Startsida / Inlägg

Så ska Max Verstappen säkra VM-titeln i F1

av Anna Andersson

Max Verstappen lär vinna sin tredje VM-titel i F1 i Qatar. Men han kan bli historisk – genom att bli den första föraren som säkrar en titel i en sprint.

– Jag darrar som ett asplöv, ler han.

Max Verstappen inför F1 i Qatar
Max Verstappen, Red Bull kan säkra sin tredje VM-titel i kväll. (AP-TT)

Red Bulls Max Verstappen har dominerat säsongen i Formel 1 och kan säkra ännu en titel redan i kväll. Inför helgens deltävling på den omgjorda banan Losail har han 177 poängs försprång på sin teamkollega Sergio Perez.

Med andra ord är det inte frågan om han kommer att säkra titeln, utan när.

Han behöver vara sämst sexa i morgondagens sprint, ett format han inte alls tycker om, för att bli världsmästare 2023.

– Jag har alltid sagt att jag tycker att sprinten förstör lite av spänningen, den avslöjar hur Grand Prixet ska bli. Du ser vilka bilar som ser bra ut och vilka som inte gör det. Det förstör lite av intresset, säger han under torsdagens presskonferens.

– Du vet vad som ska hända under söndagen, om det nu inte sker någonting oväntat.

Max Verstappen världsmästare i Formel 1 2023

Samtidigt så säkrar han gärna sin titel så snart som möjligt:

– Jag har inget problem med att vinna den i sprinten men då får vi fira hela helgen. Det är också okej, även om det är ett lopp på söndag också. Det vill jag också vinna, så vi får se hur vi hanterar det.

När Max Verstappen nu säkrar sin tredje titel blir han den elfte föraren i historien som har vunnit tre titlar eller fler. Han har då vunnit lika många VM som Jack Brabham, Jackie Stewart, Niki Lauda, Ayrton Senna och hans egen svärfar, Nelson Piquet. Fem förare har vunnit fler än tre titlar, flest har Michael Schumacher och Lewis Hamilton vunnit. Båda har sju titlar var.

– Varje mästare är speciell och ingen är lik  någon annan. Det är det som är så fint med den här sporten. Det är inte rättvist att välja ut en förare, varje generation är olika den andra och det handlar om olika tidsålder.

– Varje generation skiljer sig från den föregående och därför tycker jag att det är svårt att jämföra världsmästare och även icke-mästare med varandra. Var och en är fantastisk på sitt sätt.

Nya regler i F1 2026

Max Verstappen påtalar också att han får se vad framtiden bär med sig, han kommer att fokusera på en säsong i taget. Det nuvarande regelverket i F1 gäller de två kommande säsongerna, men 2026 väntar nästa regelrevolution med helt nya motorer. Det kan, precis som den senaste regeländringen 2022, bidra till att det blir en stor förändring i rangordningen mellan teamen. Det var just regeländringen 2022 som gav Red Bull det försprång som teamet fortfarande drar fördel av.

•••

Däckproblem ändrar planen för F1 Qatar

F1 genomför en extra träning inför sprinten i Qatar och morgondagens race kan behöva köras med tre obligatoriska depåstopp. Detta sedan det kommit fram uppgifter om att däcken inte klarar påfrestningen. Analysen av gårdagens träning i Qatar visar att däcktrycket kan falla kraftigt om däcken körs för längeoch de första indikationerna pekar på att de är de nya banbegränsningen som byggts till deltävlingen i Qatar som orsakat problemet.

F1 har nu reviderat banbegränsningen i kurva 12 och 13, samt infört ett extra träningspass, det är tio minuter långt och ska ge förarna möjligheten att bekanta sig med banan. Det gör att sprintkvalet skjuts fram till klockan 15.20 svensk tid. Om problemet fortsätter kan det  det bli tre obligatoriska depåstopp under söndagens Grand Prix.

AlphaTauris Yuki Tsunoda påtalade redan för någon dag sedan att de nya kerbsen ( banbegränsningen) kan vara en säkerhetsrisk i Qatar,

Lördagens F1 innebär en shootout – ett kval till sprinten, klockan 15.20. Därefter vängtar sprinten klockan 19.30. Ni följer det som vanligt i Sportbladet F1-live, vårt virtuella F1-vardagsrum.

I går avgjordes kvalet till söndagens GP och det var 22 tider som ströks på grund av tracklimits, den vita linjen. McLarens båda förare blev av med sina tider när de intervjuvades efter kvalet. Lite av en parodi.

Även Sergio Perez blev av med en tid och missade Q3 igen. Vilka konsekvenser kan det få i ett team som har fem förare till fyra platser? Läs mer i gårdagens F-1blogg.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB