Startsida / Inlägg

Hamiltons avslöjar: Därför missade jag omstarten

av Anna Andersson

Lewis Hamilton hade inte en chans mot Max Verstappen. Inför F1 på Monza 2022 avslöjar han vad som egentligen hände i omstarten.

Max Verstappen tar över ledningen under Nederländernas GP (TT)

Under omstarten inför Nederländernas GP hade Lewis Hamilton segervittring. Han hade ledningen, men hårdare däck än Max Verstappen, Red Bull.
Men däcken var inte det enda problemet. Nu avslöjar den sjufaldige mästaren att han också gjorde ett eget misstag.
Han hade fel motorinställning.
– Jag var för sen på det, säger han.
– Jag satte på rätt racingmodus på raksträckan, men de var helt enkelt för snabba.
Den som lyssnar på radiotrafiken mellan Hamilton och hans raceingenjör Peter Bonnington hör hur den tidigare mästaren blir påmind att ha racemodus (Strat Mode Five) och när Hamilton är i sista kurvan inför omstarten så påminner Bonnington honom en gång till.

Hamilton förlorade F1-segern

Men Hamilton tvekade någon sekund och det kostade honom runt 160 hästkrafter.
I slutändan hade det dock knappast hindrat Verstappen från att köra om Hamilton, för britten var på hårdare däck och Mercedesen har inte alls samma toppfart som Red Bull.
– Vi saknar farten på rakorna och innan vi har löst det problemet så är det svårt att fajtas med Red Bull på raksträckorna, framförallt på en bana där det är svårt att köra om, säger stallchef Toto Wolff till motorsporttotal.com.
– Man ska väl aldrig säga aldrig, men sannolikheten att vi lyckas där är mindre än 50 procent.

När det gäller det uteblivna däckbytet var det ingen diskussion inför racet, utan det enda Mercedes diskuterade var att eventuellt göra ett depåstopp.
– När säkerhetsbilen sedan kom så följde jag min känsla. Jag trodde inte att någon skulle gå i depå, men när jag körde förbi min depå såg jag att George tig de mjuka däcken och så började jag förlora hoppet.
Nederländernas GP vanns av Max Verstappen, före Mercedes George Russell och Ferraris Charles Leclerc. Lewis Hamilton var besviken efteråt och slutade fyra.

Han har fått hård kritik för sitt agerande, även om han lugnade ner sig efterloppet och bad om ursäkt.

F1 på Monza
Sju pole positions på Monza – Lewis Hamilton (TT)

F1 på Monza  – en guide till Italien FP 2022

Autodromo Nazionale di Monza

Lopp 16 av 22

Längd: 5,793 km.
Varv: 53.
Avstånd till första kurvan: 380 m.
Loppet totalt: 306,720 km.
Däckslitage: Långt.
Bromsslitage: Medium.

Tider

Antal kurvor: 7 höger, 4 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 2
Kurvor över 250 km/tim: 1
Maxfart utan DRS: 340 km/tim.
Genomsnittsfart: 237 km/timmen
Antal växlingar per varv: 46
Vinnande strategi 2021: 1 depåstopp (den strategin valde också majoriteten av förarna)
VM-debut: 1950, Nino Farina, Alfa Romeo, vann. 71 GP-lopp har avgjorts på Monza.
Antal segrar från pole position: 25
Seger från lägsta startposition: Peter Gethin, BRM, 1971. Startplats 11.
Det var för övrigt ett klassiskt lopp där Ronnie Peterson slutade tvåa, en hundradel efter Gethin. Det skiljde bara 0,6 sekunder mellan de fem första bilarna och det var åtta ledare i det loppet.

Statistik Italien GP

Kval 2021

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Daniel Ricciardo, McLaren
3. Lando Norris, McLaren
4. Lewis Hamilton, Mercedes
5. Charles Leclerc, Ferrari
6. Carlos Sainz, Ferrari
7. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo
8. Sergio Perez, Red Bull

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:18.887 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2020)
2021: 1:19.555 (Max Verstappen, Red Bull)
2020: 1:18.887 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:19.307 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:19.119 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2017: 1:35.554 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Flest pole position:

Lewis Hamilton (7)
Ayrton Senna (5)
Juan Manuel Fangio (5)
Juan Pablo Montoya (3)
Sebastian Vettel (3)
Jim Clark (3)
Michael Schumacher (3)
John Surtees (3)

Topp 8 i Italien GP 2021 ( notera att det var en sprinthelg)

1. Daniel Ricciardo, McLaren
2. Lando Norris, McLaren
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Sergio Perez, Red Bull
6. Carlos Sainz, Ferrari
7. Lance Stroll, Aston Martin
8. Fernando Alonso, Alpine

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:21.046 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
2021: 1:24.812 (Daniel Ricciardo, McLaren)
2020: 1:22.746 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:21.779 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:22.497 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:23.361 (Daniel Ricciardo, Red Bull)

Alpha Tauris Pierre Gasly vinnare 2020. (AP/TT)

Senaste fem vinnarna:

2021 Daniel Ricciardo McLaren
2020 Pierre Gasly AlphaTauri
2019 Charles Leclerc Ferrari
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Lewis Hamilton Mercedes

Flest vinster:

Lewis Hamilton (5)
Michael Schumacher (5)
Ronnie Peterson (3)
Sebastian Vettel (3)
Alain Prost (3)
Juan Manuel Fangio (3)
Rubens Barrichello (3)
Stirling Moss (3)
Nelson Piquet (3)

Korta nyheter inför F1 på Monza

Nyck De Vries, mästare i Formel E och testförare för Mercedes får chansen under den första träningen i Italien. Han kör då för Aston Martin. DE är tredje gången som han får chansen att köra en fredagsträning i år, han körde för Williams i Spanien och Mercedes i Frankrike. Han kommer att ersätta Sebastian Vettel under det första passet på Monza.

Plattan i Mattan är tillbaka i veckans F1-podd snackar vi åter om Ferrari – så klart, förvirringen om Mercedes depåstopp och konspirationsteorierna mot Red Bull. Bland annat. Lyssna du med!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB