Startsida / Inlägg

Formel 1 2022 är allt på en gång

av Anna Andersson

Max Verstappen njöt av segern i Saudiarabien GP. Charles Leclerc njöt av fajten.
Vi andra saknar ord.
Formel 1 2022 är allt på en gång.

Saudiarabien GP
Respekt (TT)

Många tankar snurrar efter säsongens andra race, men det som stannar kvar är  att loppet innehöll allt det där som racing är för mig. Fart, fajt, spänning, respekt och taktik.

Det började egentligen med Sergio Perez magiska kval och fortsatte med att Ferrari fullständigt lurade Red Bull och Sergio Perez att gå i depå på det 16:e varvet. Perez hade ledningen, Leclerc följde honom och Leclerc ropade över radion att han ville gå i depå. Ferrari svarade – men när Perez gick i depå stannade Leclerc kvar på banan.
Det gav Ferrariföraren ledningen, samtidigt som Perez föll i fältet och när Nicholas Latifi sedan kraschade sin Williams för andra gången den här helgen så kunde både Ferraris Leclerc och Red Bulls Max Verstappen gå in i depå och ta över kommandot i loppet.

Där förlorade Perez chansen till en seger.
Det var smart spelat av Ferrari som var på väg att lotsa Charles Leclerc till säsongens andra seger.

Verstappen grundlurad

Leclerc hade ledningen, han hade kontrollen och han hade greppet fram till dess att tre bilar plötsligt gav upp samtidigt. Fernando Alonso, Daniel Ricciardo och Valtteri Bottas rullade ut en efter en och eftersom både Ricciardo och Alonso stod så illa fick den virtuella säkerhetsbilen hålla kontrollen på racet.
Det lade grunden för Max Verstappens comeback och en fajt som vi inte kommer att glömma.
Leclerc hade visserligen ledningen när loppet startades om, men på det 42:a varvet ändrades plötsligt spelreglerna. Det som kändes lugnt blev en spännande fajt fylld av kamp, fart, taktik och respekt.

För att ge er en bild av avgörandet kommer en kort genomgång av den magiska avslutningen av Saudiarabien GP.

På det 42:a varvet attackerar Verstappen Leclerc före DRS-linjen vid kurva ett  och kör om honom, men eftersom det är DRS kan Leclerc svara och ta tillbaka ledningen. Ett varv senare är det dags igen, på exakt samma ställe. Verstappen har lärt sig läxan och vill inte vara först över den där DRS-linjen som gör att Leclerc kan öppna vingen och få en extra skjuts och ta tillbaka ledningen så han väntar.
Men Leclerc bromsar.

Ferraris förare ställer sig nästan på bromsen och tvingar Verstappen att göra samma sak. Ingen vill vara först över den där linjen för att ge konkurrenten en fördel av DRS och Leclerc smarta taktik lurar Verstappen.
Världsmästaren är grundlurad – men inte bortgjord.
Även om Leclerc behåller ledningen  kommer Verstappen tillbaka. Tre varv från mål är de båda förarna på samma ställa igen och den gången väntar Verstappen någon tiondel längre får en bättre utgång.

Det ger honom ledningen, segern och 25 poäng.

Saudiarabien GP 2022 – en klassiker

Detta är en fajt som kommer att bli en klassiker. Nej fel av mig. Det är en fajt som redan är en klassiker.
Två förare som är födda samma år, som har tävlat mot varandra sedan barnsben och som har en oerhörd respekt för varandra. Två team som dessutom hade valt helt olika specifikationer på sina bilar och som sedan slogs om segern under samtliga 50 varv.

I slutändan vann Max Verstappen med 0,549 sekunders marginal. Det är ingenting – samtidigt är Formel 1 2022 allting på en gång.

Det nya reglementet kom till för att skapa fajter på bana, för att skapa en riktigt bra show och en spänning racen igen.

Även om vi inte får se den här fajten i vart och ett av säsongens 23 lopp så kan ingen säga något annat än att Formel 1 har lyckats.

Var är Mercedes?

Stallchef Toto Wolff har en del att göra (TT)

Mercedes. Ja vad händer med Mercedes? Stallet har ingenting med tätfajten att göra. Deras bilar är ungefär en sekund per varv långsammare än konkurrenterna och även om Lewis Hamilton körde upp sig från sin startposition ( 15) så är han inte alls där stalelt varit de senaste åtta åren.

Han valde att starta med hårda däck och låg på plats sex när alla han skonkurrenter hade gjort sina depåstopp, men i det läget när han skulle ha gått i depå. I samband med att Daniel Ricciardos McLaren blev stående, väntade han något för länge och depån stängde.
– Det var otur, det var lite förvirrande med dubbla gula flaggor och jag visste inte var Daniel stod så jag vågade inte gå i depån. Men det skulle jag ha gjort, säger Hamilton.
– Jag kom ut som 12:a eller något.
Han tog sig i mål på tionde och sista poängplats, kollegan George Russell slutade femma.

Hur lång tid tar det innan Mercedes kommer tillbaka? En månad, tre, sex eller ett år? Eller är detta slutet på Mercedes dominans?

Kevin Magnussen på poängplats – igen

Mick Schumacher körde inte Saudiarabien GP efter gårdagens otäcka smäll. Yuki Tsunoda kom inte till start eftersom han hade problem med bilen. Sedan bröt Latifi, Ricciardo, Alonso, Bottas och Albon. Ganska typiskt för en säsong med ett nytt reglemente. Det är saker som inte fungerar.
Notera dock att Kevin Magnussen tog poäng – igen.
Vill du läsa hela den spännande liverapporten? Gör det här. Där hittar du också resultatet.

Till Australiens GP om två veckor ska Sebastian Vettel vara tillbaka i bilen. Det är i alla fall planen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB