Startsida / Inlägg

Hela listan – detaljerna som kan avgöra kampen om VM

av Anna Andersson

Kampen om VM i F1 2022 kan avgöras via bestraffningar.
Och det gäller flera placeringar i mästerskapet – för 19 av 20 förare ligger redan på gränsen när det gäller motorerna.
Sportbladet ger dig hela listan med alla detaljer.

VM i F1 2022
Avgör motorbestraffnignarna kampen om titeln? (TT)

F1 har de senaste åren begränsat användningen av motorer, för att minska kostnaderna, skillnaderna mellan teamen och också av miljömässiga skäl. Tidigare kunde förarna använda en motor för kvalet och en för loppet, men den tiden är sedan länge förbi. Varje säsong för en förare använda sig av tre förbränningsmotorer, samma sak gäller turbo, MGU-H och MGU-K, förarna får använda två energilagringsenheter (ES) samt två för styrelektronik. När det gäller avgassystemet tillåts föraren använda åtta enheter under en säsong. Vill du veta mer om vad de enskilda elementen och vilken betydelse de har för en power unit i F1 kan du läsa mer hos Honda.

Kan avgöra kampen om titeln i VM i F1 2022

När en förare går över gränsen väntar en bestraffning i starten av kommande lopp och redan under sommaruppehållet är det klart att det är många förare som kommer att drabbas av bestraffningar under hösten. Det kan till och med avgöra kampen om VM-titeln.
Charles Leclerc, tvåa i VM, ligger på eller över gränsen på samtliga nio element, VM-ledaren Max Verstappen på sex. Här är ställningen i VM i F1 2022.
19 av de 20 förarna i F1 ligger på gränsen, eller över den och sju förare har redan fått starta sist eller ur depån på grund av en motorbestraffning, Fernando Alonso har redan drabbats två gånger – i Spanien och i Österrike.

Ferraris Charles Leclerc (Kanada), Carlos Sainz (Frankrike) AlphaTauris Pierre Gasly (Ungern) och Yuki Tsunoda (Kanada) har också straffats. Precis som Alfa Romeos Valtteri Bottas (Österrike) och Haas Kevin Magnussen (Frankrike).
Den förare som har allra bäst utgångsläge är McLarens Daniel Ricciardo, han kan byta varje enhet en gång till utan att drabbas av någon bestraffning och byta avgassystem sex gånger utan att bestraffas för det.
Men han har å andra sidan andra problem, då det ryktas om att McLaren vill bryta hans kontrakt trots att ett år återstår.

VM i F1 2022
Ricciardo långt från gränsen – men med andra utmaningar (TT)

Så är läget när det gäller motorbestraffningar i VM i F1 2022:

Motor:

Leclerc, Sainz, Gasly, Tsunoda, Bottas och Magnussen har redan bestraffats en gång, Alonso har redan två bestraffningar. Mercedes, Williams, Aston Martin och McLarens Daniel Ricciardo kan byta en motor till utan att bestraffas. Alla andra förare ligger nu på gränsen. Vid nästa byte blir det en bestraffning.

Turbo och MGU-H:

Situationen är den samma som vid motorerna. Hamilton ligger på gränsen medan förre kollegan Bottas redan har gått över gränsen två gånger.

MGU-K:

Samma läge som för motorn. George Russell och Sebastian Vettel ligger på gränsen, medan Fernando Alonso har gjort ett byte, inte två som på motorerna.

Energilagringsenhet:

Alonso och de båda förarna från AlphaTauri har gått över gränsen, medan Red Bull och McLaren använder den första enheten för året. Alla andra använder den andra.

Styrelektronik:

Leclerc, Sainz, Gasly, Tsunoda, Bottas och Alonso (två gånger) har redan tagit bestraffningar. Verstappen och McLarens förare ligger på den första enheten, övriga på den andra.

Avgassystem:

Ingen förare har straffats än, men Leclerc är på sin åttonde enhet, ingen annan förare har använt mer än fem avgassystem.

Växellåda:

Här byter man oftast flera element samtidigt. Verstappen, Leclerc och Schumacher, samt de båda förarna från Alfa Romeo ligger nu på den fjärde och sista. Lewis Hamilton och Alexander Albon använder nu sin andra, alla andra använder den tredje.

Bestraffningarna utgår i från att om en förare använder fler än den tilldelade kontingenten bestraffas han med tio platsers nedflyttning i starten när det första elementet byta, byts ytterligare ett element är det ytterligare fem platser ner. Vid byte av växellåda gäller också fem platser, men om en förare bestraffas med mer än 15 platsers nedflyttning måste han starta sist.

Korta nyheter

Missa inte veckans avsnitt av ”Plattan i Mattan” Dino Beganovic besökte Sportbladets F1-podd och pratade om råden han gett till Charles Leclerc, livet hos Ferrari och sin målsättning att nå F1 innan 2027.

Vad gör Sebastian Vettel nästa år? IndyCarföraren Graham Rahal betonar i ”The Race” att det finns en plats för Vettel i den amerikanska racingcirkusen:
– Jag är säker på att vi kan hitta ett sätt att lösa det, säger amerikanen som kör för ”Rahal Letterman Lanigan Racing”
– Hos oss finns en plats, vi har ändå tänkt att köra med fyra bilar framöver. Han är en racer och jag är övertygad om att det inte är roligt att bara bli tia hela tiden. IndyCar är allt mer avslappnat och det är också fler som kan konkurrera om segrar.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB