Startsida / Inlägg

Hur stor är Max Verstappens prestation i F1?

av Anna Andersson

Max Verstappen är historisk. Han har tagit tio segrar i rad.

Men hur ska vi ranka det under en säsong när han egentligen bara tävlar mot sig själv?

Max Verstappen
Max Verstappen och Sergio Perez firar en dubbelseger på Monza (TT)

Att vinna tio lopp i rad, på olika banor, i olika väderförhållanden och under olika kvalförhållanden är imponerande. Men det väcker också frågor.

Hur ska vi ranka den prestation som Max Verstappen har gjort i i F1-historien? Den frågan har jag nu fått flera gånger och jag har inget riktigt bra svar på den. Å ena sidan är det fantatsiskt att vinna tio lopp i rad.

Å andra sidan finns det inget stall som kan konkurrera med Red Bull och Max Verstappen har i ärlighetens namn inte ens en konkurrent inom stallet. Sergio Perez saknar farten i både kval och race. Där Verstappen upplevs som omänsklig är Perez högst mänsklig och allt som oftast både för osäker och frustrerad över att han inte bara blir omkörd.

Han är utklassad av sin kollega.

Det är till och med så att Verstappen pratar om en att han vill se en annan förare hos Red Bull.

Max Verstappen sätter nytt rekord i F1

Max Verstappen har gjort och gör en fantatsisk prestation, men han har å andra sidan 22 lopp under en säspong. När Sebastian  Vettel vann nio lopp på rad var det bara 19 lopp under en säsong, när Alberto Ascari vann nio 1952 och 1953 kördes åtta respektive nio lopp på en säsong och när Michael Schumacher vann sju kördes det 18 lopp och han hade inlett säsongen med fem segrar innan han kolliderade med Juan-Pablo Montoya i Monaco. När Nico Rosberg vann sju i rad hette hans teamkollega Lewis Hamilton och var flerfaldig världsmästare.

Hur ska vi kunna mäta de prestationerna mot varandra? Det går inte.

Var och en är stark, under de förutsättningar som vederbörande har haft.

Max Verstappen är en fantatsisk förare, som har utvecklats enormt de senaste åren det bevisar bland annat hans omkörning av Carlos Sainz. För fyra år sedan  tror jag inte att han hande klarat sig ur den situsationen med en hel bil, nu stressade han Sainz till ett misstag. Körde om, rent och snyggt, för att sedan glida hem tilll ännu en överlägsen seger.

Men att mäta det mot förare från tidigare generationer? Mot Michael Schumacher, Sebastian Vettel, Alberto Ascari eller för den sakens skull Lewis Hamilton som när Mercedes var som bäst hade en utmanare i sitt eget stall?

Jag tycker inte att det känns rätt.

Däremot är det klart och tydlig att Max Verstappen är den stora föraren av 2020-talets inledning, han är som gjord för sin bil och han har ett självförtroende som inte tycks ha några skråmor.

Han är just nu kungen av Formel 1, i år kan ingen förare peta honom från hans tron jag får allt svårare att se hur någon förare ska kunna vinna ett lopp i år. Möjligen efter det att han säkrat titeln och tappat lite av motivationen, så som Lewis Hamilton i slutet av 2015 – vilket leddet till Nico Rosbergs titel 2016.

Han är historisk. Men han är långtifrån störst i historien.

F1 på Monza – korta nyheter

VM-poäng till Valtteri Bottas. Det behöver Alfa Romeo som nu bara är en poäng efter Haas. Haas hade å andra sidan en hemsk helg. Eller som Nico Hülkenberg sa

– Den var underjordiskt uselt.

Fernando Alonso har nu kört 20 000 tävlingsvar i Formel 1. Det är imponerande – och det är också historiskt.

Varför bröt Esteban Ocon F1 på Monza?`

Enligt Alpine tog man bilen ur Italiens GP på grund av säkerhetsskäl.

Gasly som var på pallen senast var nu 15:e man. En tung helg för Alpine.

Oscar Piastri tog det snabbaste varvet, men han tog inte en plats bland de tio främsta och därför delades ingen poäng ut.

Mer om F1 på Monza läser du här.

 

 

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB