Startsida / Inlägg

”Ingen chans vi ställer in”

av Anna Andersson

Nikita Mazepin har ägnat debutåret åt att skapa rubriker.
Hans pappa sponsrar hans team, han har lagt upp skandalösa videos på sociala medier och varit centimetrar från att kollidera våldsamt med sin teamkollega.
Till år två kräver ryssen bättring – av sig själv.

Nikita Mazepin
Nikita Mazepin, Haas (TT)

När Mick Schumacher körde om sin kollega Nikita Mazepin för plats 13 i deltävlingen i Baku tappade ryssen fattningen. Han drog åt höger – och var bara centimetrar från att trycka kollegan i muren och orsaka en mycket farlig kollision.
– Ärligt talat, vad i helvete var det? Seriöst, vill han döda oss?, ropade Schumacher och hytte med näven.

Nikita Mazepin självkritisk inför F1 2022

Den incidenten sade mycket om hur situationen var hos amerikanska Haas under säsongen 2021. Ingen förare var i närheten av några poäng, men de hade ändå en oerhört intensiv kamp med varandra och var ofta nära att kollidera med varandra. Schumacher vann den interna fajten stort, med 16-5 (båda bröt i Saudiarabien) och kvalduellen med 20-2.

Men trots den interna förlusten fick Mazepin fortsatt förtroende och till 2022 lovar han en förbättring – av sitt eget beteende.
– Det finns nyckelområden som vi måste arbeta på. Det handlar om motivation. Vi är människor och ibland saknar vi motivation, precis som alla andra. Ibland har man dåligt humör och då saknar man energi. Trots det måste vi gå ut och leverera, säger han till motorsport.com.

 

Nikita Mazepin
Nikita Mazepin (AP Photo)

Bilen svårkörd

En annan sak som han påpekar är lagarbetet.
– Man måste lära sig hur man beter sig i ett team och jag tror att det är något jag måste bli bättre på, säger han.
– Jag trivs när jag jobbar med tre, fyra eller kanske fem personer. Men nu är det hundra personer och jag kanske inte tillbringar så mycket tid med de människorna som jag skulle behöva göra och jag personligen kanske inte heller investerar den tid som behövs. Det måste jag arbeta med.

Han anser att det viktigaste för honom är att både lyckas behålla motivationen och engagera sig i teamet.
– Det handlar om hur man kombinerar de två sakerna, säger 22-åringen.

– Och hur man lyckas överföra det till att skapa en bättre balans i bilen, till hur du tävlar på banan. Bilen är väldigt svårkörd och det krävs extra bra balans och extra hårt arbete för att hitta den balansen. Det är också någonting som jag måste förbättra.

Jämför F1 med en elefant

Amerikanska Haas hade en katastrofal säsong 2021. Stallet var det enda som inte tog en enda poäng och slutade sist i VM. Å andra sidan lade teamet inte heller några resurser på att utveckla bilen under fjolårets säsong utan fokuserade helt på den säsong som komma skall, 2022.

Nikita Mazepin är väldigt beskrivande när han påtalar han har lärt sig under din debutsäsong:
– Om du ska äta en hel elefant måste du äta en bit i taget, jag tycker Formel 1 är likadant, citeras han av motorsport.com.
– Jag hade ett par bra race i början av säsongen, sedan några svårare. Därefter kom några bra och sedan var det några sämre. Du vet, livet i F1 är inte konstant för någon. Men vi visste hela tiden vad vi gav oss in på och 2022 är det året när vi får i hop alla detaljer. Jag tycker att jag befinner mig på ett ställe där jag kan göra precis just det.

Red Bull värvar från Mercedes

Efter VM-titeln har Red Bull värvat från Mercedes (TT)

Ben Hodgkinson lämnar Mercedes för Red Bull Powertrain. Efter 20 år hos Mercedes, varav närmare fem som Head of Mechanical Engineering, blir han motorchef hos teamet som vann fjolårets förar-VM.

Hodkinson är bara en av ett flertal av Mercedes medarbetare som lämnat för en ledande roll hos Red Bull. Tidigare har Steve Blewett, Omid Mostaghimi, Pip Clode, Anton Mayo och Steve Brodie bytt team. Ben Hodgkinson startar sitt jobb hos Red Bull den 24 maj 2022.

Red Bulls motorpartner Honda lämnade Formel 1 efter säsongen 2021 och stallet bygger nu upp ett eget motorprogram. Eftersom motorreglementet är fryst kan Red Bull nu ta över den motor som Honda har utvecklat. Först 2026 kommer ett nytt motorreglemente och det ryktas om att Red Bull då kan inleda ett samarbete med Porsche.

Albert Park ombyggd till F1 2022

Albert Park i Melbourne är ombyggt och redo för Formel 1 2022. Den 10 april ska F1, efter två säsongers frånvaro, vara tillbaka.
– Jag går ut offentligt och säger att chansen till att vi ställer in är noll, förklarar Andrew Westacott, VD för arrangören, för foxnews och andra australiensiska medier.
– Vi räknar med att vi kan leverera. Vi ser vad som händer i Australien, jag kan knappt minnas när ett större event ställdes in senast.

Australien Open är ett exempel på evenemang som genomförs, men det krävs att alla från deltagare till journalister och publik är vaccinerade.
– F1 arbetar med samma regler som också gäller för att komma in i landet. För att vara en del av evenemanget måste man vara fullt vaccinerad. Det finns inga undantag.

Albert Park, som har funnits med i F1 sedan 1996 har under den snart tvååriga pausen från Formel 1 byggt om.

Banan har fått ny asfalt, depårakan är två meter bredare än tidigare och flera av kurvorna har helt eller delvis byggts om. Målsättningen är att banan nu ska erbjuda bättre racing och fler omkörningsmöjligheter. Enligt de beräkningar som har gjorts väntas varvtiden minska med fem sekunder.
Vill du följa förändringen kan du göra det på Australien GP:s egen Youtube-kanal. De lägger ut en del varje vecka.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan D Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB