Hamiltons tuffa kritik mot teamet
avLewis Hamilton följde teamets order. Men tappade VM-ledningen.
Nu är han kritisk till teamets agerande.
– Jag skulle inte ha gått i depå, säger den regerande mästaren.
Hamilton hade VM-ledningen när F1 kom till Turkiet. Väl där var han snabbast i kvalet, men eftersom hans team bytt en komponent i hans power unit (ICE) startade han från position elva.
Där gjorde han allt han kunde för att ta sig upp genom fältet på den regnvåta banan och han hanterade sina intermediates väl. Han låg på tredjeplats och hade en pallplats på gång när teamet kallade in honom i depå.
Då tappade han tid, placeringar och även VM-ledningen.
Det gjorde britten riktigt förbannad och han skällde på sin tävlingsingenjör över radion.
? "We shouldn't have come in man"
With laps running out and running P5, Lewis Hamilton wonders about the wisdom of pitting for a new set of inters #TurkishGP ?? #F1 pic.twitter.com/60FezdEXw7
— Formula 1 (@F1) October 10, 2021
Hamilton gick också i mål som femma och var besviken efter loppet.
– Jag skulle ha stannat ute. Min magkänsla sa att jag borde ha stannat ute på banan och det borde jag också ha gjort. Jag är irriterad på mig själv för att jag inte följde min magkänsla. Samtidigt är jag en lagspellare och gjorde det bästa jag kunde med de råd som jag fick, säger han till Formula1.com
"I feel like I should have stayed out" @LewisHamilton reflects on Mercedes' race strategy at Istanbul Park#TurkishGP ?? #F1 pic.twitter.com/Lmp7QYl135
— Formula 1 (@F1) October 10, 2021
Mercedes erkänner – gjorde en miss
Även Mercedes stallchef Toto Wolff erkände efter loppet att den strategi som teamet arbetade fram till Lewis Hamilton inte var helt optimal. De borde ha kallat in Hamilton till depån flera varv tidigare.
– I efterhand kan jag säga att vi skulle ha gått i depå tio varv tidigare och kämpat om positionerna på banan, sa Wolff när han mötte media efter loppet.
Han säger att Hamilton skulle ha slutat ”trea eller fyra” i ett sådant fall. Samtidigt ansåg han att det fanns en anledning att vara kvar på banan eftersom banan blev allt torrare.
– Det fanns betydligt mer att vinna på det alternativet, säger stallchefen.
Även Mercedes chefsingenjör Andrew Shovlin tycker att teamet tog fel beslut och att man skulle ha lyssnat på Hamilton.
– Vi väntade och då fanns två alternativ. Antingen så hade banan torkat upp och Lewis skulle vara med och slåss om segern eftersom han inte gjorde det extra stoppet , förklar Shovlin i ett uttalande från Mercedes.
– Det andra alternativet var att an skulle klara sig till målflagg och säkra en pallplats.
Men inget av alternativen fungerade. Banan torkade inte upp tillräckligt snabbt och Hamilton körde inte heller till mål.
– Nej, vi såg att vi skulle tappa de positioner som vi tappade under depåstoppet oavsett om vi gick i depå eller stannade på banan. Risken att bli omkörda ökade hela tiden eftersom däcken tappade väldigt snabbt., säger Shovlin
– Det handlade verkligen om att inte bli för girig utan begränsa skadorna.
När sex deltävlingar återstår har Verstappen en ledning på sex poäng. Det är lika mycket som skiljer mellan en raceseger och ett snabbaste varv och en andraplats.
Vill du läsa mer om racet? Här gör du det. Här är resultatet.
En pallplats till Dino Beganovic
Dino Beganovic tog sin första pallplats i Formula Regional European Championship vid säsongens näst sista deltävling på italienska Mugello. I det första racet startade han från första startled. Då blev han påkörd bakifrån och tvingades bryta tävlingen efter ett par sekunder.
I det andra loppet fick han sin revansch. Han kvalade in som trea av 36 bilar och körde förbi mästaren Grégoire Saucy på det första varvet. Dte gav honom andraplatsen.
– Det känns helt fantastiskt att äntligen få ta sig upp på pallen. Särskilt efter allt som hänt den här helgen, säger Dino Beganovic.
– Jag var verkligen förkrossad efter Race 1, men fick ett enormt stöd på sociala medier och av alla runt omkring. Det betydde väldigt, väldigt mycket. Jag är så, så glad att vi kunde avsluta med en pallplats här.
Svensken är 14:e man i mästerskapet inför finalen som avgörs på Monza den sista helgen i oktober.
Fler svenska framgångar
Johan Kristoffersson vann VM-deltävlingen i Belgien. Därmed har han vunnit två deltävlingar i rad och han klättrar upp till andraplatsen i tabellen. Timmy Hansen leder fortfarande och Kevin Hansen är trea – tre svenskar i topp med andra ord och nu återstår tre tävlingar av säsongen. Här hittar du tabellen.
Vi gratulerar också Robert Dahlgren till segern i STCC TCR Scandinavia och teamkollegan Mikaela Åhlin-Kottulinsky som slutade tvåa efter att ha tagit segern i helgens första av tre race. Hon är därmed första kvinna på en medaljplats i mästerskapet.