Startsida / Inlägg

Ferrari: Vi ser ljuset i tunneln

av Anna Andersson

Plats fyra och fem för Scuderia Ferrari. Nu räknar stallchef Fred Vasseur med att teamet ska kunna attackera igen.

– Vi ser ljuset i tunneln, säger han.

Ferrari
Charles Leclerc, Ferrari, under F1 i Montreal. (AP-TT)

Båda förarna från Ferrari startade Formel 1 i Montreal på mediumdäcken och de startade från plats tio och elva. När de flesta av konkurrenterna valde att gå in i depå i samband med George Russells krasch hängde Ferrari kvar och tjänade positioner. Stallet tog in förarna i depå på varv 26 och 27, de beordrade dem att inte fajtas med varandra och gick i mål på plats fyra och fem.

Carlos Sainz påstod sedan att han absolut hade kunnat ge Fernando Alonso en match om plats två, men det vet jag inte riktigt vad jag ska tro om. Här maxade stallet sina möjligheter, med taktik, lugn och beslutsamhet.

– Detta var en skön belöning för stallet, säger Fred Vasseur, stallchef för Ferrari.

– Allt som allt gjorde vi ett bra lopp, nu får vi titta fram mot tävlingen i Österrike om två veckor. Vill vi nå ett bättre resultat än detta måste vi vara felfria den helgen.

Ferrari med uppdatering till sprint i Österrike

Då kommer stallet också med nästa uppdatering.

– Nu står det klart att vi kan konkurrera i kvalet, oavsett vilken bana vi kör på. Det vi saknar är en helt perfekt helg, säger han.

Även Charles Leclerc var nöjd efteråt och han var också nöjd med att de inte gick i depå när säkerhetsbilen var ute.

– Först ville vi gå i depå, men jag sa att mina däck kändes bra. Vi bestämde oss för att göra det  motsatta mot vad Lando Norris gjorde. Det var absolut rätt val. Det var en bra strategi och vi hanterade däcken bra, säger han.

– Den svåra lördagen ställde till det för oss, men jag är glad. Detta är ett steg i rätt riktning. Bilen kändes fantastisk redan på fredagen.

Det är faktiskt till och med så att Red Bull var roade för Ferraris fart i Montreal.

– Hade deras bilar startat från första startled hade det blivit väldigt jämnt i Kanada, de var enormt bra på att hantera däcken och snabba på båda gummiblandnignarna, säger Helmut Marko, Red Bull till Sky.

Nu tog Max Verstappen seger sex på åtta race. Det var Red Bulls 100:e seger i Formel 1.

 

Korta nyheter från F1 i Kanada

Resultatet efter F1 i Kanada finner du här.

Max Verstappen körde för övrigt nästan hela racet med en död fågel fast i bilen.

– Den satt fast i bilen när jag gick i mål, det såg inte riktigt bra ut, säger han.

Vilken prispall – den var verkligen värd något extra. Max Verstappen och veteranerna:

Williams Alexander Albon avslöjar att han var pressad inför helgen, men dessa sex poängen som han tog kan vara avgörande i slutet av säsongen. Nu är stallet nia. AlphaTauri är sist med sina två poäng. Williams har sju, vilket är ett poäng mindre än Haas på plats åtta och två mindre än AlphaTauri på plats åtta.

Fernando Alonso drabbades av problem med bränslesystemet i den avslutande delen av loppet , trodde han och teamet. Då valde Aston Martin att ta det säkra före det osäkra.

– Men i slutändan visade det sig att det inte var så, men i den situationen måste man göra det bästa av det man har, säger Mike Krack, stallchef Aston Martin.

Däckens betydelse i Kanada

Däcktilverkaren Pirelli levererade intressant fakta efter loppet:

För övrigt diskuteras det Pirellis vara eller inte vara som däcktillverkare. Även Bridgestone, som var ensam däcktillverkare när Michelin lämnade i slutet av 2006 och fram till dess att Pirelli kom in 2010 sägs ha lämnat in ett anbud för tiden efter 2025.

Diskussionen gäller däckleverantör för säsongerna 2025-2027. 2024 är Pirelli ensam leverantör, vad som händer därefter är inte klart än.

•••

Är du intresserad av IndyCar?

Här finns en kortare text från Road America.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB