Startsida / Inlägg

Uppgifter: Ny motor till Verstappen

av Anna Andersson

Lewis Hamilton tog en ny motor i Brasilien och överraskade alla när han vann racet.
Testar Max Verstappen samma taktik i Saudiarabien GP i F1?
Det uppger motorsport.com

Det återstår två lopp av VM-säsongen i Formel 1 2021 och det är jämnt. I förar-VM skiljer det åtta poäng mellan ledande Max Verstappen och jagande Lewis Hamilton. I konstruktörsmästerskapet har Mercedes en fördel på fem poäng.

Saudiaraien GP i F1
Ny motor? (TT)

Här är hela VM-tabellen.
Max Verstappen gjorde sitt senaste motorbyte i Ryssland tidigare i höst och Red Bull har hela tiden påtalat att de har gjort alla sina byten.

Men nu skriver italienska motorsport.com att motorleverantören Honda är intresserade av att ge Verstappen en ny förbränningsmotor till helgens tävling i Saudiarabien.
Det skulle betyda fem platsers nedflyttning i starten av Saudiarabiens GP i F1.
Just nu är det hela ett rykte, men vi ska givetvis hålla koll på det.

Verstappen har fördel – Hamilton momentum

Situationen inför de avslutande två deltävlingarna är väldigt spänd. Det är Verstappen som har poängförsprånget, men det är Hamilton, som tack vare två raka segrar och en motor som bara gått ett enda lopp, har ett momentum. Red Bull har ägnat de två senaste helgerna åt att minimera skadorna, blir du världsmästare på det?

Nej, det räcker inte.

Verstappen kan avgöra i Saudiarabien på söndag, men fortsätter han på den inslagna trenden får vi ett avgörande i Abu Dhabi kommande helg och då måste han leverera. Verstappen måste slå Hamilton för att vinna titeln och frågan är om Red Bull väljer att lita på det material man har eller satsar allt på ett kort?

Den här säsongen har svängt så många gånger att den kan svänga lite till.

– Hamiltons motor har nu kört 40 mil, vi tror inte att den raketen har lika mycket fart i sig som den hade i Brasilien, säger Red Bulls Dr Helmut Marko till De Telegraaf.

Vi får se. Jag längtar till söndag.

Guide Saudiarabien GP i F1

Detta är tredje gången i år som F1-förarna besöker en ny bana, efter Nederländerna och Qatar väntar nu Saudiarabien. Normalt sett får ni alltid en guide till helgens tävling under onsdagen. Det får ni i dag också, men eftersom det är en ny banan finns inte så mycket statistik.
Det finns inte heller några vettiga onboardbilder, men här får ni en känsla.

– Banan kommer att bli något speciellt säger banans designer Carsten Tilke till Formula1.com.
Han är son till den klassiska F1-desginern Hermann Tilke som också varit med och arbetat på projektet. Båda två är med på bilden ovan.
– Detta blir ett ultrasnabbt Monaco, säger Hermann Tilke till RTL.
– De är ingen riktig stadsbana, banan ligger visserligen i staden men allt är helt nybyggt, precis som på en vanlig racerbana. Egentligen är det en gammal motorcykelbana och det finns en lång raka på ungefär 1,1 km, och därefter flyter kurvorna i varandra.
Han räknar med att förarna framförallt måste hålla koll på däcken, då han räknar med ett stort slitage.
– Vi får se hur det går att köra om, men jag tror att det blir ett spännande lopp.

Jeddah Street Circuitit

Tider – läser du här.
Längd: 6174 meter
Varv: 50
Distans: 308,45 km
Medelhastighet: 252 km/timmen
Banan körs motsols
Kurvor: 16 vänster, 11 höger.
Däck: C2, C3 och C4.
Mer om däcken och Pirellis tankar läser du här.
Debut: 2021

Snabba nyheter

Michael Andretti erkänner att han var 48 timmar fårn att köpa ett F1-team.

– Det är en väldigt stor besvikelse att vi inte fick i hop dealen, säger han till racer.

Jost Capito är numera chef hos Williams F1. Tidigare var han chef för VW motorsport och han kommer med en intressant kommentar:

– Volkswagen hade inte slösat bort tid på Formel 1 om de inte hade varit intresserade.

Än så länge ryktas det om att Audi eller Porsche kommer till F1 efter 2026, men ingenting är bekräftat.

Cyril Abiteboul har fått sin tatuering.  Dealen var ju att om Daniel Ricciardo körde upp en Renault på en pallplats skulle den dåvarande teamchefen lägga sig under nålen.

Nu är löftet infriat. Du kan följa med genom hela processen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jörgen Källström
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB