Startsida / Inlägg

Ericsson, Rosenqvist och Lundqvist jagar segrar i St Louis

av Anna Andersson

Nu ska säsongen avgöras. Och det står mycket på spel – för alla svenskar i IndyCar.

– Det är en mycket viktig helg och jag är superladdad, säger Marcus Ericsson inför tävlingen i St Louis.

Han ligger femma i mästerskapet, 62 poäng från ledningen och är med i fajten om totalsegern när fyra deltävlingar återstår. Nu väntar mästerskapets sista ovalrace. Det handlar om Bommarito Automotive Group 500, 260 intensiva varv runt den 2 km korta ovalen World Wide Technology Raceway i Madison, Illinois.

– St Louis, sista ovalen för i år, ska bli väldigt roligt. Vi har haft väldigt bra fart på både stadsbanor och traditionella racerbanor i år, men inte fått till det på ovalerna. Det känns väl som att det är dags för en riktigt bra ovaltävling, säger Marcus Ericsson, Chip Ganassi Racing.

– Jag är superladdad, det är alltid ett roligt event där man kör på kvällen under strålkastarnas ljus. Det är alltid häftigt och jag är väldigt sugen på ett bra resultat.

Ett varv  på 24 sekunder

Svenskar i IndyCar
Felix Rosenqvist (Arrow McLaren SP)

Även Felix Rosenqvist ser fram emot tävlingen, på banan där han körde in sitt bästa resultat på en ovalbana förra året. Då var han sjua. Hans teamkollega hos Arrow McLaren SP tog två pallplatser i fjolårets två race.

– Gateway  är en speciell bana med väldigt olika typer av kurvor och olika brant dosering, säger kollegan Felix Rosenqvist.

–  De första två svängarna är ganska tighta, men sedan öppnar den upp i kurva 3 och kurva 4. Eftersom den är så kort blir varvningar väldigt snabbt en faktor i racet, så det är antagligen viktigare här än någon annanstans att hantera trafik så effektivt som möjligt.

Ett varv tar ungefär 24 sekunder, snitthastigheten är runt 300 km i timmen.

– Gateway är den oval jag historiskt har gått allra bäst på, så det ska verkligen bli kul och intressant att komma tillbaka dit, säger Rosenqvist.

– Dessutom var teamet väldigt snabba där förra året. Det känns som att vi har tagit ett steg framåt efter sommaruppehållet, och det skulle vara otroligt skönt att äntligen få lite betalt för det med ett bra resultat den här helgen.

Lördag 21 augusti
Fri träning: 19.15-20.45
Kval: 23.00-00.00
Race: 02.40 (natten mot söndag)

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

Vill du ha mer IndyCar snack? Lyssna  på Ronnie, Jacob och mig när vi snackar ner förra helgens race och snackar upp St Louis i Indypodden.

Dessutom återvänder IndyCar till Iowa med  två race i juli nästa år. Det skriver AP.

Tre svenskar i IndyCar 2022?

Även ytterligare en svensk tävlar i St Louis i helgen. Linus Lundqvist kör den sjunde omgången av Indy Lights. Det är två lopp och det står ovanligt många poäng på spel.

– Framtiden hänger mycket på hur den här säsongen slutar, säger Linus Lundqvist.

Den som vinner hans mästerskap får ett stipendium till huvudmästerskapet kommande säsong vilket kan ge oss tre svenskar i IndyCar 2022.

– Mitt mål är enkelt. Det handlar bara om att vinna. Det är därför jag är här och sedan vet vi alla att det kan svänga väldigt mycket och hända många saker, säger Linus Lundqvist som är trea i mästerskapet efter 12 av 20 lopp.

– Just nu ser det ut som om det handlar om oss tre i täten och det gäller att vinna varje race där den möjligheten finns. Det finns inte utrymme för några misstag.

Med vilka tankar tar du dig an helgen?

– Ovalen är den största adrenalinkick som jag har upplevt, det går väldigt fort och du ligger väldigt nära muren. Därför gäller det att behålla tålamodet, bygga upp farten och hålla bilen hel. En miss kan förstöra för hela helgen.

Svensken har aldrig tidigare tävlat på en oval, men visade väldigt bra fart under förra veckans tester där han fanns med i toppen.

– På pappret bör jag  inte ha någon fördel, med tanke på att detta är min debut. Men strunt samma, jag vill vinna. Oavsett om det är en debut eller inte.

Den här helgen bjuder på flera utmaningar, vid sidan av de körmässiga. Det är två deltävlingar och på ovalen delas fler poäng än vanligt ut: en seger ger till exempel 45 poäng istället för normala 30.
Trots att det är två race körs bara ett kval. Förarna kommer då att ta sig an banan en och en, och sätta två direkt efter varandra följande flygande varv där det första sätter gridden till Race 1, och det andra till Race 2.

 

Fredag 20 augusti
Träning: 18.30-19.15
Kval: 22.00-22.30
Race 1: 00.30 (natten mot lördag)

rdag 21 augusti
Race 2: 00.30 (natten mot söndag)

LIVESTREAMING & TIMING

Intresserad av F1? Håll ut lite till. Sommarbreaket är snart slut. Nästa vecka öppnar fabrikerna igen och det är dags för race i Belgien. Fram till dess kan du läsa om att Japan GP ställs in, eller intervjuserien med de svenska förarna i Formel 1. Den hittar du här.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB