Startsida / Inlägg

Med privatjet mot VM-titeln?

av Anna Andersson

Formel 1 lämnar Brasilien för att flyga över Atlanten och Röda havet till Persiska viken. I helgen är det premiär för Qatar GP i Formel 1.

VM-ledaren Max Verstappen gör resan i sitt nya privatplan.

Qatar GP i Formel 1
Verstappen i sitt eget plan (Instagram )

Red Bulls förare köpte nyligen ett eget privatplan, Falcon-900EX, värt mer än 140 miljoner kronor. Enligt schweiziska Blick köpte han planet begagnat, av Richard Branson (71). Branson äger Virgin Group och var själv med i Formel 1 med teamet Manor 2009, ett team som sedan bytte namn till Virgin Racing (2010) och  2011 som Marussia Virgin Racing. Därefter lämnade britten F1.

Instagram

Planet har plats för tolv personer, två av säterna kan göras om till sängar och maxhastigheten ligger kring 900 km/timmen. Underhållet för planet kostar mer än 10 miljoner kronor om året, men med tanke på att årets F1-säsong har innehållit tre sekvenser med tre lopp på lika många veckor underlättar ett privatplan antagligen enormt mycket för logistiken. Verstappen tar också gärna med sig Daniel Ricicardo på sina resor. De två var tidigare teamkollegor hos Red Bull och är fortfarande bra vänner, trots att Ricciardo nu tävlar för McLaren.

I söndags tävlade Formel 1 i Brasilien, på torsdag ska förarna vara på plats föär Qatar GP i Formel 1. Det är närmare 12 000 km bort, fågelvägen.

Här är tiderna för Qatar GP i Formel 1

Fredag 19/11:

Träning 1 kl 11.30

Träning 2 kl 15.30

Lördag:

Träning 3 kl 12.00-13.oo

Kval kl 15.00-16.00

Söndag:

Qatar GP i Formel 1 kl 15.00

 

Däckval

Det är premiär i Qatar, F1 har aldrig tävlat Losail International Circuit. Det är en bana där motoGP och VM i superbike har tävlat regelbundet och den är känd för sina nyckfulla greppförhållanden. Banan omges av öken och sanden kan mycket väl blåsa in över banan.

Nu väntar 16 kurvor och en lång start/målraka  ( över 1 km lång) på förarna och Pirelli har valt de tre hårdaste gummiblandningarna. Det är femte och sista gången de används i år (C1, C2 och C3)

– Qatar är en spännande och ny utmaning på en unik bana med en speciell karaktär och vi ser fram emot premiären. Detta är dock ingen ny bana för oss utan vi har mycket information från banan och simuleringar, säger Pirellis Mario Isola.

– Vi har inte kunnat kolla asfaltens karaktär med våra instrument, men arrangören har gett oss  användbar information. Enligt vår bedömning kommer de hårdare däcken att passa bra på Losail eftersom asfalten är väldigt skrovlig och kurvorna väldigt krävande. Men eftersom vi aldrig har tävlat där får vi inte en riktigt bra bild förrän vi är på plats.

Valtteri Bottas har fått sin teamkollega – nu är alla förare klara för F1 2022. Här är hela listan med alla förare och team till nästa år.

Det ryktas också om att Audi ska köpa McLaren. Detta dementeras dock kraftigt av både McLaren och Audi. Däremot verkar det allt mer troligt att VW-gruppenn går in med en motortillverkare till 2026, frågan är väl bara om det blir Audi eller Porsche.

I gårdagens blogg kunde du läsa om Toto Wolffs ilska i Brasilien, trots att teamet tog två pallplatser. Mer om det läser du här.

Under onsdagen kommer veckans guide till helgens lopp.  Väl mött.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB