Startsida / Inlägg

”Jag var en slöfock”

av Anna Andersson

Yuki Tsunoda är mycket självkritisk efter sin första säsong i Formel 1.

– Jag var en slöfock, säger han.

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda (AP Photo)

Japanen som tävlar för AlphaTauri och är teamkollega med Pierre Gasly fick ett tufft uppvaknande när han kom till Formel 1. Han fick storstryk av sin kollega och efter halva säsongen såg Red Bulls chefer till att han flyttade till Italien. Han behövde komma närmare fabriken och dessutom engagera sig mer. Enligt Yuki Tsunoda var det helt rätt.

– Innan jag flyttade till Italien var jag en slöfock, citeras han av motorsport-total.com

– Efter träningen gick jag direkt hem, slog på playstation och slappade resten av dagen. Sedan blev allt väldigt stressigt under tävlingshelgen, först då började jag med mina förberedelser. Jag tror att det var för sent.

Yuki Tsunoda underskattade Formel 1

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda hade en ojämn säsong i Formel 1. (AP Photo)

Yuki Tsunoda erkänner att han underskattade vad som krävs för F1.

– Jag hade ett för stort självförtroende, jag fick känslan av att det var enkelt eftersom jag inte var med om någon större incident under testerna i Bahrain. Jag hade allt under kontroll och utgick i från att Formel 1 var enkelt.

Hans självförtroende var intakt även efter kvalkraschen på Imola, men sedan upplevde han flera incidenter som inte var lika enkla att sopa undan.

– Mitt självförtroende fick sig en törn och jag märkte att det var svårt, svårare än vad jag hade trott.

Han flyttade till Italien, lämnade det sätt som han kört i Formel 2 bakom sig . Japanen började arbeta på ett annat sätt och efter Turkiets GP började körningen stämma allt bättre.

– Fram till dess hade jag försökt att inte göra några misstag och hålla bilen kvar på banan, därför var jag också rätt långsam, säger Yuki Tsunioda.

– Då insåg jag hur långsam jag var och tvingades att satsa. I F1 handlar det om resultat och prestation. Jag ändrade inställning och sedan kom sju lopp i rad utan några incidenter och därför är jag kvar.

Efter Turkiets GP missade han att kvala in till topp tio en gång, innan dess tog han sig till det sista kvalsegmentet tre gånger. Han berättar att han aldrig tidigare haft ett år med så många toppar och dalar, men nu är han redo för nästa säsong med samma team och målet är att slå Pierre Gasly.

Alla förare till F1 2022 hittar du här.

Oliver Solberg i Monte Carlo WRC

Svensken hade en fortsatt krävande dag under fredagen, bland annat trängde det in rök i bilen på SS4. Tillsammans med kartläsare Elliott Edmondson ligger han på plats tio i WRC.

– Vi lärde oss mycket,  men jag är inte nöjd. Vi har bara fokuserat på att överleva och ta bilen i mål, vi råkade ut för ett par utmaningar och behövde behålla lugnet, säger han.

– Jag försökte trycka på under den sista specialsträckan, men det var halt så jag backade för att inte göra några misstag.

I kampen slåss ledaren Sebastien Loeb mot Sebastien Ogier och du följer tävlingen live här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan D Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB