Startsida / Inlägg

Han blir Verstappens kollega 2022

av Anna Andersson

Sergio Perez stannar hos Red Bull. Han förlänger kontraktet med ytterligare ett år.

– Hans racecraft är ovärderlig när vi nu slåss om konstruktörs-VM, säger Christian Horner.

Sergio Perez
Klar för F1 2022 (TT)

I går gick F1-bloggen igenom förarkarusellen för 2022, när artikeln skrevs satt det ett frågetecken över Fernando Alonso. Det rätades ut senare samma dag när han förlängde kontraktet med Alpine. I dag bekräftade Red Bull Sergio Perez som deras förare intill Max Verstappen 2022.

– Jag är väldigt glad att få starta en ny era inom Formel 1 med ett team som Red Bull och det är en stor möjlighet för mig. Nästa år kommer det nya regler och alla börjar om från noll. Mitt mål är att nå toppen med Red Bull, säger Sergio Perez.

Sergio Perez stannar hos Red Bull

Den 30-årige mexikanen ligger nu femma i VM, fyra poäng efter Mercedes Valtteri Bottas. Han debuterade i VM för tio år sedan, då med Sauber. Sedan dess har han även tävlat för team som Racing Point ( tidigare Force India och nuvarande Aston Martin) och McLaren. Han anslöt till Red Bull inför årets säsong. I fjol vann han ett lopp med Racing Point och i år har han vunnit ett med Red Bull.

Motorbyten i Belgien

Ferraris Charles Leclerc är tvungen att ta sin tredje motor i Belgien. Det betyder att han kommer att behöva ta den fjärde motorn och ett straff i startuppställningen när Ferrari kommer med din uppdaterade motor. Den är planerad till Italiens GP på Monza, men det finns risk för en försening.

Totalt är det elva förare som nu byter till den tredje motorn. Det gäller Lewis Hamilton (Mercedes), Valtteri Bottas (Mercedes), Sergio Perez (Red Bull), Daniel Ricciardo (McLaren), Lando Norris (McLaren), Fernando Alonso (Alpine), Charles Leclerc (Ferrari), Lance Stroll (Aston Martin), Pierre Gasly (AlphaTauri), Yuki Tsunoda (AlphaTauri) och Nicholas Latifi (Williams).

Lägg där till fem förare som redan hade den tredje motorn. Max Verstappen (Red Bull), Sebastian Vettel (Aston Martin), Esteban Ocon (Alpine), Carlos Sainz (Ferrari) och George Russell (Williams). Nu är det bara Ferraris två kundteam, Alfa Romeo och Haas vars förare fortfarande kör med den andra motorn.

Detta betyder dock inte att alla hotas av en bestraffning, utan de kan nu byta mellan de tre motorerna de har använt. En bestraffning blir det först när de använder en ny, en fjärde, motor.

Snabba nyheter

Valtteri Bottas var snabbast på den första träningen inför Belgien GP. Han var knappt före Max Verstappen, Pierre Gasly och de båda bilarna från Ferrari.
Men en första träning säger sällan mycket. Hela resultatlistan hittar du här.

På den andra kraschade Max Verstappen. Han tappade kontrollenöver bilen i Les Combes, men det räckte ändå till fredagens snabbaste tid.

– Jag vet inte vad som hände, jag tappade bilens bakända. Det överstyrde lite mycket, jag försökte korrigera, men gick för kraftigt och satt i muren, säger han i en kommentar.

Hans 1.44,472 var 0,041 sekunder före Bottas och 0,072 sekunder före Hamilton. Notera att Mercedes, precis som under det första passet, hade olika inställningar på sina bilar, vilket gjorde att de var snabba i olika sektorer. Exempelvis var Bottas snabbast i sektor 2, medan Hamilton var snabbast i sektor 1 och 3.

– Det var inte så illa, jag måste kunna köra om på rakan och därför är sektor ett och tre viktigare än sektor två, säger Bottas som satsade på low downforce.

– Fast när det regnar vill du alltid ha mer downforce…

Du hittar dagens resultat här.

Max Verstappen är irriterad över att han nu använder sin tredje  motor, hans andra förstördes i Storbritannien. Han kräver nu en regeländring. Mer om det läser du här.

Det är dagens andra inlägg. Tack för att du läser och missade du det inlägget jag la ut i förmiddags så klicka på länken här.

Här hittar du guiden till helgens lopp.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB