Startsida / Inlägg

”Schumacher kostar oss en förmögenhet”

av Anna Andersson

Inför USA GP i F1 2022 är Gene Haas tuff, mot Mick Schumacher.

– Han har kostat oss en förmögenhet, säger Haas stallchef.

Mick Schumacher, son till den flerfaldige världsmästaren Michael Schumacher, gör nu sin andra säsong i Formel 1. Han har kört för Haas F1 under två säsonger, men han har inget kontrakt till 2023.

– Mick bestämmer själv över sin framtid, säger stallets ägare Gene Haas till AP.

USA GP I F1 2022
Mick Schumacher kör för Haas och han har inget kontrakt till 2023 (AP/TT)

Samtidigt är han tuff i sin kritik mot Schumacher som orsakade ett antal krascher under våren, i Monaco och även i Saudiarabien där han kraschade i kvalet och missade racet.

– Det är för dyrt och kostar för många miljoner dollar, säger Haas.

– Mick har en stor potential, men han kostar oss en förmögenhet och han har skrotat flera av våra bilar. Det har kostat oss stora pengar, pengar som vi inte har.

Mick Schuamcher är för dyr för Haas

Gene Haas fortsätter:

– Om Mick vill stanna så måste han ta poäng åt oss. Det är det vi väntar på.

Kevin Magnussen tog femton poäng  av sina 22 poäng i säsongens första fyra lopp, Mick Schumacher nollade i nio lopp innan han tog poäng i två lopp under sommaren. Under de senaste sju loppen har ingen av dem tagit poäng.

– Om du tar ett par poäng, om du är Verstappen och sedan kraschar en bil någon gång är det okej. Men om du halkar efter och kraschar då blir det svårt, säger Haas.

– Vinner han nästa race så är han kvar, men allt däremellan är gråzoner.

Det var tydliga krav och det är fyra lopp kvar av säsongen 2022. Nästa deltävling är USA GP i F1 2022 – med start på fredag. Därefter väntar tävlingar i Mexiko, Brasilien (sprinthelg) och Abu Dhabi.

Tider USA GP i F1 2022

Fredag 21.10 2022:
Träning 1 kl 21.00
Träning 2 kl 00.00

Lördag 22.10:
Träning 3 kl 21.00
Kval: 00.00

Söndag 23.10:
USA GP i F1 racestart kl 21.00

Däckvalen till USA GP i F1 2022

USA GP i F1 2022 avgörs i Austin Texas och på COTA. Pirelli har valt de tre mellersta däckvalen, C2, C3 och C4 och på teamen väntar ett ganska hoppig och ojämnt underlag vilket gör att teamen kommer att behöva köra bilarna lite högre än vilket kommer att påverka aerodynamiken. I fjol, när Max Verstappen vann, var det ett race med två depåstopp men i år är det andra typer av däck vilket kan påverka strategin ordentligt.

– Under 2020 gjordes en nyasfaltering av vissa delar av banan, detta gjorde man för att underlaget skulle bli mindre hoppigt, förklarar Pirellis Mario Isola.

– Banan lär utvecklas rejält under helgen vilket gör att stallen verkligen måste samla in data under den tredje träningen för att kunna hitta den bästa strategin. Sedan har väderförhållandena i Austin verkligen varit varierade de senaste åren och det ska man också ha med sig in i helgen.

Notera att det andra träningspasset är 90 minuter och det ska användas till ett däcktest där Pirelli ska kunna förbereda inför 2023.

I gårdagens blogg skrev jag om Mercedes misslyckade 2022 och vad de uppdateringar som teamet har med till Austin kan göra för framtiden.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB