F1 i Montreal, Kanada: Tider och däckval
avDet är dags för F1 i Montreal, Kanada – men i Europa oroar sig fans för att en klassiker försvinner från Formel 1.
I sommar kan F1 på Spa-Francorchamps köras för allra sista gången.
Belgien GP på Spa är en klassiker, den avgjordes första gången år 1950, banan innehåller den välkända kurvan Eau Rouge och den är med sina sju kilometer den längsta i kalendern. Det är en bergochdalbana som förarna älskar.
Ändå är framtiden hotad.
Belgiens regering stöttade banan med 80 miljoner euro förra året. Nya läktare byggdes, banan moderniserades och en stor reklamkampanj genomfördes för att rädda tävlingen kvar i Formel 1 efter 2022. Spa belönades med ett nytt kontrakt över ett år.
F1 på Spa för sista gången?
Årets deltävling, som har flyttats från månadsskiftet augusti /september till den sista helgen i juli, är en sprinthelg. Åskådarkapaciteten har ökats från 100 000 till 110 000 åskådare per dag och jämfört med tidigare år har flera läktarplatser utrustats med tak. Dessutom planeras ett antal konserter i samband med Belgien Grand Prix i Formel 1 och enligt motorsporttotal är biljetterna nästan helt slutsålda.
Men räcker det?
F1 planerar inte än så länge inte för ett besök på Spa 2024 och det pratas om och om igen om att Belgien och Nederländerna ska arrangera en tävling vartannat år. En annan oro är att Audi kliver in i F1 2026 och arbetar hårt för att Formel 1 ska återvända till Tyskland.
Frågan är vilken väg F1 tar framöver? Vilka F1-race i Europa vill du ha kvar i kalendern?
Är det något du vill ska återvända eller föredrar du en utveckling på andra delar av jordklotet?
Nu kikar vi mot helgens tävling, på andra sidan Atlanten. Efter två lopp i Europa tävlar F1 i Kanada, för att sedan återvända till Europa.
F1 i Montreal, Kanada
Alla tider och datum
Fredag 16 juni
Träning 1 kl 19.30
Träning 2 kl 23.00
Lördag 17 juni
Träning 3 kl 18.30
Kval kl 22.00
Söndag 18 juni
F1 i Kanada kl 20.00
Däckvalen till F1 i Montreal, Kanada
Däcktillverkaren Pirelli har tagit med de tre mjukaste gummiblandningarna, C3, C4 och C5, precis som förra året och ser fram emot helgens deltävling.
– Enligt tradition är Kanada GP en av de mest spektakulära racen på kalendern fullproppat av överraskningar och incidenter och det på en bana med många omkörningsmöjligheter, säger motorsportdirektör Mario Isola.
– Vi räknar med att C5 kommer att användas mest under kvalet, medan C3 och C4 kommer att användas under racet. Vi räknar med att asfalten är rätt grön, eftersom banan inte används speciellt mycket under resten av året. Det gör att vi räknar med att den utvecklas mycket under helgen
Banan har inga snabba kurvor utan det handlar om att hitta traction på väg ut ur de långsamma kurvorna och att bilen är stabil under inbromsning. En annan viktig detalj blir vädret, förhållandena kan förändras snabbt och temperaturen kan också variera väldigt mycket på förhållandevis kort tid.
– Ifjol höll asfalten en temperatur på 17 grader under kvalet, under racet var det 40 grader, minns Mario Isola.
Previewing the #CanadianGP 🇨🇦
🔼 Traction is key
📈 High track evolution#Fit4F1 #F1 pic.twitter.com/fKpEF9kRxt— Pirelli Motorsport (@pirellisport) June 12, 2023
Korta nyheter
Vi kan gratulera Ferrari till en framgång, en seger i Le Mans klassiska 24-timmarslopp. När det gäller helgens F1 i Montreal, Kanada kan italienska TV-tittare dock vänta sig en annan uppställning hos Sky. TV-kanalen har stängt av två medarbetare efter ett sexistiskt uttalande i direktsändning.