Startsida / Inlägg

Oliver Solberg i Safari rallyt 2021

av Anna Andersson

Oliver Solberg får en VM-chans igen.
Senast tävlade han på snö och is i Finland. Nu är det dags för Safari rallyt.
– Ibland måste jag stanna och tänka lite, jag är bara 19 år och lever redan drömmen, säger han.

Oliver Solberg och Safarirallyt
Oliver och pappa Petter (Words PR)

Rallyförararen Oliver Solberg skulle ha tävlat i WRC på Sardinien för ett par veckor sedan, men hans pappa blev sjuk i COVID-19 och 19-åringen fick sitta i karantän istället för att tävla i WRC med Hyundai.
Nu har han dock fått en andra chans. I dag startar Oliver Solberg i Safari rallyt, i Kenyas VM-rally.
– Jag känner mig som den lyckligaste personen i världen. Bara att få resa runt och uppleva sådan natur på nära håll, folket och kulturen. Dessutom får jag köra världens snabbaste rallybil mot världens bästa chaufförer. Bara tanken gör så att håret på armarna reser sig.
Kenya och Safarirallyt är en tävling som hans pappa kört fyra gånger och inför tävlingen har Oliver gjort en egen intervju med sin far.
Den kommer här:

OS: Hur var det första gången du körde Safari rallyt?

PS: Jag hade precis skrivit på kontraktet med Ford och skulle faktiskt köra Rally Finnskog i Norge. Väskan var packad och jag såg verkligen fram emot tävlingen när jag blev uppringd av Malcolm Wilson (teamchef för M-sport Ford), som berättade att planerna hade ändrats. Jag skulle istället köra Safari Rallyt. Det hände sent på kvällen och teamet bokade mig på första flyget till Kenya nästa morgon.

OS: Hur var det där med Thomas Rådström?

PS: Det är en annan historia. Jag var inte där, men anledningen till att jag var tvungen att hoppa in istället för Rådström var att han – öh – halkade på golvet på hotellrummet och bröt benet. Det var åtminstone historien som kom ut. Vad som egentligen hända var att Colin McRae satte in en rugby tackling på Thomas efter att de hade varit ute på middag….

OS: Men reglerna satte stopp för att köra med din vanliga kartläsare?

PS: Phil Mills fick inte var med så jag var tvungen att ta Rådströms kartläsare Fred Gallagher. Fred var helt fantastisk och hade mycket erfarenhet från tävlingen.
Han guidade mig under tävlingen och hjälpte mig väldigt mycket. Fred och Malcolm Wilson pratade om att jag körde för fort och för aggressivt. Jag hade inte den nödvändiga respekten för vägarna, bilen och situationen. Fred fick mig att sakta ner ganska mycket. Han förklarade allt på ett förnuftigt sätt och var väldigt ödmjuk, det uppskattade jag verkligen.

– Vi hamnade på en femte plats, ett helt fantastiskt resultat. Teamkamraten Colin McRae vann tävlingen, jag kände mig som en viktig del av teamet. Colin hamnade i trubbel efter att ha fastnat i ett vattenhinder, jag kom efter honom och stannade för att hjälpa. Tillsammans lyckades vi få bilen ur vattnet och vidare i tävlingen. Det var viktigt för mig att veta att jag hade hjälpt Colin och teamet till seger. Jag slutade också på en femte plats året därpå, men med Subaru var det två brutna tävlingar; 2001 tappade vi ett hjul och tävlingen 2002 förstördes av motorproblem.

OS: Är Safari Rallyt det svåraste tävlingen du någonsin kört?

PS: Det var annorlunda. Värmen är utmattande ja, men höga hastigheter hjälper till att få bra luftflöde i bilen. På det viset är det mycket bättre än till exempel på Cypern, där är hastigheterna mycket lägre. Vi hade även en helikopter över oss hela tiden. Phil läste noterna som vanligt, men jag fick dessutom varningar från helikoptern om en hjord elefanter eller giraffer fanns framför oss i terrängen. Helikoptern försökte skrämma bort djuren från vägen och om inte det funkade fick jag information om jag skulle hålla till höger eller vänster för att undvika dem. Vi körde även på vägar som var öppna för annan trafik, och ibland passerade vi bussar och andra transportmedel. Lyckligtvis är inte det inte längre så utan vägarna stängs nu av.

Om du vill lyssna på en lång intervju med Oliver Solberg, ladda ner Indypodden avsnitt #71. Här hittar du ett 45 min långt och väldigt öppet samtal med 19-årige Solberg.

Oliver Solberg i Safari rallyt – fakta

23 – 27 juni
Underlag: Grus
Specialsträckor: 18
Totalt SS i km: 320,19
Längsta specialsträcka: SS 3/6 Kedong (32,68)
Bil: Hyundai i20 Coupe WRC
Kartläsare: Aaron Johnston (Storbritannien)

Oliver Solberg i siffror:
Rallystarter: 44
Vinster: 9
VM-tävlingar: 10
VM-debut: Wales Rally GB (2019)
Antal vunna titlar: 9

Tidsschema Safari rallyt

Torsdag 24. juni

SS1 Superspecial Kasarani 4,84 km kl. 14.08

Fredag 25. juni

SS2 Chui Lodge 1 13,34 km kl. 08.09
SS3 Kedong 1 32,68 km kl. 09.05
SS4 Oserian 1 18,87 km kl. 10.18

SS5 Chui Lodge 2 13,34 km kl. 13.46
SS6 Kedong 2 32,68 km kl. 14.42
SS7 Oserian 2 18,87 km kl. 15.55

Lördag 26. juni

SS8 Elmenteita 1 14,67 km kl. 08.08
SS9 Soysambu 1 20,33 km kl. 09.08
SS10 Sleeping Warrior 1 31,04 km kl. 10.22

SS11 Elmenteita 2 14,67 km kl. 14.05
SS12 Soysambu 2 20,33 km kl. 15.08
SS13 Sleeping Warrior 2 31,04 km kl. 16.22

Söndag 27. juni

SS14 Loldia 1 11,33 km kl. 07.26
SS15 Hells Gate 1 10,56 km kl. 08.38
SS16 Malewa 9,71 km kl. 10.45
SS17 Loldia 2 11,33 km kl. 11.25
SS18 Hells Gate 2 10,56 km kl. 13.18

F1-bloggen lånade ut lite plats när nu Oliver Solberg kör i Safari rallyt och jag hoppas kunna ha uppdateringar från rallyt hela helgen. Saknar du F1? Jag är snart tillbaka med ett helt vanligt inlägg  inför helgens deltävling Steiermark Grand Prix, men fram till dess får du hålla till godo med tiderna, däckvalen och bråket mellan Schumacher och Mazepin här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB