Startsida / Inlägg

Verstappen: Lika långsam som en sköldpadda

av Anna Andersson

Max Verstappen är rasande.
På säkerhetsbilen från Aston Martin.
– Den körde lika långsamt som en sköldpadda, skäller han.

I Australien var säkerhetsbilen av märket Aston Martin, tillverkaren delar uppgiften att leverera säkerhetsbil till F1 med Mercedes. Det var Aston Martins första insats i år och förarna var inte nöjda.

Efter insatsen i Melbourne, där säkerhetsbilen var ute  två gånger efter varandra när Carlos Sainz och Sebastian Vettel brutit loppet, var irritationen stor. I det här fallet var säkerhetsbilen från Aston Martin betydligt långsammare än vad den från Mercedes brukar vara.

Det ledde till att förarna som körde på hårda däck hade svårt att värma dem till omstarten.

Irriterad Verstappen – säkerhetsbilen från Aston Martin är för långsam (TT)

– Det var helt otroligt, jag fattar inte varför vi låg i 140 km/timmen på rakan även om platsen var fri från bildelar. Det måste vi titta på, säger Max Verstappen till auto, motor und sport.
– Mercedes säkerhetsbil är snabbare, aerodynamiken är bättre. Aston Martins säkerhetsbil är väldigt långsam, den behöver ett bättre fäste. Våra däck var iskalla vid omstarten och jag såg hur Charles understyrde i den sista kurvan. Därför saktade jag ner och kunde hitta en bättre linje. Men det är verkligen illa när vi måste köra på det sättet bakom säkerhetsbilen.

Säkerhetsbilen från Aston Martin för långsam

VM-ledare Charles Leclerc pratar också med den tyska tidningen och förstår kritiken från sin VM-rival.
– Jag hade extrema problem med att hålla temperaturen i däcken, säger han.

– Jag tänkte gnälla lite över radio, men såg hur säkerhetsbilen gled i kurvorna och jag tror inte att han hade kunnat köra snabbare än så, jag ville inte pressa honom ännu mer.

Bernd Mayländer, som har kört säkerhetsbilen i Formel 1 sedan år 2000 är en väl respekterad förare. Han har tävlat i DTM, där han även vunnit lopp och även kört 24-timmarslopp.

Han sa efter söndagens lopp att han verkligen låg på gränsen och enligt George Russell, som slutade två i Australien, är Mercedes säkerhetsbil fem sekunder snabbare än den från säkerhetsbilen från Aston Martin.

– Än, skrattade Charles Leclerc på presskonferensen.
– Då bör säkerhetsbilen vara en Ferrari så är den är ytterligare fem sekunder snabbare.

Aston Martin Vantage gjorde sitt första inhopp som säkerhetsbil (och även läkarbil ) under 2021 och levererar tjänsterna under 12 lopp i år, övriga elva deltävlingar ansvarar Mercedes för säkerhetsbil och läkarbil. Mercedes har haft uppdraget sedan 1996, men sedan 2021 delar alltså de två biltillverkarna på uppdraget.

FIA svarar på kritiken

FIA har också noterat kritiken och svarar med ett uttalande via Twitter:

” Med tanke på den senaste kritiken kring den hastigheten som FIA:s säkerhetsbil i Formel 1 framförs i vill FIA upprepa att den primära funktionen för FIA:s säkerhetsbil inte är hastigheten utan säkerheten för förarna, funktionärerna och de som arbetar på banan”

”Säkerhetsbilen tar  hänsyn till flera parametrar, så som det som inträffat, kravet att hålla i hop fältet, skräp eller bildelar som ska röjas från banan och att säkert anpassa hastigheten till det arbete som kan pågå på en annan del av banan.”

Vidare skriver FIA att hastigheten kontrolleras av tävlingsledningen och inte har någonting med säkerhetsbilens kapacitet att göra, utan att säkerhetsbilen är tillverkad av två av världens främsta biltillverkare och är utrustade för att klara de banförhållanden som råder.

Under tävlingen i Melbourne var det nära att AlphaTauris Yuki Tsunoda och Mick Schumacher kolliderade och FIA har öppnat för möjligheten att se över hur nära förare får lov att köra när säkerhetsbilen befinner sig på banan.

Plattan i Mattan

Veckans podcast, Plattan i Mattan är ute. Lyssna på när vi diskuterar smyckesförbud, vem som av Sebastian Vettel och Carlos Sainz som hade värst helg, helgens bästa insatser – och motorstopp. Du hittar podden här – eller där poddar finns.
Välkommen till Plattan i Mattan

Har du tid i påsk, kika också på framtiden för svensk motorsport. Jag har plockat fram 20 talanger, från 15 upp till och med 20 år, på två och fyra hjul. Kolla in hela listan här.

Snabba nyheter

Pappa Michael Schuamcher är senaste Ferrariförare att vinna på Imola (TT)

Varenda biljett till deltävlingen på Imola nästa helg är slut. Efter två år med pandemi och en Ferrariförare i VM-ledningen så väntas 100 000 människor till banan den 24 april. Senast en Ferrariförare vann på Imola var 2006, då Michael Schumacher vann. Därefter lämnade F1 Imola för att återkomma under pandemiåret.

Det blir ingen stor uppdatering för Red Bull till nästa tävling på Imola.
– Nej det handlar snarare om väl planerade evolutioner, förklarar Red Bulls Christian Horner.

Lägg av nu Vettel!

Den tidigare teamchefen Giancarlo Minardi anser att det är tid för Sebastian Vettel att avsluta karriären.
– Han hade otur som missade de två första race på grund av Covid-19, det tredje bröt han. Nu är det dags att lägga av, han har både titlar och pengar, säger Minardi till Corriere della Sera.
– Han kommer aldrig att vinna igen.

Nu önskar jag er en glad påsk och vi hörs nästa vecka – redo för Europapremiären på Imola.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB