Startsida / Inlägg

Kan Ferraris förare samarbeta?

av Anna Andersson

Carlos Sainz satsade allt, Charles Leclerc tryckte tillbaka under sprinten i samband med Österrike Grand Prix i F1.

Kampen mellan Ferraris förare blir allt tuffare.

Österrike Grand Prix i F1
Ferraris Charles Leclerc (AP/TT)

Max Verstappen tog starten av sprinten i Österrike Grand Prix i F1 och han vann sin andra sprint för säsongen, men bakom honom var det en intensiv kamp mellan Ferraris båda förare. Charles Leclerc, som ligger bäst till i VM och startade tvåa i sprinten, och Carlos Sainz som vann det senaste F1-loppet på Silverstone.

Sainz var uppe och försökte köra om Leclerc under inledningen av loppet, men monegasken svarade genom att köra tufft och defensivt, vilket ledde till att han höll sin position.

– Det var en liten fajt med Carlos där, men i morgon är ett nytt race och förhoppningvis kan vi hota Max, säger Leclerc efter sprinten.

Därefter fick han frågan om han och Carlos Sainz kan arbeta tillsammans för att utmana VM-ledaren Verstappen.

– Jag hoppas verkligen det, svarar Leclerc.

Hård kamp hos Ferrari

Kampen hos Ferrari är hård, teamet låter förarna kämpa om positioner – säger de i alla fall och just nu skiljer det tolv poäng till Leclercs fördel. Efter sprinten var situationen mellan Ferrari båda förare lätt frostig och mer proffsig än hjärtlig.

Hur hanterar stallet den uppkomna situationen framöver? När Ferraris förare fightas med varandra är risken stor att Max Verstappen avgör kampen om VM-titeln till Red Bulls fördel.

– Det var en bra fight, så som det ska vara. Men jag tror att jag överhettade däcken, säger Carlos Sainz efter sprinten.

– Det blir ett långt lopp i morgon med flera olika däckstrategier. Därför kan allt hända. Det viktigaste är att vi båda två är med i kampen om segern och vi kommer att göra allt vi kan för att slå Max.

Är han ärlig när han lämnar det svaret?

Kan Mercedes slåss om pallen i Österrike Grand Prix i F1?

Mercedes George Russell körde in som fyra i sprinten, Lewis Hamilton som åtta. Det betyder poäng för båda förarna, men vilka möjligheter har Mercedes att attackera i Österrike Grand Prix?

– George har en liten nackdel under sprinten och vi hoppas att han kan hålla sin position. Han har en stor bakvinge. Den bra bakvingen förstörde han i kvalet, sa Toto Wolff till Sky inför sprinten.

– Vi hoppas att bilen fungerar bra i racetrim. Med tanke på däckslitaget kan den stora bakvingen vara en fördel för honom under söndagens race.

•••

Det var en ganska strulig sprint. Alpines Fernando Alonso kom inte ens till start, lfa Romeos Guanyu Zhou fick stopp på bilen under formationsvarvet och Williams Alex Albon fick ett tidstillägg på fem sekunder under loppet. Tävlingsledningen har rapporterat  att de just nu undersöker en incident mellan Mick Schumacher och Daniel Ricciardo.

•••

Missa nu inte Österrike Grand Prix i F1. Du följer det i vår liverapportering F1-live och har du ännu inte lyssnat på vår F1-podd, Plattan i Mattan, kan du göra det här. Där diskuterar vi Ferraris val av strategi. Jag har en ganska tydlig åsikt om hur jag anser att teamet bör agera för att kunna besegra Red Bull. Den finns även där poddar finns.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB