Startsida / Inlägg

Red Bull ställer om inför Belgien Grand Prix i F1

av Anna Andersson

Nu är det dags att kika mot Belgiens Grand Prix i F1, men först förra helgens stora snackis. 

Belgiens Grand Prix i F1
Lando Norris, McLaren, efter Ungerns GP i Formel 1 (AP)

Lando Norris firade på prispallen efter Ungerns GP i Formel 1. Då gick Max Verstappens pokal sönder.

Den var handgjord i porslin och värd 400 000 kronor. Nu lovar tillverkaren, Herendi, att göra en ny – men vem som betalar är inte klar.

– Det måste teamen komma överens om, säger VD Attila Simon till motorsporttotal.com.

Det stora skämtet på sociala medier har, efter Ungerns GP, varit hur Max Verstappens pokal sprak när den for i backen, sedan Lando Norris dragit champagneflaskan i prispallen för att fira.

Nu börjar arbetet för att färdigställa en ny pokal.

– Nu börjar vi med glädje och också med ett stort ansvar att bygga den nya pokalen, säger VD Attila Simon.

I vanliga fall tar det sex månander att bygga en pokal, men enligt företaget ska det  gå snabbare. Frågan är bara vem som ska betala?

McLaren eller Red Bull?

Red Bull ställer om inför Belgiens Grand Prix i F1

Red Bull har begränsningar i den tid som de får utveckla bilen i vindtunnel och i datorn, detta beroende på att stallet leder VM och även eftersom de fick begränsningar sedan de brutit mot budgettaket under 2021. Dessutom leder de mästerskapet överlägset och har vunnit tolv lopp i rad. Faktum är att Max Verstappens 281 poäng hade räckt till ledning i mästerskapet eftersom Mercedes båda förare har dragit in 223 poäng tillsammans.

Nu har stallet bestämt sig för att skifta fokus mot 2024.

– Med det handikapp vi har måste vi verkligen flytta fokus till nästa år. Vi har ett betydande underskott sett till tiden i vindtunneln jämfört med våra konkurrenter. Vi måste vara väldigt selektiva i hur vi använder den, säger stallchef Christian Horner till motorsport.com.

Sett till regelverket får teamet använda 70 procent av grundtiden, medan exempelvis Mercedes ligger på 75 %, Ferrari på 85 % och McLaren på 95%. Lägg där till de ytterligare tio procenten som Red Bull blir av med efter den ovan nämnda budgetöverträdelsen.

– Straffet ligger kvar till oktober i år, när det gäller antalet löpningar som du kan göra i vindtunneln per vecka, har vi betydligt färre möjligheter än jämfört med de stall som ligger tvåa och trea, säger Christian Horner.

– Vi ligger långt efter de stall som är fyra eller femma, så jämför du med vad McLaren kan göra i vindtunneln jämfört med vad vi kan göra så är det en stor, stor nackdel för oss.

Tiderna inför Belgiens Grand Prix i F1 fick du i gårdagens inlägg. I morgon kommer en guide och all information däcken får du så snart Pirelli levererar dem.

Dino Begavnovic på pallen

F3-föraren har nu två tävlingshelger kvar, på Spa-Francorchamps i Belgien den kommande helgen och Monza i september. Han körde in en andraplats i helgens andra lopp och ligger femma totalt, i en jämn tabell.

– Det har varit en riktigt bra helg här i Budapest, och en stark comeback efter Silverstone, säger Dino Beganovic.

– Det är väldigt skönt att kunna studsa tillbaka på det här sättet. Dessutom var Hungaroring ingen särskilt bra bana för oss i Formula Regional i fjol, så jag är väldigt nöjd med det här resultatet. Teamet har gjort ett fantastiskt jobb.

Här hittar du tabellen i Formel 3.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB