Startsida / Inlägg

Så ska F1 minska sin miljöpåverkan

av Anna Andersson

Tänker F1 på vår miljö? Frågan ställs ofta. Här är en del av svaret:

2030 ska Formel 1 vara klimatneutralt. 2026 kommer ett nytt regelverk för motorer. 

Och i helgen cyklade tiotusentals fans till Zandvoort för att följa Max Verstappens väg mot segern.

Nu tar F1 krafttag för att minska sin miljöpåverkan.

Tänker F1 på vår miljö?
Det går inte att köra bil till Zandvoort, tiotusentals fans cyklade till helgens F1-lopp (AP-TT)

Redan 2019 satte Formel 1 en målsättning att vara klimatneutrala år 2030. Det är fyra år sedan. Då släppte sporten ut 256 000 ton koldioxid under ett år,men enbart 0,7 procent av den summan kom från bränslet i bilarnas motorer. Istället stod logistiken för 45 procent av alla koldioxidutsläpp och när de affärsresor som sporten gör i samband med tester och tävlingar adderas ökade siffran till mer än 70 procent av klimatavtrycket.

Sedan dess har den siffran minskat, trots att antalet race har ökat. I år genomförs 22 lopp, 2019 var motsvarande siffra 21. Om ett år ska F1 genomföra 24 lopp på fem olika kontinenter.

–  Som F1-förare kan du inte vara helt klimatneutral, du reser över världen och lämnar ett hemskt CO2-avtryck efter dig. Det är inte den enda anledningen till att jag lade av, men en av dem, säger Sebastian Vettel till franska L’Equipe.

Hur stort är F1:s koldioxidavtryck?

DEn fyrfaldige världsmästaren har också berättat att han under sin sista säsong i Formel 1 gjorde allt han kunde för att minska sitt eget koldioxidavtryck. Han skrev ner samtliga resor och samtliga övernattningar han gjort året innan. Han insåg att han lämnade ett CO2-avtryck på 400 ton – enbart i samband med Formel 1. Det är mångdubbelt mer än vad en genomsnitts medborgare gör. Enligt Naturvårdsverket är den konsumentbaserade växthuseffekten för den svenska befolkningen ca åtta ton per person och år.

– Den siffran slog verkligen omkull mig, säger Vettel till Red Bulletin.

– Därefter vidtog jag flera åtgärder för att få ner mitt eget koldioxidavtryck.

Genom att undvika flyg och köra bil till deltävlingarna i Europa sänkte han sitt eget koldioxidavtryck med 85 procent. Just transporterna har gjort en stor förändring för hela det koldioxidavtryck som Formel 1 lämnar.

F1 på vår miljö?
En anledning till att Sebastian Vettel lämnade Formel 1 var just F1:s miljöpåverkan (AP-TT)

Tänker F1 på vår miljö?

Bland annat har F1:s logistikpartner DHL bytt ut stora delar av sin flygflotta till Boeing 777F, som minskar sitt koldioxidutsläpp med 18 procent jämfört med den tidigare flygplansmodellen. Företaget har också introducerat en lastbilsflotta som drivs av biobränsle och under Europasäsongen 2023 innebar det en nästan 60-procentig minskning av koldioxidavtrycket jämfört med standardbränsle. Även Mercedes har övergått till det fossilfria bränslet Vegetable Oil (HVO 100) och under 2022 sänkte stallet sitt koldioxidavtryck med nästan 90 procent under de tre tävlingshelgerna Nederländerna, Belgien och Italien som låg i anslutning till varandra i augusti/september.

F1:s miljöpåverkan

F1 har även gjort justeringar i racekalendern för 2024 för att minska på de långa resorna. Exempelvis har Japans GP flyttats till våren för att kunna genomföras i samband med deltävlingen i Kina och tävlingen i Qatar avgörs veckan innan F1 avslutar säsongen i Abu Dhabi. En annan förändring är att flera racerbanor, som Bahrain, Kanada, Spanien och Singapore, är numera utrustade med solpaneler och drivs av förnybar energi, samma sak gäller stallens kontor och fabriker samt Formel 1:s kontor.

– Alla förstår att det krävs en förändring, säger F1:s president Stefano Domenicali till formula1.com.

– Alla är också införstådda med vad som krävs, vissa har redan börjat investera och när ledarna börjar följer andra efter.

Sedan 2022 används tio procent etanol i Formel 1. Med det nya motoreglementet för 2026 genomförs ytterligare en förändring. Då introduceras hybridmotorer som drivs till hälften av el och till hälften av med 100 procent fossilfria bränslen. Den nya motorn kommer att använda hälften så mycket bränsle som en F1:a gjorde år 2013 och än så länge har motortillverkare som Ford, Honda och Audi meddelat att de ställer upp i VM i Formel 1.

•••

Max Verstappen vann Nederländernas GP, mer om det läser du här. Alexander Albon tog nya poäng för Williams och imponerade, precis som Liam Lawson som slutade på plats 13 i sin debut för AlphaTauri.

Resultatet i Nederländernas GP hittar du här

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB