerar Rosenqvist som slutade på plats 16.
– Det finns mycket positivt, men just nu är det svårt att ta in det. Jag hade två klara chanser på pallen, och kanske ännu mer, den här helgen och vi fick inte med oss någonting.
Hans teamkamrat Pato O’Ward (MEX) tog den första INDYCAR-segern för Arrow McLaren SP. Marcus Ericsson slutade på plats 12.
Topp 5
Race 1 (Genesys 300)
1: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 212 varv
2: Scott McLaughlin (NZL), Penske, +0.264s
3: Pato O’Ward (MEX), AMSP, +1.780s
4: Alex Palou (ESP), Ganassi, +2.856s
5: Graham Rahal (USA), Rahal, +6.604s
Race 2 (Xpel 375)
1: Pato O’Ward (MEX), AMSP, 248 varv
2: Josef Newgarden (USA), Penske, +1.244s
3: Graham Rahal (USA), Rahal, +5.644s
4: Scott Dixon (NZL), Ganassi, +6.038s
5: Colton Herta (USA), Andretti, +6.378s
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 4/17 race
1: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 153 p.
2: Pato O’Ward (MEX), AMSP, 131 p.
3: Alex Palou (ESP), Ganassi, 127 p.
4: Josef Newgarden (USA), Penske, 116 p.
5: Graham Rahal (USA), RLL, 107 p.
Ericsson är 13:e man i sammandraget och Rosenqvist 16:e.