Startsida / Inlägg

Stjärnan: Är som en laglig drog

av Anna Andersson

2022 imponerade Mattias Ekström och Emil Bergqvist i Rally Dakar.
2023 ska det bli ännu bättre – därför har de startat en ny svensk racingserie som ska möta de svåra förhållandena öknen.
– Detta är så nära du kan komma, adrenalinkicken är enorm. Det är en laglig drog, säger Ekström.

Mattias Ekström och  Emil Bergkvist  (Audi)

Tillsammans med sin kartläsare Emil Bergkvist och rallyraidföraren Sebastian Eriksson har Ekström letat efter en racingform som kan jämställas med Rally Dakar. Nu har de själva tagit fram en tävlingsform som kan ge honom den träning han behöver inför världens absolut tuffaste och svåraste rallytävling.
– Jag skulle ljuga om jag säger att vi åker dit för att delta. Jag drömmer om att vinna. Samtidigt är det inte realistiskt för motståndarna är så bra. Jag måste ta varje möjlighet jag kan att träna, säger Ekström.

Mattias Ekstöm om nya satsningen SXS

Rally Dakar startade 1978 och avgörs numera i Saudiarabien. Tävlingen pågår under ett par veckor i januari och lockar stjärnor som Stephane Peterhansel och Carlos Sainz, men också rallyentusiaster och äventyrare. För Mattias Ekström, som deltar i en eldriven satsning tillsammans med Audi, är tävlingen årets höjdpunkt. Samtidigt måste han träna för att kunna prestera.
– Det finns nästan inga möjligheter att träna på den typen av rally vi utsätts för där. Vi var i Marocko och tränade men behöver mer. Jag måste köra mer onotat rally för att utvecklas. Det är det jag tycker är allra svårast. Därför fick vi ta saken i egna händer och skapa ett mästerskap som innehåller den typen av rally vi behöver träna på.

Ekström tränar för Rally Dakar

Mattias Ekström, Emil Bergkvist (Audi)

Om en vecka startar SXS (Side by Side) med en första av tre deltävlingar i Sverige. Det är en bil som påminner mycket om de buggies som kör i Dakar, men här tävlar förarna motorbanor. Varje fordon når upp till 200 km/timmen, det delas av två förare och de tävlande kör samma sträcka flera gånger. Till en början blir det racing mellersta och norra Sverige. Till nästa år är tanken att projektet ska utökas ytterligare.

– Känslan är väldigt lik hur det är att köra Rally Dakar, men jag kan väl jämföra det med en laglig drog. Genom att köra olika typer av racerbil kan du uppnå den känslan. När effekten och viktförhållandet möts, du kör på en motorbana, väg eller öppen plats i full fart och du upplever en kombination av prestanda och risk. Den känslan ger ett rus i kroppen och det är helt enormt. Det blir en laglig drog. Detta är inte som att åka till affären och köpa bullar, säger Mattias Ekström.

– Det är extremt, en del blir rädda, andra känner ett lyckorus. Själv är jag en största missbrukaren av just adrenalin och ett adrenalinpåslag kan klassas som en drog. Andra droger håller jag mig borta i från. Jag dricker knappt öl, men detta är en väldigt stark känsla. Jag är väl beroende av motorsport.

SXS startar i Hedemora om en vecka, ytterligare två deltävlignar avgörs i början av nästa år, men däremellan ska Mattias Ekström och Emil Bergkvist jaga framgångar i Rally Dakar.

Korta nyheter om F1

McLaren ger två IndyCarförare, Alex Palou och Patricio O´Ward möjligheten att köra F1. De ska köra den första fredagsträningen för stallet i Austin, USA och Abu Dhabi. Det gör att teamet ger två stycken nykomlingar möjligheten att köra var sin träning och det är exakt det som reglerna också föreskriver. Palou kör i USA där han ersätter Daniel Ricciardo, O´Ward kör inte i sitt hemland Mexiko utan han ersätetr Lando Norris i Abu Dhabi.

Palou är vid sidan av Robert Schwarzman (Ferrari), Antonio Giovinazzi (Haas), Logan Sargeant (Williams) och Theo Pourchaire (Alfa Romeo) den femte fredagsföraren i Austin. Vid sidan av O´Ward kör även Fittipaldi (Haas) och Felipe Drugovich (Aston Martin) den första träningen i Abu Dhabi.

I veckan har det pratats mycket om att Red Bull spenderade för mycket pengar under 2021. Något beslut har ännu inte kommit. Detta trots att F1-boss Ross Brawn 2019 sa att en överträdelse skulle kosta VM-titeln.

HAr du inget att göra i helgen, lyssna gärna på vår F1-podd,

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB