Max Verstappen snabbast när Mercedes kraschar
avMax Verstappen tog pole position i kvalet till Österrike GP i F1.
Han startar först i sprinten – medan Mercedes båda bilar kraschade bort sig.
VM-ledaren var favorit inför kvalet till sprintloppet i Österrike och han infriade förväntningarna – trots att det avslutande kvalsegmentet avbröts vid två tillfällen eftersom båda bilarna från Mercedes kraschade i det tredje kvalsegmentet. Först tappade Lewis Hamilton kontrollen över sin bil och en kort stund senare gjorde George Russell ett misstag.
– Det var en rejäl smäll, men jag är okej, säger Lewis Hamilton efter kvalet.
– Jag är väldigt besviken på mig själv, jag vet faktiskt inte varför jag craschade.
Även George Russell är okej efter sin smäll i Q3, men de två misstagen från Mercedes förare skapade svåra utmaningar för deras konkurrenter.
– Det var väldigt lång väntan mellan mina två försök där i Q3 och det är aldrig bra, säger Verstappen efter kvalet.
– Temperaturen i asfalten gick ner, det var svårt att få däcken i rätt temperatur och vinden ändrades något. Detta är en väldigt utmanande bana, även om det inte är så många kurvor är de väldigt knepiga.
Verstappen snabbast i kvalet till Österrike GP i F1
Samtidigt är det en bana han trivs på. I fjol vann han två lopp på Red Bull Ring och i år startar han först i morgondagens sprintrace och har goda möjligheter att skaffa sig fina förutsättningar inför Österrike GP i F1 på söndag – och då utöka sin ledning i VM.
– Vi har en bra bil och nu hoppa sjag bara på att det blir en ren start genom den första kurvan, jag känner mig fylld av självförtroende, säger Verstappen.
Ferraris Charles Leclerc startar intill Max Verstappen i sprintracet och Ferraris förare är sugen på revansch. Han har inte vunnit sedan i Australien GP i april.
– Det var väldigt tajt i toppen, men jag hade väldigt svårt att få upp däcken i temperatur efter att vi stod i depån så länge, säger Leclerc.
– Nu vill jag bara ha ett rent och snyggt sprintrace, jag har inte haft en placering i toppen på fem lopp och det är lite av en katastrof för mig.
Här är resultatet av kvalet:
QUALIFYING CLASSIFICATION
Not much in it between the top three 😮#AustrianGP #F1 pic.twitter.com/6psE60NFfp
— Formula 1 (@F1) July 8, 2022
•••
Båda Mercedes bilar försvann i Q3. Först kraschade Lewis Hamilton och därefter George Russell. Båda förarna är okej, men det är inte bilarna utan det betyder att det blir mycket jobb för alla killar och tjejer som jobbar hos Mercedes i natt. Som tur är har de en träning innan sprinten i morgon, men notera att bilarna är i Parc Ferme vilket betyder att de måste byggas upp i den set-up de hade till kvalet. Teamet får byta ut delar till likvärdiga delar, byter de till andra så är det längst bak på gridden som gäller.
Morgondagens sprintrace följer du i vår F1-live, där jag startar kommenteringen ungefär 15 minuter innan racet startar.
Korta nyheter Österrike GP i F1
Valtteri Bottas har tagit en ny motor och startar längst bak på söndag. I morgondagens sprint delas det ut poäng till de åtta främsta förarna (8-1) och det racet sätter också startordningen till Österrike Grand Prix på söndag.
För tredje gången i rad så tog sig inte någon Aston Martin vidare till Q2. Det är långt i från det stallets ambitioner. Hur ska Lawrence Stroll hantera det? Stallet vill ha kvar Sebastian Vettel, men vill han stanna?
Lando Norris försvann i Q2, men kollegan Daniel Ricciardo tog inte sin McLaren vidare från Q1. Hur ska Zak Brown och McLaren hantera detta? Sett till VM-tabellen får Ricciardo även får storstryk av sin teamkollega. Han klarar inte av att hantera bilen och till nästa år är reglementet det samma. Har McLaren råd att behplla honom i F1 eller flyttas han över till IndyCar eller Formel E? Detta blir spännande att följa.
Red Bull har anställt en psykolog till Yuki Tsunoda. Enligt motorsportkonsult Helmut Marko är japanen ett”problembarn”. Mer om det och läget hos AlphaTauri läser du här.
Teamcheferna och F1 har haft ett möte och diskuterat framtiden. Bland annat har de kommit överens om att budgettaket ska höjas. Detta på grund av inflationen, de fördubblade fraktkostnaderna och de ökade elpriserna.
– Eftersom detta var oväntade kostnader som kom väldigt sent under säsongen så har du en väldigt liten möjlighet tatt reagera, säegr McLarens Andreas Seidl.
Budgettaket har nu höjts från 141,2 miljoner dollar till 145,6 sedan nio av tio team röstat för det. Enligt motorsporttotal.com var Alpine det enda team som röstade emot.