Förarkaos kan ge en amerikan i F1?
avVad händer med Oscar Piastri?
Hans framtid hos Alpine eller McLaren han påverka hela startfältet för F1 2023.
Den stora snackisen inför helgens GP på Zandvoort i Nederländerna handlar inte om det som händer på banan utan det som händer utanför. Det handlar om Oscar Piastri och vilket team han ska köra för nästa år. Alpine har presenterat honom som förare, själv har han dementerat det och hoppas på McLaren.
– Jag sa till Oscar att vi skulle presentera honom som förare. Han satt i vår simulatior när vi pratades vid, säger Alpines teamchef Otmar Szafnauer i samband med Belgien GP.
Enligt Szafnauer skrattade Piastri och sa att han var tacksam över möjligheten.
– Då skickade vi ut pressmeddelandet.
Vad kör Oscar Piastri 2023?
Det faktum att det inte fanns något citat från Piastri i pressmeddelandet förklarar Szafnauer med att det inte fanns någon tid.
– Vi ville inte att det skulle skickas fram och tillbaka mellan teamet och hans manager, förklarar Alpines stallchef som också påpekar att han är besviken på Piastris agerande eftersom han anser sig ha fått ett löfte av den unge talangen.
– Kontraktet sträcker sig till 2024 med en option i slutet av 2023. Det är det enda jag kan säga. Det står mer i avtalet men jag vill inte prata om detaljer.
Under veckan, inför deltävlingen i Nederländerna, ska CRB ( Contract Recognition Board) se över fallet och agera oberoende domare. De kommer att bestämma om Piastri måste stanna hos Alpine eller ska få byta till McLaren och det kan ge diskussionerna kring vilka förare som tävlar i F1 2023 ny energi.
Enligt motorsport.com är det troligt att Oscar Piastri kör för McLaren nästa år. Sajten skriver att Pierre Gasly då står högst upp på Alpines önskelista som förare intill Esteban Ocon. Han är fransman och han är en erfaren F1-förare som även vunnit race.
Men han har kontrakt med AlphaTauri.
Colton Herta till F1?
Kan det brytas? När Red Bulls motorsportkonsult fick frågan av motorsport.com i samband med Ungerns GP var svaret:
– Ja, vi har en bra relation.
I lördags, i samband med tävlingen i Belgien, träffades Red Bulls Helmut Marko och McLarens VD Zak Brown, vad det pratades om är oklart, men det ryktas om att Brawn försöker dra lite i de trådar han kan dra i.
Att det kanske kan innebära att det blir en amerikansk förare i F1 nästa år – nämligen Colton Herta. Det vore en bra deal för McLaren, men också för Liberty Media som vill ha en amerikansk förare i F1 och även för Red Bull som säkerligen vill sälja mer energidrycker i USA och kläder av märket AlphaTauri.
Det finns dock ett problem. Herta har inte den superlicens som krävs för F1 än och då snackas det om andra namn för Alpine, som Daniel Ricciardo, Mick Schumacher, Saubers junior Theo Pourchaire och den tidigare Alpinejuniorern Guanyu Zhou som nu kör för Alfa Romeo.
När kommer Audi till F1?
Audi är på väg till F1. 2026 kliver den tyska tillverkaren in, men om Alfa Romeo lämnar 2023 kan det hända att Audi startar sitt köp av teamet redan då. Det spekuleras i om Audi börjar med att köpa 25 % av Finn Rausing ( Tetra Pak som också stöttar Marcus Ericsson i hans karriär och Ericsson körde tidigare för Alfa Romeo). Vi får se var detta tar vägen.
Missade du vår livechat och frågestund i torsdags? Ni ställde frågor på sportbladet.se eller Tiktok. Jag svarade efter bästa förmåga. Allt är samlat i vår podd, ”Plattan i Mattan”.
Spa-Francorchamps stannar i kalendern. I alla fall nästa år. Banan är en klassiker och det har tävlats på den sedan 1921, men Belgien GP har inte körts här varje år sedan F1 startade 1950. Här kan du läsa mer om Max Verstappens dominans under Belgien GP i F1.
BREAKING: The #BelgianGP will return in 2023 #F1 pic.twitter.com/zrJ0uKlUtV
— Formula 1 (@F1) August 28, 2022