Startsida / Inlägg

Toto Wolff avslöjar: Då bestämmer vi oss

av Anna Andersson

Valtteri Bottas eller George Russell i Mercedes.
Med den frågan gick Formel 1 på sommarlov. Med den frågan kommer Formel 1 tillbaka efter lovet.

George Russell i Mercedes
George Russell till Mercedes (TT)

Nu är det dags för omstart. Det är racevecka och vi startar, som traditionen säger, på Spa-Francorchamps i Belgien.
Lewis Hamilton har en VM-ledning med åtta poäng efter det att Storbritannien GP och Ungerns GP varit oerhört tunga för Max Verstappen som hade ett grepp om mästerskapet. Samtidigt är inte ens hälften av årets 23 lopp avgjorda och även om Max Verstappen riskerar att flyttas tillbaka i starten i ett av loppen på grund av en hotande motorbestraffning så är det väldigt mycket som kan hända. Här är VM-tabellen

Vi har en oerhört spännande höst framför oss. Hoppas jag. Sedan får vi se hur många loppet det blir till slut, i nuläget  finns  enbart 21 tillgängliga arrangörer till 23 planerade lopp. Mer om det läser du här.

George Russell i Mercedes 2022?

Nu vänder vi tillbaka till ämnet som öppnade F1-bloggen. Vem blir Lewis Hamiltons teamkollega 2022?

Blir det Valtteri Bottas eller George Russell i Mercedes nästa år?
Toto Wolff, Mercedes teamchef, har gjort en intervju med tyska Bild och ger sin syn på saken:
– Vi måste bestämma oss mellan den stabilitet som Valtteri ger oss och den talang som George bidrar med, vilket också är framtiden, säger Wolff.
– I september vill jag att det temat ska vara avklarat så att båda kan koncentrera sig på bästa sätt inför kommande säsong.

Det betyder att en av dem kommer att köra för Mercedes nästa år och den andra leta efter en annan förarplats och tiden rinner i väg. Många platser är redan upptagna. Jag har lovat er en genomgång av läget på förarmarknaden och det kommer också en lite senare under veckan.

Fokus på Belgien GP

Här är tiderna som gäller:

Fredag:
Träning 1 kl 11.30
Träning 2 kl 15.00
Lördag:

Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag:
Belgien GP kl 15.00

Däcken till Belgien GP:

Däcktillverkaren Pirelli har nominerat samma däck som 2020, vilket var ett steg mjukare än 2019. I fjol var det en torr helg, men väderförhållandena kan ändras snabbt i området kring Spa och det finns alltid en risk för regn på den runt sju km långa banan, där det också kan vara olika väderförhållanden på olika ställen längs banan.
– Alla utmaningar här är välkända, framförallt vädret, säger Pirellis motorsportchef Mario Isola.
– I fjol kvalade topp tre in på mediumdäcken, även om det mjukare däcket gav ett bättre fäste. Det krävde också mer av föraren sett till däckshantering och ansågs därför inte vara optimalt för söndagens race. I fjol gick de flesta förarna från medium till hårda däck, men vi hade också en säkerhetsbil på varv elva då många gjorde sitt depåstopp. Detta talar för att det kan bli intressanta strategier i år.

Väderprognos Belgien GP:

Så som prognosen ser ut nu blir det en väldigt blöt helg. Regn väntas på torsdag, fredag och lördag. På lördagen, i samband med kvalet ligger risken för regn på mer än 70 procent. Även på söndagen är det en risk för regn, men den sjunker till runt 25 %.

Marcus Ericsson om missen i St Louis

Innan vi skickar IndyCar på en liten paus fick jag kontakt med Marcus Ericsson och bad honom berätta om årets sista ovalrace.
Det var ett race som slutade på plats nio vilket gör att han behåller femteplatsen i mästerskapet, med möjligheter till avancemang när tre deltävlingar återstår.
– Det är väl lite blandade känslor efter ST Louis. Det var en rätt så bra dag, kvalet var jag rätt så nöjd med, där var jag sexa och bäst av Ganassis bilar. Det kändes bra inför racet, säger han.

– Racet började också bra, den första halvan var positiv och jag låg stadigt i topp fem, men tyvärr gjorde jag ett misstag i kurva 1 och 2, innan mitt depåstopp. Jag hade lite problem med däcken i slutet av stinten och kom ur spår. Då var det nära det slutade i muren, jag räddade upp det men tappade ett par placeringar. Efter depåstoppet fick vi en gulflagg, det var dålig tajming för mig och jag tappade ännu fler placeringar.

Marcus Ericsson (INDYCAR)

Med i kampen om titeln

Det gör att han är förhållandevis missnöjd med sitt resultat. Trots att han inte tappade någonting på täten i mästerskapet. Mer om det läser du här.
– Topp fem och kanske pallplats var inom räckhåll. Jag är inte nöjd med att vara nia och jag tappade hel del poäng på grund av det, men en del av konkurrenterna hade en sämre dag, säger han.
– Jag är fortfarande med i matchen om titeln, men behöver en strak september för att kunna utmana. Nu väntar Portand  om ett par veckor och jag är laddad. Där vi har testat och kommer att vara med i matchen, Laguna Beach har jag kört mycket och Long Beach är en stadsbana och årets två segrar har kommit på stadsbanor.

Tack för att du läst ända hit och ha en fin tisdag, F1-bloggen är tillbaka med en guide inför Belgien GP i morgon onsdag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB