Startsida / Inlägg

F1-sprint 2022 – en guide inför helgen på Imola

av Anna Andersson

Sprinten är tillbaka. Men hur fungerar en sprint i Formel 1 2022?
Vi startar veckan med att gå igenom vad som gäller.

sprint i Formel 1 2022
Verstappen efter sprintracet på Silverstone 2021 (TT)

I fjol avgjordes tre F1-sprinter under säsongen. Inför årets säsong ville F1 öka antalet sprintrace, men teamen sade nej. Det betyder att det är tre stycken sprinter i år också. Däremot har det skett ett antal andra förändringar och det ska vi kika på i dag.

Var arrangeras en sprint i Formel 1 2022?

Det har skett en förändring sedan 2021 då Silverstone och Monza fick chansen att arrangera sprint tillsammans med Brasiliens GP. Där vi minns Lewis Hamiltons uppkörning i både sprintracet och även i söndagens GP vilket också lade en grund tilld en spännande avslutningen. 2022 avgörs den första sprinten i F1 på Imola under den kommande helgen. Därefter får Red Bull Ring (Österrike) chansen och det blir en repris i Brasilien som alltså är enda Grand Prix att arrangera sprint 2021 och 2022.

Hur fungerar en F1 sprint 2022?

Precis som förra året är det 100 km, från start till mål, utan obligatoriska depåstopp. Det finns dock ett par avgörande skillnader. I fjol fick tre förare poäng enligt stegen 3-2-1, i år får de åtta främsta förarna poäng i en fallande skala. Från åtta ner till ett. Poängen delas ut i förar-VM och konstruktörsmästerskapet. En sprint lägger sedan grunden för startuppställningen i söndagens Grand Prix.

Vilka tider gäller för en sprint i Formel 1 2022?

Precis som i fjol är det bara två träningar vilket gör att fredagens första träning blir extremt viktig. Därefter väntar sedan kvalet under fredag eftermiddag. Under lördagen blir det sedan ytterligare en träning inför sprintracet på eftermiddag/kvällen och sedan väntar GP-loppet på söndagen med start i vanlig tid. Klockan 15.00.
Imorgon får ni som vanligt alla tankar kring däcken och även samtliga tider.

Vem tar pole position?

I fjol var det en stor diskussion kring just pole position, då gavs priset till den förare som vann F1-sprinten och inför säsongens första sprint i Formel 1 2022 har det klargjorts. Den förare som kör det snabbaste varvet i fredagens sprintkval får pole position under 2022. Han startar också först i lördagens F1 sprint. Den förare som vinner sprinten startar sedan från P1 i söndagens GP.

sprint i Formel 1 2022
Ingen uppdatering för VM-ledaren Leclerc till säsongens första sprint i Formel 1 2022 (TT)

Ferrari utan uppdatering till Imola

Ferrari har inga uppdateringar med sin till helgens deltävling på Imola, man väljer att avstå från det eftersom det finns två chanser att ta poäng i helgen. I både sprint och race.

– Det är en svår helg att ta med sig uppdateringar till. Det finns bara en träning på fredagen att utvärdera dem och där vill du koncentrera dug på kvalet, förklarar stallchef Mattia Binotto.
– Istället försöker vi att lösa de problem som vi har, jag tänker på porpoising. Det har påverkat vår prestation och det kommer vi att arbeta med, men specifika uppdateringar kommer senare under säsongen.

Red Bull pratar om att stallet har en evolution med sig. Alpine kommer med ett nytt golv som ska vara fyra kilo lättare medan Ferrari pratar om en helt annan nyckel:
– Tillförlitlighet är också en del av prestandan. För att komma etta måste du också ta sig i mål och därför är tillförlitligheten en nyckel och som team ser vi det som vår högsta prioritet. Om du vill vinna VM måste alla faktorer stämma.

Tänk efter innan ni kommenterar!

Tre dagars påskledighet tillbringades på en luftmadrass i Danmark, tillsammans med fantastiska barn, ungdomar och ledare som alla gör allt för varandra och sitt lag.
Tittade till bloggen när jag återvände till Sverige och ser antalet kommentarer, men också kvalitén på dem. Normalt sett hinner jag rensa en del och dagligen lägga ut nya inlägg vilket också leder till att tråkiga tankegångar bryts och byts mot ett nytt ämne, den tiden fanns inte denna gång.

Nu ber jag er igen.

Håll diskussionen på en vettig nivå. Respektera varandra och varandras åsikter. Personangrepp, påhopp och otrevliga ord har inte en plats här. Detta ska vara en plats där var och en ska kunna vara med och diskutera det som händer i Formel 1, där det ska finnas en öppen och hjärtlig stämning. Alla ska känna sig välkomna, oavsett vilken förare eller vilket team man hejar på och oavsett hur länge man har följt Formel 1.

Så har den här bloggen överlevt i mer än tio år – trots hot om stängnig från högre makter som då ansåg att F1 inte vart värt att lägga några resurser på.

Tillsammans tog vi oss igenom den perioden och skapade någonting ännu bättre. Så låt oss tillsammans se till att behålla en plattform för alla de F1-fans som vill ha koll på nyheter, veta det senaste inför loppen, kunna diskutera sporten och i stort sett varje dag hitta någonting nytt att snacka om.

Så innan du postar ett hårt ord, tänk efter. Är det nödvändigt eller blir konsekvensen långt värre i förlängningen?

Vi måste hjälpas åt att få bloggen att leva och blomstra. Jag rapporterar och ni kommenterar, men innan ni gör det tänk också på att hålla miljön så trevlig att varje läsare vill återkomma. I förlängningen är det så att en välbesökt blogg finns kvar, ett rum som ingen vill gå in i stängs.

Nu är det raceweek!

 

Taggar F1, Formel 1, sprint
  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB