Startsida / Inlägg

Så vill Red Bull förändra Formel 1

av Anna Andersson

Max Verstappen har vunnit fler än hälften av gånger det har körts en F1-sprint. Ändå är Red Bull inte nöjda med det konceptet i Formel 1.

Stallchef Christian Horner har förslag på förändring.

Max Verstappen gillar inte F1-sprint
Max Verstappen, Red Bull gillar inte F1-sprinten. (AP-TT)

Red Bulls Max Verstappen vann årets F1-sprint i Austin, USA,  han vann från pole positionen. Det var en sprint som föregicks av ett oerhört spännande kval, men som avgjordes efter ett par varv. Red Bull och Max Verstappen var för överlägsna. Han vann 9,4 sekunder före Lewis Hamilton, Mercedes, vilket gör ungefär en halv sekund per varv. Det är tio gånger så mycket som i kvalet då Verstappen var 55 tusendelar före Charles Leclerc, Ferrari.

Under sprinten var skillnaden mellan Verstappen och Leclerc 17,9 sekunder.

– Det var en demonstration, det visar hur vår bil verkligen skonar däcken, jublade Red Bulls teamchef Christian Horner.

– Det är en del av vårt koncept och gör också vår racepace så bra.

Max Verstappen gillar inte F1-sprint

Sprinten, som avgjordes natten till söndag, europeisk tid, var ett sömnpiller, den lockade inte heller den extra publik till banan som arrangören hade hoppats på.

– Jag tycker att printen tar bort för mycket av fokuset från Grand Prixet, säger Max Verstappen.

– Tidigare vaknade du som fan på söndagen och var spänd på vad som skulle hända. Nu är det så att du vet utgången när du har sett sprinten på lördagen, det sker inte så många förändringar.

I fjol genomfördes tre sprinthelgen, i år är den summan fördubblad. fem av sex sprints har genomförts och Max Verstappen har vunnit 54,54 % av de elva sprintlopp som har avgjorts sedam 2021.

– Sprinten är på rätt väg, men formatet kan behöva en finjustering, säger Red Bulls stallchef Christian Horner till tidningen Auto, Motor und Sport.

Så vill Red Bull ändra F1-sprinten

Han har också två förslag på hur en förändring skulle kunna se ut och det första förslaget är ganska ovanligt med tanke på att hans team har den absolut snabbaste bilen och skulle riskera en eller annan poängförlust:

– Kanske ska man vända på topp tio i startuppställningen, säger han.

Han har även ytterligare ett förslag för att öka spänningen under F1-sprinten.

– En annan möjlighet är att dela ut fler poäng, det kanske skulle göra att det lönar sig att ta risker och förarna också skulle göra det.

Inför årets säsong gjordes en större förändring när sprinten friställdes från GP-helgen. Den fick ett eget kval, istället för att vara kvalet till söndagens GP, men konceptet har ändå inte övertygat. Nu återstår en sprint, i Brasilien om ett par vecko. Där kan väderförhållandena vara väldigt varierande vilket kan påverka resultaten under helgen.

Vad tycker ni om de förslag som kommer från Christian Horner, Red Bull Racing?

Jag har sett att ni hade en rejäl diskussion kring det i det förra inlägget här på F1-bloggen. Ta inspiration  från de kommentarerna och starta en juste och givande diskussion här! Jag ser fram emot att läsa era tankar.

Korta nyheter kring F1

Max Verstappen vann USA:s GP från sjätte startposition, han jagades av Lewis Hamilton men efter loppet så diskades Lewis Hamilton och Charles Leclerc. Deras bilar höll sig inte inom det tekniska det regelverket.

Tungt gick det också för Oscar Piastri som bröt efter att han haft kontakt med Esteban Ocon och Fernando Alonso som körde upp sig från en start i depån till en poängplats men fick bryta loppet sedan han fått problem med hjulupphängningen.

Daniel Ricciardo, AlphaTauri, kände sig lite ringrostig under helgen i Austin. Han har trots allt varit borta från racingen i flera månader och enbart kört simulator. Nu slutade han på plats 17 , redan till helgen tävlar Formel 1 i Mexiko, en traditionell racehelg väntar.

Resultat USA:s GP i Formel 1

Mick Schuamcher har testat WEC för Alpine och är optimistisk. Han ser det som en möjlighet intill rollen som reservförare hos Mercedes nästa år.

Inför helgen gjorde jag också en längre artikel till plus om silly season i F1, snacken kring, stallen, förarna och framtiden. Du hittar den här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB