Våldsam däckexplosion kan stoppa drömmen
avMarcus Ericsson närmar sig täten efter Bommarito Automotive Group 500.
Värre gick det för Linus Lundqvist vars framtid i IndyCar kan ha försvunnit i en våldsam kollision.
Linus Lundqvist som var på väg mot en pallplats i sin ovalpremiär i amerikanska Madison, vilket var mycket viktigt för mästerskapet och för framtiden. En mästerskapsseger i Indy Lights ger ett stipendium för att köra IndyCar 2022.
Men racet och möjligen också titelchanserna tog slut i en mycket våldsam olycka.
Linus Lundqvist låg tvåa när hans högra framdäck exploderade på det 59:e varvet. Svensken höll då en hastighet av 300 km km/timmen och hans ovaldebut slutade med en kraftig smäll i muren.
– Jag kom ner mot kurva 3 när däcket plötsligt bara exploderade. Det fanns ingenting jag kunde göra och det var en hård smäll, men jag är okej, säger han på sin hemsida lägger han till:
– Det var en tuff smäll. Jag är helt okey, men det var förmodligen den hårdaste smällen i min karriär. Farten är hög därute
Lundqvists olycka var den sista (och den mest spektakulära) av ett flertal liknande däckincidenter under loppet. Tävlingsledningen valde därför att avbryta racet i förtid efter några varv bakom säkerhetsbilen.
Missade Linus Lundqvist chansen att nå IndyCar?
David Malukas tog hand om segern, medan Kyle Kirkwood övertog andraplatsen. Det är resultat som kan ha påverkat Lundqvists chanser att vinna mästerskapet. Istället för att han tog in tio poäng på täten tappade han 38.
– Det var inget roligt slut på race 1, säger Linus Lundqvist.
– Det såg så bra ut och jag tyckte själv att jag gjorde ett av mina bästa race. Jag kunde följa med ganska enkelt bakom David (Malukas) och en andraplats i mitt livs första ovallopp hade definitivt varit ett bra resultat.
Kraschen var så pass hård att Lundqvist dagen därpå tvingades byta till teamets reservbil, som tidigare under året körts av ryssen Nikita Lastochkin. Han gjorde återigen en fin insats och slutade fyra i det andra racet.
– Med tanke på omständigheterna får jag vara hyfsat nöjd med en fjärdeplats, fortsätter Linus Lundqvist.
– Teamet gjorde ett stort jobb som först försökte få ihop min ordinarie bil och sedan byggde ihop reservbilen så pass snabbt – stort tack. Att ändå avancera en plats i det här racet och bli fyra är okej.
Linus Lundqvist med små chanser kvar
Linus Lundqvist är fortsatt trea i Indy Lights, 59 poäng bakom ledande Malukas som vann båda helgens race. Det återstår tre lopp av säsongen och svensken har fortfarande matematiska chanser att nå titeln.
– Allt som allt en helg med blandade känslor, men någonstans är jag faktiskt mest glad över farten jag haft här, avslutar Linus Lundqvist.
– Vi förlorade mark i mästerskapet, ja, men ur ett långsiktigt perspektiv är det viktigt att vara bekväm på ovalerna – och där har jag fått ett väldigt bra kvitto.
Ericsson fortsatt med i toppen
När det gäller helgens huvudtävling, Bommarito Automotive Group 500 gjorde Marcus Ericsson återigen en stabil insats och tog en plats bland de tio främsta.
–Bilen kändes rikrigt bra i början av racet, vi var stadigt i topp fem på väg upp mot topp tre, men balansen var inte riktgit där jag ville ha den, säger Ericsson till Viaplay.
Han hade problem att hålla upp tempot, gjorde också en miss och tappade ett par platser under den avslutande delen av loppet.
– Tyvärr kom en gulflagg efter vårt sista stopp, då tappade vi ytterligare tre platser. Det var inte riktigt vår dag. Farten var inte där i den andra delen av racet, säger han.
Han behåller femteplatsen i sammandraget, men det skedde ett par förändringar i täten. Josef Newgarden, som avslutade starkt även förra året, vann årets sista ovalrace före Pato O’Ward och det skiljer nu vara 22 poäng mellan ledande O´Ward och trean Newgarden i sammandraget.
– Jag kunde inte ha bett om något mer, säger den dubble mästaren Newgarden efteråt.
– Alla gjorde ett fantastiskt jobb och vi måste fortsätta. Det är fortfarande en bra bit att klättra upp till ledningen, men vi tog ett stort steg i dag. Segern är väldigt viktig för den här säsongen och jag hade önskat att vi hade tagit ett par till tidigare i år. Nu är vi i ett annat läge, men vi kommer alltid att fajtas med allt vi har.
Tajt fajt om titeln i IndyCar
Förutsättningarna inför den avgörande fajten om mästerskapet förändrades rejält i samband med en omstart på det 65:e varvet när Rinus VeeKay körde in i bakdelen av Scott Dixon och tog med sig Alex Palou. Spanjoren föll ner till plats 21 och även om han klättrade upp till plats tio tappade han ledningen i mästerskapet. Även den regerande mästaren Dixon tappade i sammandraget efter helgens kollision.
Det var en tuff smäll för Marcus Ericssons team, Chip Ganassi Racing.
– Jag trodde jag var på utsidan, men plötsligt blev jag påkörd, säger Palou till Indycar.com.
– Jag hade lämnat massa plats till Scott och han hade lämnat lika mycket plats till killen framför, men vi blev påkörda. Det fanns ingen plats. Jag vet inte var VeeKay ville ta vägen.
Scott Dixon tvinagdes bryta loppet, det var första gången på 28 lopp som han tvingats bryta. Senast var i augusti 2019.
Hela resultatet har du här.
Felix Rosenqvist bröt
Helgens tredje svensk, Felix Rosenqvist, har en fortsatt tung säsong. Han tvingades bryta nattens NTT INDYCAR SERIES-race på World Wide Technology Raceway med tekniska problem. Smålänningen förlorade tid med ett motorstopp i depån och tvingades därefter bryta med trasig drivaxel 50 varv från mål i det 260 varv långa loppet.
– Det verkar aldrig vända för oss den här säsongen, säger Felix Rosenqvist.
– Vi hade bra fart idag och gjorde ett kval vi definitivt måste vara nöjda med, men fick ingenting för det den här gången heller. Det är förstås en besvikelse att behöva bryta på det här sättet, men det ingår i sporten ibland. Vi tappar inte fokus och vi kommer fortsätta göra allt vi kan för att avsluta den här säsongen på ett positivt sätt.
Tre lopp återstår av säsongen, nästa avgörs i Portland den 12 september, därefter följer tävlingar i Monteray (19 september) och säsongen avslutas i Long Beach den 26 september.
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 13/16 race
1: Pato O’Ward (MEX), AMSP, 435 p.
2: Alex Palou (ESP), Ganassi, 425 p.
3: Josef Newgarden (USA), Penske, 413 p.
4: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 392 p.
5: Marcus Ericsson (SWE), Ganassi, 375 p.
—
21: Felix Rosenqvist (SWE), AMSP, 149 p.
Detta var veckans sista inlägg kring IndyCar. Nu väntar full fokus på Formel 1 som äntligen är tillbaka kommande vecka. Det viktigaste som skett under sommarbreaket förändrignarna i tabellen. Du ser dem här.