Aston Martin F1: Planen för hösten i Formel 1
avAston Martin. ASTON Martin. Precis just det: ASTON MARTIN F1!
Det är vårens stora utropstecken i Formel 1 och vi kan glädja oss åt att det finns budget för fler uppdateringar framöver.
Under F1-uppehållet har jag gått igenom säsongen och stall för stall, i konstruktörsmästerskapet. Efter AlphaTauri, Alfa Romeo, Haas, Williams, Alpine, McLaren och i går Ferrari är vi nu framme vid Aston Martin F1.
++++
Aston Martin
++++
++
Fernando Alonso och Aston Martin F1
Fernando Alonso bytte från Alpine till Aston Martin under uppmärksammade former, det satte igång en kedjereaktion där Oscar Piastri också lämnade Alpine för McLaren och PIerre Gasly gick från AlphaTauri till Alpine och Nyck de Vries fick chansen till en vår i F1.
Två av dessa förare är nog extra nöjda i dag, Oscar Piastri som lämnade Alpine för McLaren och Fernando Alonso.
Han är 42 år och slåss nu trea i VM, en poäng före Lewis Hamilton och den kampen är värd att älska. Den har vi sett förr och den kan mycket väl bli behållningen under hösten 2024.
Han är dessutom bara 40 poäng bakom Sergio Perez som är tvåa. Perez har sviktat, Alonso ger sig aldrig.
Alonso är en av de absolut bästa förarna i fältet, både på banan och vid sidan av den. Han kan dessutom dra nytta av det utvecklingsarbete som Sebastian Vettel gjorde under fjolåret när Aston Martin gick från att vara den gröna sköldpaddan längst bak i fältet tiill att avsluta säsongen med att ta 30 poäng på de sex sista loppet. De tog sig upp på samma poäng som Alfa Romeo som startade säsongen i dur och har haft en ständig konsert i moll sedan dess.
Lägg därtill att Alonso fantastisk på att utveckla bilar, på att ställa in dem och en medgångsförare som ger oerhört energi. När det däremot inte ger honom de resultat han vill ha så tar han energi. Det är dock en helt annan diskussion.
Där är inte Aston Martin i år. Dessutom är Alonso betydligt äldre (kanske ska jag skriva mer mogen) och han är glad över att han har fått chansen till en andra karriär.
Aston Martin F1 – ägs av Lance Strolls pappa
Han skrev på ett flerårigt kontrakt med Aston Martin när han anlände inför årets säsong och drömmen är att ta ännu en seger.
Han har varit nära, väldigt nära. Bortsett från dipparna i Spanien, Storbritannien och Ungern har han faktiskt varit femma eller bättre i varje lopp. Han har tagit poäng under varje tävlingshelg vilket han, Max Verstappen och Lewis Hamilton är ensamma om i årets startfält.
Hans kollega Lance Stroll har blivit rejält omkörd av den förre mästaren Alonso, även om Alonso själv hyllar sin chefs son så ofta han får chansen. Alonso leder kvalduellen med 10-2 och raceduellen med 11-2.
Det är utklassning, så pass att det till och med börjat mumlas om att det kanske inte räcker med att Lawrence Stroll äger stallet för att Lance Stroll ska få stanna kvar till nästa säsong. Det har pratats om att Lance kan vara på väg att lägga av och lämna Formel 1.
Han har en fjärdeplats som bäst i år och han är nia i mästerskapet och han har samlat in 47 poäng. Alonso har tagit 102 fler.
Spanjoren är anledningen till att Aston Martin i år ligger trea i VM och nu fajtas med Mercedes om andraplatsen.
Vid brytpunkten, den 30.6 låg stallet tvåa i VM vilket gör att det kommer att ha betydligt mindre tid att lägga i vindtunnel och CFD den kommande hösten. Teamet rider ändå på en våg av framgång och meddelar också attd et finns utrymme för uppdateringar inom det rådande budgettaket.
– Vi har budget för att vidareutveckla bilen under hösten , säger Aston Martins chef of performance, Tom McCullough, till motorsporttotal.com
– Det är klart att vi också måste ställa om till att fokusera på 2024 vid ett visst tillfälle, men än så länge kan vi jobba parallellt.
Han är väldigt optimistisk när han säger att:
– Oavsett om det handlar om aerodynamik, vindtunnel eller mekanik. Vi kommer att satsa allt.
Uppdateringar för Aston Martin
Stallet kom med den senaste stora uppdateringen i Kanada, i juni, och väntas leverera ytterligare en uppdatering till deltävlingen i Nederländerna för att sedan fylla på med ytterligare nyheter.
Aston Martin gör en stor satsning på framtiden, stallet har värvat medarbetare, byggt ny fabrik och även en ny vindtunnel. Den är dock inte i bruk än utan det är först till 2025 som bilen kan dra fördel av den. Än så länge använder sig stallet av Mercedes vindtunnel, de hyr in sig tre dagar i veckan. Stallet har också säkrat ett fabrikssamarbete med motortillverkaren Honda efter 2026.
Det är ett team med stora resurser, samt kunniga medarbetare. Notera att det är sprunget ur Racing Point, ett stall som kunde vinna race utan resurser. Det var där Sergio Perez körde innan han kom till Red Bull.
Fernando Alonso tog sin senaste seger för Ferrari 2013. När han tar nästa?
•••
I veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan har vi haft besök av den tidigare FIA-domaren Lars Österlund. Han dömde 100 GP-lopp och berättar om sina upplevelser och erfarenheter i veckans avsnitt.
Vi har också gjort ett specialavsnitt om Fernando Alonso. Det hittar du här.