Startsida / Inlägg

Mästaren sågar Ferrari

av Anna Andersson

Efter Nederländernas GP är inför F1 på Monza 2022 och här är veckans första stora snackisar.

Den förre världsmästaren Nico Rosberg är hård i sin kritik mot Ferrari.

Han sågar stallet efter misstagen i Nederländerna och kräver konsekvenser.
– Även stallen i Formel 2 och Formel 3 gör ett bättre jobb i samband med depåstopp och strategi, säger han.

F1 på Monza 2022
Hård kritik mot Ferrari inför F1 på Monza 2022 (TT)

Under F1-loppet på Zandvoort glömde Ferrari bort ett däck, teamet lämnade en mutterpistol på marken så att Sergio Perez körde över den och sedan höll Carlos Sainz på att kollidera med Fernando Alonso i depån.
Detta var varken första eller andra gången i år som Ferrari fattade märkliga beslut och kritiken mot stallet är hård.
– Jag börjar få svårt att förstå det, säger experten Ralf Schumacher till Sky.
–  Även om det är ett fantastiskt stall så begår de flera misstag. Det får inga konsekvenser. Det verkar inte som om något ändrar sig i Italien.

Även den förre världsmästaren Nico Rosberg är hård i sin kritik och kan absolut inte förstå hur man kan glömma ett däck. Något som ledde till att Sainz stod stilla i närmare 13 sekunder.

– Vid ett bestämt tillfälle måste man börja göra grundläggande förändringar, säger Rosberg till Sky.
Men trots misstagen och trots kritiken står stallchef Mattia Binmotto bakom sitt stall.
– Vi kommer inte byta ut några medarbetare. Det är mitt svar till Rosberg, citeras Binotto av motorsporttotal.com.
– Vi har fantastiska människor i vårt team och fortsätter att bygga på stabilitet.

Kritik mot Hamilton

Även Lewis Hamilton får kritik efter loppet i Nederländerna. Denna gång är det den tidigare världsmästaren Jac Villeneuve som inte alls förstår Hamiltons utspel över radion.
– Det var för aggressivt, nästan en förolämpning, skriver Villeneuve i sin kolumn för Formule1.nl.
– Det är bra att han bad om ursäkt till teamet, men det där passar sig inte för en mästare. Efter allt som det stallet har gjort för honom så ska han inte prata på det sättet.
Villeneuve anser också att George Russell växer fram till en teamledare.

– Han tog beslutet om ett depåstopp och att han skulle byta till mjuka däck. Det hade Hamilton, med tanke på den erfarenhet och de titlar han harvunnit, också kunnat göra.
Enligt Villeneuve så slarvade Hamilton bort omstarten och därmed också en pallplats.
Hamilton är däremot av en annan åsikt.
– Jag trodde inte att någon skulle gå i depå. Vi hade inte heller någon diskussion om det för mina mediumdäck var nog inte mer än fem varv gamla, säger Hamilton.

För övrigt gör Villeneuve F1-comeback, han ska köra en Alpine A521 från förra året ett par dagar efter F1 på Monza 2022.

Oscar Piastri – vad hände egentligen?

Det är en av de frågor som diskuteras mest just nu och F1-bloggen berättar den något hemligs storyn bakom beslutet.
I november 2021 skrev Alpine ett dokument med Oscar Piastri där det står vilken lan stallet har för Piastrois framtid, men för att det ska vara ett bindande avtal det måste bekräftas och registreras hos Contract Recognition Board (CRB). Strax före premiären 2022 skrev Alpine och Piastri ett kontrakt där han var test och reservförare för 2022, men det kontraktet skrevs förhållandevis sent, det hade ingenting med kommande säsonger att göra och Piastris manager Marc Webber var inte helt nöjd med att stallet inte tog nästa steg. Tidigt under säsongen 2022 bekräftades Piastri också som reservförare för McLaren, samtidigt som han fortsatte att arbeta i simulatorn för Alpine. Annars hände det inte så mycket mer kring Alpine och enligt motorsporttotal.com kom inga initiativ från Alpine.

Istället påtalade stallet gång på gång hur nöjt det var med Fernando Alonso vilket gjorde att Webber, som inte hade något bekräftat kontrakt för Piastri, letade efter andra alternativ. Ett av dem var Williams, men i juni blev plötsligt McLaren intresserade.
Stallchef Andreas Seidl var inte nöjd med Daniel Ricciardo och eftersom det inte fanns något registrerat kontrakt för Piastri 2023 tog stallet upp kontakten och skrev ett kontrakt med supertalangen som vunnit Formel 3 och Formel 2. Kontraktet registrerades den 4 juli 2022.

Alonso klar för Aston Martin 2023

När sedan Fernando Alonso mycket överraskande lämnade Alpine den 31 juli stod Alpine plötsligt inför en situation där de saknade en förare för 2023, hade ett dokument som sa det fanns en plan för att låta Piastri köra för stallet, men inget bindande kontrakt. Då valde teamet att gå ut med ett pressmeddelande om att Piastri var klar, men utan Piastris kommentar vilket ledde till att den unge talangen dementerade avtalet på twitter.
I efterhand är det nu tydligt att den registreringen av Piastris kontrakt, som McLaren gjorde efter tävlingshelgen på Silverstone också var anledningen till att CRB dömde till McLarens fördel. Alpine må ha haft en nedskriven plan för Piastri, men något kontrakt var aldrig registrerat eller bekräftat.

Nu är frågan om Oscar Piastri får kör någon fredagsträning för Alpine i år, vilket var planerat, eller om stallet ställer honom åt sidan eftersom han har skrivit på för McLaren och även stoppar honom från att köra för sitt kommande stall. Det vi kan konstatera är att Piastri lär fortsätta att vara en snackis i ett par veckor till.

F1 på Monza – Italien GP. Välkomen till Ferraris värld (TT)

F1 på Monza 2022

F1 har kommit till Monza, ett av de mest klassiska racen under VM-kalendern och även Ferraris hemmabana. De orange läktarna från Spa och Zandvoort är som bortglömda. Den här helgen är röd. Lika röd som Ferrari.
Vi börjar med vilka tider som gäller för F1 på Monza 2022

9 september:
Träning 1 14.00-15.00
Träning 2 17.00-18.00
10 september
Träning 3 kl 13.00-14.00
Kval kl 16.00
11 september
Italien GP kl 15.00-17,00

En guide och däckval får du i morgon. Väl mött och tack för att du läser!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB