Startsida / Inlägg

F1-tester, IndyCar och Rally Sweden

av Anna Andersson

2022 har McLaren imponerat.

Precis som Ferrari.

Det är facit efter de första testerna i Formel 1 inför säsongen 2022

 

Under testerna 2022 har McLaren visat sig starka. Stallet hade nästan inga tekniska problem och förarna Lando Norris och Daniel Ricciardo kunde köra varv efter varv och tillsammans med Ferraris satte McLaren ribban. Lando Norris körde hem den snabbaste tiden första dagen, Ferraris Charles Leclerc den andra.
– Vissa team ser väldigt starka ut, framförallt ett rött och ett orange, sa exempelvis George Russell, Mercedes efter de tre testdagarna.

McLaren har 2022
Lando Norris (McLaren)

Nu återstår ytterligare tre testdagar (i Bahrain om den 10-12 mars), men Mercedes stallchef Andreas Seidl försöker att dämpa förväntningarna.
– Det är härligt att se att vår bil fungerar bra redan från start. Vad det betyder för förhållandet mellan teamet? Det är omöjligt att säga, förklarar han för motorsportmagazin.com.
– Vi ser hur de vanliga misstänkta arbetar sig mot toppen och jag tycker att även Ferrari har gjort ett starkt intryck.

2022 har McLaren och Ferrari inlett starkt

Det italienska teamet körde flest varv av alla, 439 varv på tre dagar i Spanien och Charles Leclerc körde också in på den snabbaste tiden under torsdagen.

– Det är för tidigt att prata om prestanda, säger Mattia Binotto, stallchef hos Ferrari.
– Vi har samlat data, men bilen beter sig bra på banan. Vi förväntar oss inga större problem när vi jämför siffrorna från vindtunneln med de siffror vi fick på banan.

Tester är svåra att dra någon slutsats av, vi vet inte alls vad det är som vi ser och vad vi jämför mellan. Vem som har mycket bränsle i bilen,  vem som har lite, vilket program de håller på med och vem som bara bevakar sina konkurrenter. Ett exempel är att Lewis Hamilton körde den bästa tiden under hela testet med det mjukaste däcket C5. Leclerc och Sainz satte sina snabbaste tider med C3. Norris med C4.
– Vi har inte samma förutsättningar och jag räknar med att andra bilar också kommer att vara snabba. För oss handlade det mer om att vara konstanta än att jaga tider. Det finns fortfarande många problem kvar att lösa och mycket potential som vi måste dra fram ur bilen, säger Binotto till motorsporttotal.com

Här hittar du resultaten från alla tre testdagarna.

Här hittar du de nya reglerna inför 2022

Snabba nyheter

Red Bull kommer att ge sina juniorförare Liam Lawson och Jüri Vips chansen att köra dem första träningen under två tävlingshelger i år. Enlig årets reglemente måste samtliga 20 förare lämna över bilen under minst en fredagsträning den här säsongen.
– Jag räknar med att Lawson kör för oss och Vips för Red Bull, säger AlphaTauris teamchef Franz Tost enligt motorpsortmagazin.com.

Haas förare Nikita Mazepin komemr fårn Ryssland. Vad hänfer nu? (AP Photo/Sergei Grits)

Vad händer med Nikita Mazepin, Haas och den starka ryska sponsorn Uralkali? Efter Rysslands invasion av Ukraina väcks många frågor.
– Vi måste se över detta rättsligt och innan nästa vecka kan jag inte säga någonting, sa teamchef Günther Steiner när ämnet kom på tal i fredags.
– Vår ekonomi är under kontroll och detta påverkar inte heller teamets ledning. Det finns vägar att hitta finansiering.

Premiären av IndyCar – tuff bestraffning av Ericsson

Ett tungt kval ställde till det för svenskarna i årets premiär av IndyCar. Felix Rosenqvist startade som 21:a och Marcus Ericsson som åtta. Det gav dem tuffa förutsättningar inför stadsloppet i St Petersburg, Florida och när Ericsson även drabbades av en bestraffning efter en incident i depån så spelade det ingen roll att han gjorde en fin upphämtning. Han var för långt efter.

– Överlag har det varit en bra helg. Jag tycker att jag gjorde ett bra kval. En åttondeplats är ungefär där vi måste vara för att kunna utmana på racedagen, säger Marcus Ericsson.

– Jag tycker att racet var ett av mina absolut nästa i IndyCar. Jag gjorde en grym start och en riktigt, riktigt bra första stint där jag tog väl hand om de röda däcken som var svåra att hantera.  I slutet av den första stinten var jag snabbast på banan och då såg det väldigt bra ut för att för en pallplats eller ännu mer.

Fart för toppen

Men sedan kom gulflaggen efter det att rookien David Malukas kört in i muren på varv 25 och Ericsson var inblandad i en mycket konstsam incident. Han körde på Graham Rahal vid depåutfarten .

– Tyvärr fick vi en väldigt hård bestraffning efter det att vi har blivit utskickade tre i bredd och vi tuchar i lite grann. Jag tycker att det är en klassisk raceincident, det var extremt hårt att skicka oss längst bak i kön till sista plats. Nej, det håller jag inte alls med om.

– Det var ett otroligt tufft straff och  därifrån blev det en väldigt tuff upphämtning. Jag tycker ändå att det var starkt av mig att ta mig tillbaka till plats nio. Det var ändå mycket positivt att ta med dig och jag visade att jag har farten för att slåss i toppen. Det tar jag med mig och satsar på revansch i Texas om några veckor.

Loppet vanns av polesättaren Scott McLaughlin (som arbetar tillsammans med chefsmekanikern Mathias Jönsson). McLaughlin, Nya Zeeland, har vunnit SuperCar i Australien vid tre tillfällen, men nu tog han sin första seger i IndyCar. Han vann före fjolårets mästare Alex Palou.

Resultat:

1. (1) Scott McLaughlin, Chevrolet, 100, Running
2. (10) Alex Palou, Honda, 100, Running
3. (2) Will Power, Chevrolet, 100, Running
4. (3) Colton Herta, Honda, 100, Running
5. (5) Romain Grosjean, Honda, 100, Running
9. (8) Marcus Ericsson, Honda, 100, Running
17. (21) Felix Rosenqvist, Chevrolet, 100, Running

Rally Sweden

Kalle Rovanperä, 21, vann Rally Sweden i Umeå, 21 år efter att hans pappa Harry vann samma tävling. Thierry Neuville slutade tvåa. Det var ett fart- och snöfyllt rally, men tyvärr inte den svenska framgång som Oliver Solberg hoppats på.

Han gjorde en fin inledning med fyra topp fyra tider under fredagen, men en olycklig däckstrategi gjordeatt han var femma efter första dagen. Under den andra drabbades han av ett mekaniskt problem och tappade mycket tid. Han avslutade starkare och hade näst bästa tid på en av söndagens sträckor.
– Farten finns, så nu gäller det bara att jobba målmedvetet vidare med iver, möda och glädje för att etablera oss i toppen. Dit kommer vi så småningom, säger Oliver Solberg som var ungefär fem och en halv minut efter täten i mål.

Önskar er en fin måndag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB