Red Bull anklagar Mercedes för fusk
avFIA bestämde sig för att göra en tuffare kontroll av den bakvingen.
Det påverkade Red Bull.
Nu anklagar stallet Mercedes för fusk och kräver att mästarnas framvinge kontrolleras.
– Det är dags för payback, säger teamchef Christian Horner.
Red Bull anser att Mercedes framvinge rör sig mer än vad reglerna tillåter och när reglerna nu har skärpts så att det påverkar rörligheten i Red Bulls bakvinge vill ha en kontroll av framvingen också.
Det skulle nämligen kunna påverka Mercedes framfart.
– Jag tror att vi fick i hop tillräckligt mycket filmmaterial förra helgen, med andra ord så litar vi på att FIA gör en kontroll av deras framvinge, säger teamchef Christian Horner enligt motorsporttotal.
Inför helgens deltävling på Red Bull ring ger sig även VM-ledaren Max Verstappen ger sig in i diskussionen och kräver att FIA gör en kontroll.
– När du kontrollerar bakvingen ska du även kontrollera framvingen, den påverkar bilen ännu mer, säger Verstappen till motorsportmsagazin.
– Det är FIA;s ansvar att genomföra de testerna, di gjorde det när det gällde bakvingen.
Red Bull vill se en regeländring
Verstappen leder VM med 12 poäng efter en imponerande insats i Frankrike förra helgen då han slog Lewis Hamilton efter en smart strategi och kollegan Sergio Perez slutade trea före Valtteri Bottas.
– Vi visade att vår prestation inte beror på varken flexande vingar eller lufttrycket i däcken, sa teamchef Horner till Sky Sport efter segern .
– Det var payback efter Barcelona och om ett par veckor för han (Toto Wolff) också betala för sin framvinge.
Helmut Marko förväntar sig att FIA agerar på samma sätt när det gäller framvingarna som för bakvingarna.
– Det finns till räckligt mycket bevis för att deras framvinge rör sig drastiskt, säger han.
– Jag räknar med en varning på två lopp, därefter en kontroll.
Inför de båda tävlingarna i Österrike arbetar Red Bull nu aktivt för att försöka påverka FIA och bråket mellan de två teamen lär fortgå så länge det finns två VM-titlar att slåss om. Än så länge har Red Bull en fördel i båda mästerskapen.
Den stora snackisen är Valtteri Bottas som snurrade på depårakan och måste till domarna och förklara missen.
Turkiet GP kommer tillbaka
1-3 oktober 2021 tävlar Formel 1 i Istanbul, det meddelar F1. Turkiet skulle ha genomfört en tävling i juni ( som ersättning för Kanada), men på grund av den rådande pandemin och karantänsbestämmelser gick inte det. Därför kör vi nu två lopp i Österrike.
Men det blir ändå en deltävling i Turkiet i år. Här hittar du hela kalendern.
Nya regler kring depåstopp
Depåstopp på 2 sekunder är historia. Nu ska de bli långsammare. FIA (internationella bilsportförbundet) har tagit fram nya tekniska riktlinjer för att göra depåstoppen mer säkra vilket betyder att de också ska ta något längre tid. FIA bygger in den mänskliga reaktionstiden och det ska från och med Ungerns GP vara 0,2 sekunder mellan det att bilen sätts ner och föraren får en signal att köra och 0,15 sekunder mellan det att hjulmuttern har kontrollerats och det går en signal till mekanikern att bilen kan lämna domkraften.
Vettel hyllar Aston Martin
Sebastian Vettel har tagit en pallplats med Aston Martin och är positiv inför framtiden.
– Det handlar om att göra saker så att man blir bättre framöver och jag tänker att det är den vägen som teamet har slagit in på. Ingenting händer över en natt, även om det ibland hade varit bra så behöver de flesta saker tid, säger han enligt motorsporttotal.
– Jag tycker att framtiden ser bra ut.
Tidigare i veckan fick kollegan Lance Stroll frågan om det blivit någon skillnad i teamet sedan Vettel kom. Han svarade att han tyckte att mötena tog mycket längre tid eftersom Vettel är så detaljerad i sin feedback.
I går Hamilton ett intressant avslöjande om framtiden. Det läser du här.
Här hittar du guiden med fakta och statistik. Det väntas fortfarande bli en mycket blöt och regnig helg. Oliver Solberg har brutit Safari rallyt efter en miss tidigt under fredagen.
–Vi träffade en grop i vägen som slog hårt i bilen. Skadorna på buren och chassit inträffade där. Reglerna är tydliga, skador på buren innebär automatiskt att du inte får fortsätta tävlingen, säger Oliver Solberg.
– Det som hände är bara mitt eget fel och jag är mycket ledsen för det.