Startsida / Inlägg

Red Bull: ”Vi är inga revisorer, vi tar risker”

av Anna Andersson

46 poäng. Så stor är skillnaden mellan Max Verstappen och Charles Leclerc inför Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1. Men den här helgen står många poäng på spel.
En seger i sprinten, en seger i racet och snabbaste varvet ger 34 poäng.
Därför satsar Red Bull allt på en revansch.
– Vi har bestämt oss för att attackera och ta risker, säger Helmut Marko.
– Även om det bara tar oss halvvägs kommer vi att uppdatera bilen.

Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1
Verstappen och Helmut Marko (TT)

Max Verstappen bröt premiären med ett motorproblem, vann säsongens andra lopp och bröt det tredje med ytterligare ett motorrelaterat problem – men de två problemen har inte någonting med varandra att göra.
I Bahrain var det problem med bränsletrycket, i Australien var det en bränsleslang som gick sönder.
– Troligen beror det på allt hoppande i bilen, även om vi simulerade den typen av problem innan loppet, men det är småsaker som pågår hela tiden, säger Marko till ORF:s program Sport am Sonntag.
– Vi är långt efter Leclerc, men vi har reagerat kvickt.

”Vi  är inga revisorer – vi tar risker ”

Det har varit småsaker som Red Bulls två stall, Red Bull och AlphaTauri, har haft problem med under inledningen av säsongen. Samtliga fyra bilar har än så länge inte sett målflagg en enda gång.
– Det är nya saker hela tiden, säger Marko.
– Men enligt Honda kan vi nu räkna med att det ska vara löst till nästa lopp.

Det är den kommande sprinthelgen på Imola där Verstappen alltså har 46 poäng till VM-ledaren från Ferrari och kollegan Sergio Perez 41. Teamet ligger även efter Mercedes i konstruktörsmästerskapet och nu jobbar man hårt för att minska på vikten så att bilen blir mer slimmad och kan konkurrera med Ferrari på ren fart.
– Förhoppningsvis når vi ner till minsta vikten inom de två tre närmsta racen, säger Red Bulls Helmut Marko.
– Jag skulle säga att vi har en reserv på tre, kanske fyra tiondelar och det är positivt. Tio kilo är ungefär tre tiondelar och när jag säger fyra tiondelar så vet vi hur mycket över gränsen vi ligger.

Till helgen kommer också en ny uppdatering och om Christian Horner tidigare i veckan försökte att spela ner dess betydelse går Marko åt andra hållet.
– Vi är inga revisorer som räknar poäng för poäng. Vi vill prestera, säger österrikaren.

– Det blir svårt, men vi är redo att ta risker.

Plattan i mattan avsnitt 6

Nu är det dags att snacka upp helgens race, Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1. Vi gjorde ett tappert försök i säsongens sjätte poddavsnitt ”Plattan i Mattan” som släpptes i natt. Här kan du höra mig och Filip snacka upp racet och diskutera allt från sköldpaddor och uppdateringar till den svarta helgen på Imola 1994. Finns även där poddar finns.
Vill du hellre ha en guide i en skriven version? Då hittar du den nedan.

Vill du ha bättre koll på sprintracet och vilka regler som gäller? Det får du här.

Guide till Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1 2022

Bana: Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola, Italien.

Banlängd: 4.909 Meter, 63 varv.
Kurvor: 10 vänster/9 höger
Däckval och tider finns här:
Vinnande strategi 2021: 2 depåstopp ( vilket också var den mest valda strategin)

Första vinnare: Nelson Piquet 1980.

Antal GP: 29

Segrar från pole position: 9

Vinst från högsta startpositione: 6: Nelson Piquet, Brabham, 1980 (René Arnoux, Renault hade pole position)

Statistik Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1

Topp 8 i kvalet 2021:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sergio Perez, Red Bull
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Pierre Gasly, AlphaTauri
6. Daniel Ricciardo, McLaren
7. Lando Norris, McLaren
8. Valtteri Bottas, Mercedes

Tid för pole position:

Absolut: 1:13.609 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2020)
2021: 1:14.411 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2020: 1:13.609 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2006: 1:22.795 (Michael Schumacher, Ferrari)
2005: 1:19.886 (Kimi Räikkönen, McLaren)
2004: 1:19.753 (Jenson Button, BAR)

Topp 8 Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1 2021

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Lando Norris, McLaren
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Carlos Sainz, Ferrari
6. Daniel Ricciardo, McLaren
7. Pierre Gasly, AlphaTauri
8. Lance Stroll, Aston Martin

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:15.484 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2020)
2021: 1:16.702 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2020: 1:15.484 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2006: 1:24.569 (Fernando Alonso, Renault)
2005: 1:21.858 (Michael Schumacher, Ferrari)
2004: 1:20.411 (Michael Schumacher, Ferrari)

Michael Schumacher år 2006. (AP/TT)

Senaste fem vinnarna:

2021 Max Verstappen Red Bull
2020 Lewis Hamilton Mercedes
2006 Michael Schumacher Ferrari
2005 Fernando Alonso Renault
2004 Michael Schumacher Ferrari

Förarna med flest vinster:

Michael Schumacher (7)
Alain Prost (3)
Ayrton Senna (3)
Nelson Piquet (2)
Nigel Mansell (2)
Damon Hill (2)

Snabba nyheter:

Shanghai har drabbats av ett stort utbrott av Covid-19 och stadens F1-bana har byggts om till akutsjukhus. Det är inte första gången som en F1-bana blir akutsjukhus. i Mexiko 2020 var det samma sak och under översvämningarna i Tyskland 2021 var Nürburgring uppsamlingsplats för hjälparbetarna.
Situationen i Kina kommer dock inte att påverka årets kalender eftersom F1 inte kör i landet förrän 2023. F1 har inte tävlat i Shanghai sedan 2019.

Ferrari och Carlos Sainz är inte överens. Enligt F1 Insider vill båda parter förlänga kontraktet, Sainz med två år. Ferrari med ett plus ett. Därför drar det hela ut på tiden.

Har du inte VPlay, men en parabol? I helgen kan du kolla Formel 1 på tyska RTL.

23 lopp är mycket. Så mycket att däcktillverkaren Pirelli får problem. Enligt chefen, Mario Isola, får företaget inte in tillräckligt många däcktester inför nästa år.
– Vi har samtal med FIA och teamen där vi försöker hitta en lösning till den andra halvan av säsongen, säger Pirellis Mario Isola till motorsport.com.
Problemet är att det är ås många dubbelhelger och trippelhelger, samt race på andra delar av jordklotet att det är svårt för däckstillverkaren att be teamen stanna kvar ett par dagar för att testa däck. Stallen hinner inte.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Martin Björkman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB